Bukefalos 28 år!

Semester för arbetslösa?

Texaz

Trådstartare
Borde arbetslösa få ta semester med bibehållen a-kassa/aktivitetsersättning?

Varför/ varför inte?
 
Får man inte det nu för tiden, har för mig att det ändrades?

På "min tid" fick man det inte utan det var bara att arbetsträna/praktisera år efter år utan möjlighet att vara ledig om man inte ville bli utan pengar.
 
Borde arbetslösa få ta semester med bibehållen a-kassa/aktivitetsersättning?

Varför/ varför inte?
Tja varför inte, första året blir ju svårt då det inte är "in jobbat" någon semester och sedan blir det ju mindre ut dom andra månaderna för att kunna betala ut under semestern.
 
Nu blir jag lite fundersam, varför skulle en som är arbetslös behöva semester? Vad är det den ska ta semester ifrån? Vem ska bekosta den semestern?
Det jag kommer ihåg från när jag var arbetslös var att det är typ som semester, det enda är att du måste söka lite jobb och engagera dig, men i övrigt kan du göra precis vad du vill i princip. Å riktigt så kul är det inte att vara arbetslös, varför förlänga det genom att ta semester? Nej, det är inget för mig, men så är jag inte arbetslös heller. :)
 
Blandad kompott;)

Är ju själv arbetslös (eller mer arbetssökande ) sen ca 3,5 år tillbaka och funderingen uppkom då jag inser att jag faktiskt inte kunnat vara "ledig" på hela den tiden...
Visst, jag har inte varit i sysselsättning hela tiden, MEN varit tvungen att stå "standby" ifall något dyker upp.
Att vara arbetslös idag innebär inte att man kan sitta ner och rulla tummarna, utan arbete ska hela tiden aktivt sökas, rapporter ska skickas in, papper till a-kassan fixas osv. Har man dessutom turen (?) att få timanställning ska man jobba.
Menar inte semester som i att resa bort, utan mer att kunna få koppla av i några veckor, ladda om och slippa pressen från att hela tiden prestera:crazy:
 
Antar att det menas att man aktivt söker jobb annars och att man inte gör det under en sk semester.
Jag tycker det kan vara ok om det är så att man övrig tid är väldigt aktiv med att söka jobb, går på kurser, utbildningar mm.
Jag har inte så bra koll på hur mycket tid det kan ta, men jag har förstått att det KAN vara enormt tidskrävande. I sådana fall kan jag tycka att det skulle kunna vara motiverat.

Jag har aldrig varit arbetslös och dom få jobb jag sökt har jag fått :up: Så min egen erfarenhet i ämnet är lika med noll.
Men jag jobbar inom ett yrke där det i princip inte existerar någon arbetslöshet.
 
Nej, det tycker jag inte är rimligt. Jag har visserligen aldrig varit arbetslös men rent spontant känns det ovanligt att en arbetslös lägger i snitt 40 timmar per vecka på sina uppgifter (jobbsökande och vad det nu kan vara i övrigt).
Studenter har för övrigt heller inte möjlighet att vara lediga utan att stå utan inkomst.
 
@Texaz jag kan inte påstå att jag tycker att söka jobb och via AMS är så jättebetungande belastningsmässigt. Jag blev uppsagd pga arbetsbrist för ett par år sedan på en meriterad tjänst jag haft i ett decennie och hade 7 månaders avgångsvederlag men sökte jobb direkt ändå . Det var inte mycket Af krävde - tog kanske Max 4 Tim/vecka att söka och rapportera aktivitet . Om ens det. Inte en minut mer . Jag gjorde det inte ens veckovis alltid utan samlade ihop tid .

Det tycker jag inte var särskilt betungande .

Däremot tror jag det kan kännas betungande /svårt om man inte riktigt strukturerar sig /hittar effektivitet att jobba utifrån. Jag gjorde så att jag lade in tid kanske 1-2 gånger per vecka att gå igenom annonser och sen söka jobben.

Rapportera ska du ju inte varje vecka till AF och tar minimalt med tid om du har strukturerat upp vad du gjort/sökt .

Så nej - jag tycker inte "semester från att söka några jobb/rapportera in " osv behövs . Men tror som sagt att stress och belastning som kan upplevas har att göra med hur man strukturerar sig osv. Kan nog lätt bli så annars att det upplevs stressigt och betungande att hela tiden tänka på och oroa sig/stressa och "smådutta" runt det dagligen dax så att säga.

Sen är jag givetvis medveten om att självklart är det skillnad utifrån individ, vilken situation man söker jobb utifrån och hur man förhåller sig utifrån det och även krav från AF som helt klart kan skilja sig en hel del beroende av involverade . Mig lät de vara ifred helt och hållet i lugn och ro utan möten öht utom det vanliga första som alla måste ha och att rapporteringen sen bara skedde när den skulle i tid .
 
Senast ändrad:
Blandad kompott;)

Är ju själv arbetslös (eller mer arbetssökande ) sen ca 3,5 år tillbaka och funderingen uppkom då jag inser att jag faktiskt inte kunnat vara "ledig" på hela den tiden...
Visst, jag har inte varit i sysselsättning hela tiden, MEN varit tvungen att stå "standby" ifall något dyker upp.
Att vara arbetslös idag innebär inte att man kan sitta ner och rulla tummarna, utan arbete ska hela tiden aktivt sökas, rapporter ska skickas in, papper till a-kassan fixas osv. Har man dessutom turen (?) att få timanställning ska man jobba.
Menar inte semester som i att resa bort, utan mer att kunna få koppla av i några veckor, ladda om och slippa pressen från att hela tiden prestera:crazy:
Har det ändrat sig så? Det är säkert 4-5 år sen jag var arbetslös och vad jag kommer ihåg kunde jag vissa dagar "rulla tummarna" även om jag aktivt sökte arbete och redovisade. Det var som på något sätt att gå i skolan, där man får vissa uppgifter och när man gjort dom kan man koppla av lite. Jag brukade koppla av på helgerna och var aktiv på veckorna.
Vet förstås inte vad som har förändrats sen min tid så att säga, eller om det bara är så att det är olika i olika landsting?
 
Jag skulle behöva semester från mig själv :meh:
Tycker inte att det låter rimligt att ha semester från att vara arbetslös. Isåfall får man som studenter, timanställda mfl ta ledig utan lön/ersättning. Det kan jag ändå tycka känns rimligt, vill man vara ledig så kan man väl bara avstå från a-kassan och resa bort, då utan krav på jobbsök, arbetsträning osv. Så funkar det ju för många som inte är fast anställda och har semester att ta ut. Semester är ju ngt man jobbar ihop liksom. Många arbetar utan att samla semester. Är jag ledig så får jag ingen lön. Det är upp till mig.
 
Jag skulle behöva semester från mig själv :meh:
Tycker inte att det låter rimligt att ha semester från att vara arbetslös. Isåfall får man som studenter, timanställda mfl ta ledig utan lön/ersättning. Det kan jag ändå tycka känns rimligt, vill man vara ledig så kan man väl bara avstå från a-kassan och resa bort, då utan krav på jobbsök, arbetsträning osv. Så funkar det ju för många som inte är fast anställda och har semester att ta ut. Semester är ju ngt man jobbar ihop liksom. Många arbetar utan att samla semester. Är jag ledig så får jag ingen lön. Det är upp till mig.
Som timanställd har du semesterersättningen inbakad i lönen. Och beroende på vilken ersättning man får som arbetslös kan det vara omöjligt att avstå en månad och samtidigt ha råd att betala hyra. Men det är inte alls ovanligt att människor har synsättet att arbetslösa inte ska ha rätt till någon ledighet även om de arbetar.
 
@tornblomma nej precis .
Det klagas och kampanjas emot invandrande asylsökande osv som "samlar bidrag och lever på bidrag" så utifrån det högaktuella topplisteämnet blir det för mig en paradox att någon svensk medborgare vid arbetslöshet skulle behöva semester från att söka jobb.
Det känns som ett otroligt välfärdssyndrom att frågan uppkommer alls .

@Viva : mina svar är baserade på att jag tolkat TS som att frågan även handlar om "jobbet" att söka jobb, rapportera in osv ? För att få A-kassa .
För mig är det självklart att det jobbet krävs för att man ska ha rätt till sociala bidrag och att man inte kan ta semester från det.
 
Senast ändrad:
@tornblomma nej precis .
Det klagas och kampanjas emot invandrande asylsökande osv som "samlar bidrag och lever på bidrag" så utifrån det högaktuella topplisteämnet blir det för mig en paradox att någon svensk medborgare vid arbetslöshet skulle behöva semester från att söka jobb.
Det känns som ett otroligt välfärdssyndrom att frågan uppkommer alls .
Återigen, arbetslös behöver inte betyda sysslolös. Det finns arbetslösa som arbetar heltid (och då menar jag inte med att söka jobb utan med "riktigt" arbete"). Själv arbetade jag bara halvtid men till och med då kan man känna att man behöver lite ledigt.
 
Återigen, arbetslös behöver inte betyda sysslolös. Det finns arbetslösa som arbetar heltid (och då menar jag inte med att söka jobb utan med "riktigt" arbete"). Själv arbetade jag bara halvtid men till och med då kan man känna att man behöver lite ledigt.

Ingen hindrar dig att vara ledig. Däremot att vara ledig med bibehållen ersättning. Det är en väsentlig skillnad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 286
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
Svar
4
· Visningar
574
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 480
Senast: Badger
·
Samhälle Jag får inte spara semester mer än till sista mars. När jag väl har jobb vill jag jobba eftersom det kan ta slut när som helst med...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp