Bukefalos 28 år!

Seg häst, svår att fatta galopp med.

C

Cascade

Hejsan! Jo jag brukar få en ganska så ''seg'' häst på min ridskola när vi har dressyr. (Ej när vi hoppar då han inte gör det pågrund av en olycka...)

Jag kalla honom seg för att han är ganska trög att sätta lite fart på.

Men när vi har skrittat och travat igång så delar vi upp oss så vi är runt 3-4 personer på a-volten och 3-4 personer på c-volten...

Men när jag ska fatta galopp med honom (spelar ingen roll om det är vänster eller höger) så tar det ett tag då han först bara börjar trava fortare och fortare och sen efter kanske 2-5 varv i volten fattar han galopp.

Min fråga är, Hur kan jag göra för att lyckas fatta galopp fortare?? :confused:

Mvh
Cascade
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

Först, varför frågar du inte din ridlärare? Det är ju han/hon som ska lära dig? Sen ska man inte låta hästen springa runt flera varv på volten innan det blir galopp, lite konstigt om din ridlärare inte säger något. Annars handlar det om att vara konsekvent, varje tryck med skänkeln måste betyda något, ge inga hjälper utan respons och glöm inte berömma! Men som sagt, fråga din ridlärare!!
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

okej, tack för svaret. Nej men när vi ska galoppera brukar hon bara säga skänkla, skänkla hela tiden och smackar tills det blir galopp:crazy:

Hjälper inte så mycket tycker jag...
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

Håller med Magiana, det kallar inte jag att få hjälp att lära sig rida. Men jag tycker att du ska säga att du inte förstår hur du ska göra och be henne förklara.

Det viktiga när du ska fatta galopp är förberedelsen. Du kan inte maska runt med hästen och sen helt plötsligt förvänta dig att det ska bli galopp. Rid mycket tempoväxlingar, olika långa steg och då ska den svara DIREKT framåt. När du väl ger galoppskänkel är det viktigt att du inte "jagar" den in i galopp. Den behöver inte springa fort för att det ska bli galopp, om det inte är en väldigt ung häst men det antar jag att den inte är. Kort trav, sen direkt galopp. TYDLIG galoppskänkel, inget skänklande bara för skänklandets skull.
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

Jag håller med, förberedelserna är grejen. Om fattningen inte fungerar, så fortsätt inte jaga på hästen varv efter varv tills den slår över i galopp, utan samla ihop traven igen och gör en ny, bättre fattning. Hellre förstärka med spö i så fall än att låta hästen slängtrava sig till galopp.
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

Hästen är 19 år gammal och han kan dressyr bra då han har tävlat och så. Dock är det många småbarn som rider honom så han har inte en så känslig mun men som sagt dressyr kan han ;)

Så om jag förstått rätt så ska man samla in traven och sen göra en bra och tydlig galoppskänkling för att lyckas med det bra? Var det rätt:)

och sen om han inte fattar galopp direkt så ska jag samla in och sen göra skänklingen igen och om inte det gör förstärka skänklingen med spöet??

Kan för era svar kommer hjälpa en hel del då jag ska bli skötare på Fredag, troligtvis på honom.. Så bra om man kan få allt att funka med honom.:laugh:

Tusen tack! Får hoppas att det funkar bättre ikväll när jag har lektion nu när jag fått råd.
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

Tycker det låter väldigt konstigt att din ridlärare ger dig ett sådant råd. En häst ska ju inte flängtrava in i galoppen.
Håller med PathOfClovers, bra tips där!
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

Antar att det är en smart, garvad, lektionshäst som sparar på kalorierna. ;)

Pathofclovers skriver fint tycker jag. Ta det lugnt, rid in i fattningen - gör en halvhalt så den är "med", fatta sedan tydligt med innerhöft. Börjar den stressa i trav, så sakta ned, gör om-gör rätt. Se också till så du inte kommer efter i handen och råkar dra till den i munnen. :)
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

Och något som är lika viktigt som den förberedande halvhalten, inte släppa yttertygeln! Om man släpper tyglarna och jagar så blir det slängtrav. Om du håller kvar ytter och ger fattningen betyder det byt gångart (inte 'fortare!') = )
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

okej, många bra råd jag fått. Tack!

Igår gick det väldigt bra med fattningen tycker jag. Han hade en bra trav från början så det gick ganska fort att få honom i galopp och jag lyckades hålla den ganska bra. problemet mest med att hålla är ju att om en liten b-ponny framför börjar trava blir det ganska svårt att hålla en stor häst galopperande..:crazy:

Men en fråga, min ridlärare säger att man ska ha axlarna fram i galoppen så man lutar sig framåt.. men andra har sagt att man inte ska det. Så jag får inte byta till en svårare grupp för att jag inte ''har en sån bra balans i galoppen med att ha axlarna framåt.'' Fast jag kan hjälperna bra enligt både min ridlärare och mig själv.

Så hur mycket framåt ska man ha axlaran?? För jag har hört att man bara ska luta sig framåt i fattningen då det hjälper.:)
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

Börja för allt i världen inte att luta dig framåt i fattningen! Det är ett hlevete att träna bort det sen, för det är inte korrekt!

Du borde kanske fundera på att byta ridskola, din ridlärare verkar inte tillräckligt kompetent och att blanda stora hästar och b-ponnysar på samma volt? :eek:
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

Hon blandar hästarna så för att jag är den enda som rider på en ''stor häst'' eller han räknas som stor häst men dem andra är runt 9-10 år så dem rider små ponnys så man kan ju inte vara själv på en volt medan det är 7 små ponnys på den andra.

Men vill byta till en svårare grupp men får inte för min ridlärare :mad:


Ok, då har andra som sagt det till mig helt fel! Bra att veta. Eftersom jag knappt ridit ett år så tror jag på det mesta som sägs...


Men hur ska man sitta i galoppen då? Ska man ha axlarna framåt eller hur ska det va?? Förvirad! :confused:
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

Byta grupp?? Byt ridskola tycker jag.
Verkar inte vara något höjdarställe.

En galoppfattning får man INTE korrekt genom att luta sig framåt och "heja på" hästen.
Sitt ordentligt, mjukt och stadigt i sadeln, hellre något bakåtlutad än framåt, absolut inte framåt! Var tydlig med hjälperna och rid i galoppen, åk inte.
Anpassa farten efter de andra, om det går...
eftersom din instruktör inte verkar veta bättre än att ha så pass stor skillnad mellan storlekarna på hästarna i samma volter (har jag missuppfattat, eller är det så här hela tiden? 2 grupper på varsin volt?) så försök göra ditt bästa för att hålla din häst i lagom tempo.

Försök byta grupp ändå, strunta i vad instruktören säger, du behöver någon som kan lära dig rida.
Det behöver förvisso de andra också, så det vore kanske bra om ridskolan tog in en kompetent instruktör...
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

så man ska sitta lika rak i ryggen som t.ex som man gör i traven som i galoppen??

Då får jag väl lära mig att stå upp för mig och säga det till henne för om man inte lyssnar på henne så blir hon jätte sur. :S

Jag har sett på när hon själv rider och hon är själv duktig men hon verkar inte luta sig så mycket framåt i galoppen som hon vill att vi ska göra (källa, bild) så jag vet inte riktigt vad jag ska tro:confused:

Så man ska inte ha några axlar fram alltså?
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

När det gäller hästarnas storlek så är vi ca 8 pers i gruppen. 1 stor häst, den jag rider som är runt 150-155 cm i mank höjd. Sen är det C och B-ponnys kanske någon gång 1 d-ponny. Men det är bara jag som rider stor häst dem andra rider små hästar och detta är hela tiden


jag tror inte jag kan sänka ner tempot så jätte mycket på hans galopp utan att han börjar trava istället men ju alltid prova. Är bara lite svårt då man får ta och ha skänklarna emot ganska mycket för att han ska behålla galoppen då han gärna går över till trav istället...
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

Så är det nästan alltid, ju kortare galopp man vill att hästen ska ha, ju mer får man driva. Annars bryter den av.

Håller annars med de andra om att du absolut inte ska luta dig framåt i galoppen, det är ett vanligt fel som kräver rätt mycket jobb att bli av med. Bättre att lära sig rätt från början. Optimalt ska det kännas som att hästen liksom tar ett språng uppåt/framåt när du fattar galoppen, som att du sitter på bakbenen så att säga.
 
Sv: Seg häst, svår att fatta galopp med.

Jo, ja. Men vet inte hur jag ska göra :S Min ridlärare lär ut bra annars så man förstår och jag känner inte precis att säga till henne vad som är rätt då jag knappt ridit 1 år. Men vill heller inte byta ridskola då jag från nu på måndag blir skötare på den underbaraste hästen jag vet!:D
 
på ridskolan som jag går på finns en häst som heter Charlie och han är VÄLDIGT seg. När man ska fatta galopp på han så travar han bara fortare som hästen det skrivs om, så har du testat spö ? För det funkar super men spö på Charlie :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 158
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp