Selen till dräktigt sto?

Bellini

Trådstartare
Har fått höra att det är selenfattigt i jordarna här och att man ska ge tillskott särskillt till dräktigt sto. Är det så?

Och nu till den andra frågan, jag har VSL E-vitamin som jag gett till tävlingshästarna, har bytt preparat till dem och tänkte att jag kanske kunde ge det till henne istället, det inehåller nämligen selen. Eller blir det fel då? Står på burken att det är för tävlingshästens muskler, men det är ju selenet i det jag vill ha i henne.
Någon som är kunnig?

MVH Lina
 
Sv: Selen till dräktigt sto?

Det står ju innehållet av alla mineraler på paketet, så det är bättre att titta på dem än att läsa namnet på mineralblandningen. Om du har anlyserat ditt hö är dett jättelätt att kolla så det inte blir för mycket av något ämne när du lägger till VSL.

http://www.hastshopen.se/products/pdf/BF1020.pdf
De skriver att tillskottet även är utmärkt till avelshästar, så det borde inte innehålla något man ska vara försiktig med specifikt för dräktiga ston.
 
Sv: Selen till dräktigt sto?

Ett pumpslag eller 2 dosmått (rekommenderad dagsgiva) innehåller ca 300 mcg selen = 0,3 mg. Dagsbehovet för en 500 kiloshäst (ej dräktig vet inte om behovet stiger under dräktighet) är ca 0.9-1mg/dag. (ca 0,2 mg/100kilo kroppsvikt). man räknar antagligen med att hästen får i sig nästan allt den behöver genom höet? Eller har jag räknat fel nånstans. Det är ju ifs inte ett rent selentillskott, men frågan är om det är tillräckligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mina fina häst skadade sig svårt i hagen i påskas. Hon har två lager muskler krossade på/i rumpan. Stort som en större handflata...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Brie
·
Foder & Strö Köpte protect vitamin e-selen idag till mitt dräktiga sto som är i 9månaden. I dagsläget äter hon hö (ej analyserat pga från olika...
2
Svar
30
· Visningar
4 979
Foder & Strö Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Fick tips att ge tokosel till mitt dräktiga sto. Undrade vad det var och efter lite google sök så förstod jag att det va selentillskott...
2
Svar
21
· Visningar
6 643
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp