Semester och småbarn del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Semester och småbarn del 2

Ja, hur man än vänder sig har man rumpan bak. Jag själv har ett vikariat, snabbt utringd i början av juni. Har klarat hela sommaren galant, m hj av gubbens semester och låtit flyga in släkt från Götet. Nu kommer hösten. Jag har jobb men ff inte dagis (4 månaders-regeln), så vet inte om jag kan fortsätta jobba och kan jag inte det så har jag inte rätt till dagisplatsen som jag ivrigt väntar på. Ett klassiskt dilemma som jag tror flera arbetslösa stött på, som inte har ett socialt nätverk precis inpå knuten eller tillgång till ett.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

mizz skrev:
Nu kommer hösten. Jag har jobb men ff inte dagis (4 månaders-regeln), så vet inte om jag kan fortsätta jobba och kan jag inte det så har jag inte rätt till dagisplatsen som jag ivrigt väntar på. Ett klassiskt dilemma som jag tror flera arbetslösa stött på, som inte har ett socialt nätverk precis inpå knuten eller tillgång till ett.

Men du har ju alltid rätt till minst 15 timmar/vecka även som arbetslös. Och har du en sådan plats och FÅR jobb så har du rätt att gå upp i tid på dagen om så är.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Jo, men ff är det 4 månaders- regeln som gäller och sedan är det fr.o.m 4åringar som 15timmars veckan går in. Kanske ändrat sedan jag använde dagis senast.

Men minsta lilla tips om hur man kan röra om i grytan tages tacksamt emot. Förutom att ringa och tjôta sig blå, jag är nog ganska poppis just nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Semester och småbarn del 2

Jag antar att ingen av er som sitter här och "gnäller" ;) vet vilket administrativt jobb som ligger bakom varje dagisplats? Det tar sin lilla tid eftersom man måste erbjuda någon plats, sedan ska de ha betänketid osv. Dessutom så säger ju folk upp platser hela tiden vilket också kräver en viss administration.

Visst kan jag hålla med om att vissa kommunala verksamheter kan skötas bättre och smidigare, men kommunerna har ju lagar och regler som styr dess verksamhet...
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Titta i din kommuns regler, i min hemkommun har man rätt till förskola tidigare även som arbetslös (dock bara 15 timmar) - om du är villig att betala för detta. De 15-timmar du skriver om är de som är gratis för 4-5-åringar.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

:bow: Men vad lite man vet, med noll kontroll. Ska genast ske.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Sedan slog det mig, jag måste bli arbetslös först. Bläää, men ska ha det i åtanke.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

break_a_leg skrev:
Jag antar att ingen av er som sitter här och "gnäller" ;) vet vilket administrativt jobb som ligger bakom varje dagisplats? Det tar sin lilla tid eftersom man måste erbjuda någon plats, sedan ska de ha betänketid osv. Dessutom så säger ju folk upp platser hela tiden vilket också kräver en viss administration.

Visst kan jag hålla med om att vissa kommunala verksamheter kan skötas bättre och smidigare, men kommunerna har ju lagar och regler som styr dess verksamhet...

Jag vet inte om jag just gnäller men det är väldigt intressant att man slår sig för bröstet och talar om hur kort ens dagiskö är när man inte ens får ställa sig i kö... Då handlar det om att "fuska" bort fakta... Medans förskolan så tidigt som möjligt vill veta hur många barn som ev kommer och när de kommer för att kunna plannera sin verksamhet på bästa sätt... Det kanske är skillnad i "storstäderna" men här ute på landet finns det två dagis som alternativ, två dagmammor men de har sällan eller aldrig några lediga platser... Förskolorna ligger i varsin "by" och de som bor i "byn" vill ju självklart ha sina barn där... Sen är vi några som har ungefär lika långt åt båda håll och väljer där emellan men vi är inte många...
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Fast om man ställer sig i kö 4 månader innan man behöver förskoleplatsen så ska man få en plats inom kommunen. Sedan att det kanske inte blir där du själv vill ha din plats är ju en annan sak. "Närhetsprincipen" gäller ju inte förskolor och inte heller brukar syskonförtur finnas längre.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

break_a_leg skrev:
Fast om man ställer sig i kö 4 månader innan man behöver förskoleplatsen så ska man få en plats inom kommunen. .


SKA, ja... Vi fick vänta 9 månader till, dvs totalt 13 mån :mad: Och fick till slut på ett dagis vi inte önskat ;)

Kommunens kommentar var "Stäm oss då!"

Alltså man är helt maktlös mot en dylik byråkrati. Visst kan man stämma eftersom de bryter mot skollagen men man hinner ju inte mala de kvarnarna så fort att det kommer en själv till godo.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Jag vet att det inte alltid fungerar och även om jag numera jobbar med förskola/skola så har jag själv tjafsat om detta med dagisplats ;)

Men i Snurrfians fall tror jag kanske inte att det är brist på platser egentligen utan problemet är kanske att man får plats just där man önskar.

Ni skulle bara veta hur roliga brev och telefonsamtal man kan få till förskolan från arga föräldrar :D Folk är ju inte alltid rationella och konstruktiva i sin kritik gentemot placeringsreglerna om man säger så...
 
Sv: Semester och småbarn del 2

break_a_leg skrev:
Men i Snurrfians fall tror jag kanske inte att det är brist på platser egentligen utan problemet är kanske att man får plats just där man önskar.

QUOTE]

Egentligen är det väldigt få problem men informationen är väldigt dålig och föräldrar får veta i sista stund att det blir si eller så trots att förskolan redan har plannerat... Tex fick jag reda på vilka nya barn som skulle börja på elins avdelning i början av juni, bla en bekants bekant som jag sedan träffade och glatt säger "jag såg att vi skulle hamna på samma avdelning" "Nej vi har inte fått besked om vilken förskola vi hamnar på än..." :confused: :crazy:

Själv gjorde jag som jag blev tillsagd på kommun att ställa mig i kö 4 månader före, och fick i princip skäl av förskolechefen att jag inte hade sagt till tidigare...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 080
Senast: lbb
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 675
Senast: ako
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 654
Senast: Loons
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp