Bukefalos 28 år!

MissFideli

Trådstartare
Hos oss stundar en verksamhetsövergång nu i november och allt är kaos. Som vanligt 😅
Men en fråga. Jag har 21 dagars semester i år (4 dagar hos nya arbetsgivaren, men de är inte medräknade i detta) och har tagit ut 11. Nu är personaltillgången så usel, att de inte beviljar nån ledighet fram till november. Även nya arbetsgivaren har stora problem med personal, så jag vet inget om hur möjligheten ser ut att få ledigt där heller.

Men det verkar alltså som att det inte blir mer än dessa 11 dagar i år? De sparade går förstås över, men jag trodde i min enfaldhet att 25 dagars betald semester var lagstadgad, men så verkar det ju inte vara?

Nån som har koll? Jag väljer alltså inte frivilligt att inte ta ut min semester, utan blir nekad. Facket skulle kolla och återkomma, men det har dom inte gjort.
 
Hos oss stundar en verksamhetsövergång nu i november och allt är kaos. Som vanligt 😅
Men en fråga. Jag har 21 dagars semester i år (4 dagar hos nya arbetsgivaren, men de är inte medräknade i detta) och har tagit ut 11. Nu är personaltillgången så usel, att de inte beviljar nån ledighet fram till november. Även nya arbetsgivaren har stora problem med personal, så jag vet inget om hur möjligheten ser ut att få ledigt där heller.

Men det verkar alltså som att det inte blir mer än dessa 11 dagar i år? De sparade går förstås över, men jag trodde i min enfaldhet att 25 dagars betald semester var lagstadgad, men så verkar det ju inte vara?

Nån som har koll? Jag väljer alltså inte frivilligt att inte ta ut min semester, utan blir nekad. Facket skulle kolla och återkomma, men det har dom inte gjort.

Påminn facket.
 
Du har laglig rätt till din semester enligt semesterlagen, du hittar texten i paragraf 4.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ningssamling/semesterlag-1977480_sfs-1977-480
Det borde du kunna hänvisa till, sedan kan det finnas ytterligare regleringar i ert kollektivavtal.

Det kan dock vara lite andra regleringar i samband med avslutande av tjänst.
Unionen har lite om det på sin hemsida, vet inte riktigt var i semesterlagen det regleras.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/semester-i-samband-med-uppsagning
 
Du har laglig rätt till din semester enligt semesterlagen, du hittar texten i paragraf 4.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ningssamling/semesterlag-1977480_sfs-1977-480
Det borde du kunna hänvisa till, sedan kan det finnas ytterligare regleringar i ert kollektivavtal.

Det kan dock vara lite andra regleringar i samband med avslutande av tjänst.
Unionen har lite om det på sin hemsida, vet inte riktigt var i semesterlagen det regleras.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/semester-i-samband-med-uppsagning

Det är verksamhetsövergång, så inga uppsägningar.
 
Det är verksamhetsövergång, så inga uppsägningar.
Då borde rätten till semestern följa med till den nya arbetsgivaren
Dock brukar arbetsgivaren ha rätt att bestämma när semestern ska förläggas, så jag kan tänka mig att de kan bestämma att ledighet inte beviljas för än i november.

Skulle även om du redan fått rådet - åter rekomendera att du tar kontakt med facket.
 
Då borde rätten till semestern följa med till den nya arbetsgivaren
Dock brukar arbetsgivaren ha rätt att bestämma när semestern ska förläggas, så jag kan tänka mig att de kan bestämma att ledighet inte beviljas för än i november.

Skulle även om du redan fått rådet - åter rekomendera att du tar kontakt med facket.

Nuvarande kan ju inte bevilja semester i november eftersom det är nytt företag då. Och har jag otur, beviljar inte nya företaget nått förrän nästa sommar, då blir det drygt 1 år med 11 dagars semester. Det är det jag vill veta om det är lagligt.
 
Nuvarande kan ju inte bevilja semester i november eftersom det är nytt företag då. Och har jag otur, beviljar inte nya företaget nått förrän nästa sommar, då blir det drygt 1 år med 11 dagars semester. Det är det jag vill veta om det är lagligt.
Det enda som jag fattar det som att det måste bevilja en sammanhängande semester under sommarmånaderna (juni, juli och augusti).
Nu står det helt still om det är 3 eller 4 veckor en har rätt till under sommarmånaderna.

Övrig tid på året och utöver den sammanhängande behöver inte arbetsgivaren bevilja.

Så har det sätt ut med avtalen på dom företagen jag jobbat på.
 
Det enda som jag fattar det som att det måste bevilja en sammanhängande semester under sommarmånaderna (juni, juli och augusti).
Nu står det helt still om det är 3 eller 4 veckor en har rätt till under sommarmånaderna.

Övrig tid på året och utöver den sammanhängande behöver inte arbetsgivaren bevilja.

Så har det sätt ut med avtalen på dom företagen jag jobbat på.
Men det är ju lag på 25 dagar semester per år. Så visst måste arbetsgivaren någon gång under året bevilja semester.
 
Nuvarande kan ju inte bevilja semester i november eftersom det är nytt företag då. Och har jag otur, beviljar inte nya företaget nått förrän nästa sommar, då blir det drygt 1 år med 11 dagars semester. Det är det jag vill veta om det är lagligt.
Om du inte är uppsagd - så borde det vara så att den nya arbetsgivaren tar över din anställning och då ansvaret för semestern också. Men när det kommer till verksamhets övergångar är det komplicerat, och tyvärr inget som går att svara på som en allmän fråga.
 
Det enda som jag fattar det som att det måste bevilja en sammanhängande semester under sommarmånaderna (juni, juli och augusti).
Nu står det helt still om det är 3 eller 4 veckor en har rätt till under sommarmånaderna.

Övrig tid på året och utöver den sammanhängande behöver inte arbetsgivaren bevilja.

Så har det sätt ut med avtalen på dom företagen jag jobbat på.
Fyra veckor sammanhängande semester har man rätt till.
 
Om du inte är uppsagd - så borde det vara så att den nya arbetsgivaren tar över din anställning och då ansvaret för semestern också. Men när det kommer till verksamhets övergångar är det komplicerat, och tyvärr inget som går att svara på som en allmän fråga.

Ja, att jag får behålla dagarna är jag helt säker på. Men frågan var om jag hade rätt att ta ut dom i år.
 
Måste visst förklara. Jag VET att de dagarna jag inte får ut, går med över. Jag är alltså inte ett dugg rädd för att bli av med dagar. Det jag ville veta var, om arbetsgivaren kan neka mig att ta ut mina 25 (21 i mitt fall) dagar.

Jag har själv valt att inte ta 4 v sammanhängande semester under sommaren, så ingen skugga på min arbetsgivare om det. Jag klarar inte av att vara ledig 4 v i rad och jag klarar inte av att jobba ett helt år utan att kunna ta strödagar vid behov. Dels pga djuren som kan behöva vård, dels pga mitt psyke som behöver pauser ibland. Så det är ett val jag gjort sen mer än 20 år tillbaka, pga det passar mig bättre.
Jag hittar bara om att man har rätt till 4 v sammanhängande semester under sommaren, vilket inte är applicerbart här.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 366
Senast: Breaktown
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 307
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 547
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 622
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp