Bukefalos 28 år!

Lagen säger att man har rätt till 4 veckor sammanhängande semester under sommaren, allt annat är lagbrott, även om det kan vara att lagen är dispositiv.
Vet du vad dispositiv betyder? Det innebär att det i avtal med anställd går att förhandla bort 4 veckors sammanhängande semester.
 
Vet du vad dispositiv betyder? Det innebär att det i avtal med anställd går att förhandla bort 4 veckors sammanhängande semester.
Jag vet vad dispositiv betyder, därav att jag lade till den brasklappen. Men det krävs fortfarande ett avtal som säger annat, så om AG vägrar ge fyra veckor sammanhängande semester utan att det finns ett avtal som säger annat, så är det ett lagbrott.
 
Jag vet vad dispositiv betyder, därav att jag lade till den brasklappen. Men det krävs fortfarande ett avtal som säger annat, så om AG vägrar ge fyra veckor sammanhängande semester utan att det finns ett avtal som säger annat, så är det ett lagbrott.

Min arbetsgivare har inte vägrat ge mig det. Det är självvalt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag vet vad dispositiv betyder, därav att jag lade till den brasklappen. Men det krävs fortfarande ett avtal som säger annat, så om AG vägrar ge fyra veckor sammanhängande semester utan att det finns ett avtal som säger annat, så är det ett lagbrott.
Jag missförstod det du skrev... vi är överens.
 
Ja, att jag får behålla dagarna är jag helt säker på. Men frågan var om jag hade rätt att ta ut dom i år.

När börjar och slutar ert semesterår?

20 dagars betald semester måste tas ut under semesteråret. Du har rätt att spara de dagar som är utöver dessa 20, om du begär det. Annars skall dessa förläggas också. Prata med din chef och informera att du vill ha ut din semester. Arbetsgivaren har helt tappat bollen och inte förhandlat och förlagt din semester, vilket är i strid med semesterlagen. Semesterlagen är en skyddslag för arbetstagaren som skall få välbehövd återhämtning.
 
Lag på att ge minst 25 dagar, inte lag på att bevilja alla 25 dagar.
Men vad är skillnaden? Jag fattar att lagen inte säger att du ska få semester när du vill, men att du ska få 25 dagar innan året är slut är det lag på, vilket alltså betyder att arbetsgivaren måste bevilja 25 dagar semester det året om du som arbetstagare inte vill annat. Sen kanske det kan avtalas annorlunda i kollektivavtal.
 
När börjar och slutar ert semesterår?

20 dagars betald semester måste tas ut under semesteråret. Du har rätt att spara de dagar som är utöver dessa 20, om du begär det. Annars skall dessa förläggas också. Prata med din chef och informera att du vill ha ut din semester. Arbetsgivaren har helt tappat bollen och inte förhandlat och förlagt din semester, vilket är i strid med semesterlagen. Semesterlagen är en skyddslag för arbetstagaren som skall få välbehövd återhämtning.

Jag är osäker, men troligen kalenderår eftersom vi får ut 21 dagar pga ny arbetsgivare 6/11. Hade det börjat senare, borde vi fått ut färre, tycker jag. Men vet ej säkert.
I mitten av augusti, lade jag in om semester i slutet av oktober (dvs gott i förväg), men blev nekad dagen efter. Tänkte att det kanske var för nära övertagandet, och testade 1 v i mitten av september. Även den blev nekad dagen efter jag sökt. Så man avslår uppenbarligen allt. Jag vet att det är väldigt jobbigt personalmässigt nu, men att avslå en ansökan 1-2 månader framåt, tycker jag är fult.
 
Väljer också alltid kortare sommarsemester (2v sammanhängande i år). Men det brukar betraktas som värdefullt för arbetsgivaren så att sen neka uttag verkar kontraproduktivt.

De brukar inte neka, tror det har med avvecklingen/övertagandet att göra. Ihop med att det av nån anledning blev nästan tomt på timanställda. Under senaste 9 åren jag haft nuvarande arbetsgivare, är det bara 2020 det var liknande. Och då pga att timanställda inte ville jobba pga pandemin.
Jag tycker det är roligt att jobba under sommaren och har inga behov av så lång sammanhängande ledighet, så det är ett lätt val för mig. Och arbetsgivaren har alltid gett mig mitt förstahandsval gällande vilka veckor jag söker, så det har väl varit en win-win 🙂
Tills nu.
 
De brukar inte neka, tror det har med avvecklingen/övertagandet att göra. Ihop med att det av nån anledning blev nästan tomt på timanställda. Under senaste 9 åren jag haft nuvarande arbetsgivare, är det bara 2020 det var liknande. Och då pga att timanställda inte ville jobba pga pandemin.
Jag tycker det är roligt att jobba under sommaren och har inga behov av så lång sammanhängande ledighet, så det är ett lätt val för mig. Och arbetsgivaren har alltid gett mig mitt förstahandsval gällande vilka veckor jag söker, så det har väl varit en win-win 🙂
Tills nu.

Har du pratat med din chef om det här? Om att du inte haft så mycket ledigt i år och att du faktiskt gör det lättare för dem genom inte ta ut lång sammanhängande semester på sommaren?
 
Men du har alltså fått beviljat fyra veckors sammanhängande sommarsemester men du har själv valt att bara ta ut 11 dagar... I mina ögon har de alltså gett dig möjlighet men du har nekat. Då kan du ju inte själv välja när du tar dina resterande dagar.
 
Men du har alltså fått beviljat fyra veckors sammanhängande sommarsemester men du har själv valt att bara ta ut 11 dagar... I mina ögon har de alltså gett dig möjlighet men du har nekat. Då kan du ju inte själv välja när du tar dina resterande dagar.

Men om hon inte ansökt om 4 veckors sammanhängande sommarsemester finns det ju inget att neka?

Jag tycker att det är fult av dem att följa de rutiner de haft de senaste åren utan att informera i förväg att det inte kommer gå det här året.


Kort frånvaro ska arbetsgivaren klara av utan att allt går under.
 
Men om hon inte ansökt om 4 veckors sammanhängande sommarsemester finns det ju inget att neka?

Jag tycker att det är fult av dem att följa de rutiner de haft de senaste åren utan att informera i förväg att det inte kommer gå det här året.


Kort frånvaro ska arbetsgivaren klara av utan att allt går under.
Ja förvisso, men de har inte nekat henne någon fyraveckors semester. Hon har själv valt bort den.
 
De brukar inte neka, tror det har med avvecklingen/övertagandet att göra. Ihop med att det av nån anledning blev nästan tomt på timanställda. Under senaste 9 åren jag haft nuvarande arbetsgivare, är det bara 2020 det var liknande. Och då pga att timanställda inte ville jobba pga pandemin.
Jag tycker det är roligt att jobba under sommaren och har inga behov av så lång sammanhängande ledighet, så det är ett lätt val för mig. Och arbetsgivaren har alltid gett mig mitt förstahandsval gällande vilka veckor jag söker, så det har väl varit en win-win 🙂
Tills nu.
Vad säger arbetsgivaren om varför de nekar?
Har ni haft en stående deal om att du arbetar på sommaren mot stor valfrihet övriga året så har du ju god anledning undra.

Om det är viktigare att få ledigt än att välja de exakta dagarna så ställ frågan när de vill att semestern ska läggas ut.
Då kan de ju inte svara "aldrig" utan måste föreslå något...
 
Vet du vad dispositiv betyder? Det innebär att det i avtal med anställd går att förhandla bort 4 veckors sammanhängande semester.
Inte om det blir sämre för arbetstagaren och man inte är överens. Dispositiva lagar kan absolut omförhandlas i avtal men avtalen kan inte göra villkoren sämre för arbetstagaren än lagen. Semesterlagen är dessutom bara semidispositiv och vissa delar är tvingande.
Kort sagt så ja, man har laglig rätt till fyra veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna om det inte finns särskilda skäl som förhindrar det och man måste ta ut minst 20 dagars semester om man har 25 dagar. Men som anställd måste man också ansöka om den i tid, arbetsgivaren har rätt att bestämma när man får tar ut den och är man överens om det så går det att avtala annat så man gör bäst i att se till att det finns papper på att man försökt få ut sin semester.
 
Vad säger arbetsgivaren om varför de nekar?
Har ni haft en stående deal om att du arbetar på sommaren mot stor valfrihet övriga året så har du ju god anledning undra.

Om det är viktigare att få ledigt än att välja de exakta dagarna så ställ frågan när de vill att semestern ska läggas ut.
Då kan de ju inte svara "aldrig" utan måste föreslå något...

De ger inte anledning, vi söker på ett intranät och får hålla koll där.
Jag har ju testat lite olika och en kollega har också gjort det,även han har nekats. För mig är ledigheten viktigast nu, jag har inte planerat annat än att vara hemma.
Ingen deal, jag har ett jobb där sånt funkar.
 
Men du har alltså fått beviljat fyra veckors sammanhängande sommarsemester men du har själv valt att bara ta ut 11 dagar... I mina ögon har de alltså gett dig möjlighet men du har nekat. Då kan du ju inte själv välja när du tar dina resterande dagar.

Nej, jag har inte fått beviljat 4 veckor? Vi söker sommarsemester i mars varje år, jag har sökt så det ihop med några fridagar blev 2 v. Vilket jag alltid gjort. Hade jag sökt 4 v, hade jag fått det.
Nu handlar det ju inte om att välja själv, utan om att inte få ut sina årliga dagar. Alls.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 365
Senast: Breaktown
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 307
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 547
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 622
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp