Bukefalos 28 år!

Semester för arbetslösa?

Ja, jag har arbetat/studerat/sökt jobb i tre och ett halvt år, enda "ledigheten" var i samband med äldsta sonens död.
Har haft ett flertal jobb, samt däremellan arbetssökande och sen i mars studier + arbete (100-150 %). Någon sammanhängande ledighet, för att ladda om, existerar INTE!!
Skulle önska att iaf få ett par veckor då jag kunde koppla bort allt, bara hinna ifatt mig själv och få ny energi, men som det är nu så har jag helt enkelt inte råd med det...
Återstår att jobba/plugga heltid, året runt. Börjar bränna ut mig, men kanske bättre att bli sjukskriven än att få vila upp sig??:confused:
 
@Viva : mina svar är baserade på att jag tolkat TS som att frågan även handlar om "jobbet" att söka jobb, rapportera in osv ? För att få A-kassa .
För mig är det självklart att det jobbet krävs för att man ska ha rätt till sociala bidrag och att man inte kan ta semester från det.
Arbetslöshet kan se ut på många olika sätt, det är det jag försöker belysa. Sen förstår jag om man inte förstår varför "lediga" människor behöver ledigt och jag tycker personligen inte heller att söka jobb/rapportera in varje månad var särskilt betungande. Men om man ex. som Texaz skriver står standby för att hoppa in på olika jobb och inte får tacka nej utan att förlora ersättning så innebär det också att man, även om man är ledig, inte kan aldrig kan åka iväg någonstans. Jag som har mina föräldrar och större delen av min släkt flera min bort kan inte åka dit och hälsa på.

Ingen hindrar dig att vara ledig. Däremot att vara ledig med bibehållen ersättning. Det är en väsentlig skillnad.
I teorin har du rätt, i praktiken är det för många omöjligt att vara ledig utan ersättningen när ersättningen ligger på 230 kr per dag.
 
Vem (arbetslös) har råd att vara ledig utan ersättning??
Lever man under existensminimum är det jäkligt svårt att minska sin ersättning...

Lever man under existensminimum torde det vara möjligt att söka försörjningsstöd från socialen.
Om nu arbetslösa skulle sponsras med semester, vad eller vilka ska stryka på foten? Vem ska betala det?
 
Ja, jag har arbetat/studerat/sökt jobb i tre och ett halvt år, enda "ledigheten" var i samband med äldsta sonens död.
Har haft ett flertal jobb, samt däremellan arbetssökande och sen i mars studier + arbete (100-150 %). Någon sammanhängande ledighet, för att ladda om, existerar INTE!!
Skulle önska att iaf få ett par veckor då jag kunde koppla bort allt, bara hinna ifatt mig själv och få ny energi, men som det är nu så har jag helt enkelt inte råd med det...
Återstår att jobba/plugga heltid, året runt. Börjar bränna ut mig, men kanske bättre att bli sjukskriven än att få vila upp sig??:confused:

Om du har varit arbetslös i 3,5 år utan att få någon form av stadigvarande sysselsättning så blir jag nyfiken på vad som brister. Vad är skälet till att du inte har möjlighet till en sysselsättning? Kanske bor på fel ställe i landet för de arbeten du kan utföra?
 
Ja, jag har arbetat/studerat/sökt jobb i tre och ett halvt år, enda "ledigheten" var i samband med äldsta sonens död.
Har haft ett flertal jobb, samt däremellan arbetssökande och sen i mars studier + arbete (100-150 %). Någon sammanhängande ledighet, för att ladda om, existerar INTE!!
Skulle önska att iaf få ett par veckor då jag kunde koppla bort allt, bara hinna ifatt mig själv och få ny energi, men som det är nu så har jag helt enkelt inte råd med det...
Återstår att jobba/plugga heltid, året runt. Börjar bränna ut mig, men kanske bättre att bli sjukskriven än att få vila upp sig??:confused:
Jag känner med dig. Själv började jag ju med att vara långtidssjukskriven och ibland undrade man ju om det är meningen att man ska kunna bli frisk.
 
Om nu arbetslösa skulle sponsras med semester, vad eller vilka ska stryka på foten? Vem ska betala det?

Om folk ska ha semester från arbetslöshet antar att man isf måste höja det medlemmarna betalar till a-kassan varje månad?
 
Jag har för övrigt varit timanställd och/eller studerat en tämligen stor del av mitt vuxna liv. Inte har det fallit mig in att öht tänka tanken att någon annan ska sponsra min ledighet.
Den som jobbar på timmar får som nämnts här i tråden semesterersättning.
 
Jag har för övrigt varit timanställd och/eller studerat en tämligen stor del av mitt vuxna liv. Inte har det fallit mig in att öht tänka tanken att någon annan ska sponsra min ledighet.
Den som jobbar på timmar får som nämnts här i tråden semesterersättning.
Jag har också jobbat timmar, jobbade bara halvtid men hade trots det råd att ta obetald ledighet. Den lyxen hade jag inte när jag fick aktivitetsersättning och jobbade för ca 58 kr/timmen.
 
I teorin har du rätt, i praktiken är det för många omöjligt att vara ledig utan ersättningen när ersättningen ligger på 230 kr per dag.

Du påstår alltså att det är vanligt att folk går i flera år med 230 kronor per dag som ersättning? Utan att personen ifråga har någon möjlighet att få någon bättre sysselsättning?
 
Det är det jag antar är den mest rimliga lösningen. Frågan är då hur stort medlemstappet blir. Jag skulle inte vara särskilt intresserad av att sponsra arbetslösas semester.

Nej risken är ju att det då blir ett ganska rejält medlemstapp. Kvar med notan blir dom som vill vara lediga? Moment 22.
Är inte medlem i ngn a-kassa men kan tänka mig att det blir scenariot.
 
Jag har också jobbat timmar, jobbade bara halvtid men hade trots det råd att ta obetald ledighet. Den lyxen hade jag inte när jag fick aktivitetsersättning.

Men vad är det som felas då? Om jag skulle varit arbetslös i flera år antar jag att jag inte skulle funderat på att någon annan skulle betala min ledighet utan funderat mer på hur jag skulle förändrat min situation. Utbildning i någon form? Flytt till en kommun där jag kan jobba med det jag är utbildad inom?
 
Du påstår alltså att det är vanligt att folk går i flera år med 230 kronor per dag som ersättning? Utan att personen ifråga har någon möjlighet att få någon bättre sysselsättning?
Aktivitetsersättning var max 320 kr/dag, lägsta beloppet var 230 kr/dag. Handlar främst om yngre människor eller andra som av någon anledning inte haft en längre period av fast arbete.
 
Nej risken är ju att det då blir ett ganska rejält medlemstapp. Kvar med notan blir dom som vill vara lediga? Moment 22.
Är inte medlem i ngn a-kassa men kan tänka mig att det blir scenariot.

Jag har velat kring det här med A-kassan men när "mitt" fängelse förberedde stängning för ett par år sen gick jag med. (Jag var just då timanställd och det var osäkert hur övriga verksamhetsområden i regionen skulle tänka kring att anställa oss timanställda.) Nu blev jag aldrig arbetslös utan ringde upp ett annat verksamhetsområde som gärna anställde mig men A-kassan är kvar. Det kostar bara 100 kronor per månad så det spelar egentligen ingen större roll utgiftsmässigt :p
 
@Viva som sagt , du behöver inte förklara nyanser för mig, jag är insatt i förhållandena.
Däremot svarar jag ju och frågar utifrån just det TS skriver och frågar om . Och utifrån det försöker undvika att dra iväg för mycket med antaganden och ev scenarion osv .
 
Men vad är det som felas då? Om jag skulle varit arbetslös i flera år antar jag att jag inte skulle funderat på att någon annan skulle betala min ledighet utan funderat mer på hur jag skulle förändrat min situation. Utbildning i någon form? Flytt till en kommun där jag kan jobba med det jag är utbildad inom?
Jag var långtidssjukskriven på grund av sjukdom innan jag började arbetsträna. Det är inte superlätt att få jobb med den meriten och utan utbildning. Utbildning är såklart någon jag försökt, upprepade gånger men som jag tyvärr inte lyckats slutföra.
 
Och är det yngre personer känns det givet att de första stegen är (vidare-)utbildning samt eventuellt flytt. Inte att sucka över utebliven semester.

Såvida man inte är sjuk och oförmögen att jobba pga det så finns det ju alltid jobb. Dock kan det krävas att man flyttar och att man är beredd att ta "skitjobb" och jobb som inte överensstämmer med ens utbildning eller önskemål.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 145
Juridik & Ekonomi Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
2 3
Svar
58
· Visningar
3 459
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 358
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
Svar
4
· Visningar
589
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Semester.
  • Tvättmaskin luktar surt

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp