Semilånghår?

M

madix

Funderar på att skaffa mig en katt igen. Har tidigare haft perser (5 st) och vill inte ha jobbet med pälsvården och alla tovor som är plågsamma för katterna. Jag vill gärna ha lite päls så hur är det med Birmor och Norsk skogkatt? Får de mycket tovor? Om jag skaffar katt igen så kommer den att kunna vara ute, vilket påfrestar på pälsen. Ni som har sådana katter kan ni skriva lite om hur de är att sköta.
 
Sv: Semilånghår?

Norsk skogskatt får tovor och måste kammas.

Birma och Ragdoll får inga tovor alls och man behöver inte göra någonting, om än så blir de lite fluffigare och finare förstås om man drar en borste igenom ibland :)

Tror inte att det är så många som har raskatter ute. Vår birma gick dock ut. Hans päls påverkades inte av det..men han var ju bekväm av sig och låg mest och solade i närheten av oss :)

Vår ragdoll är ute mycket fast i ett långt koppel, hennes päls har inte tagit stryk av det.
 
Sv: Semilånghår?

"Norsk skogskatt" får riktigt nog tovor, eftersom det troligen är en huskatt, och de har gärna lite sämre päls.

Norsk skogkatt, däremot, skall ha en pälskvalitet som gör att det inte tovar sig. Dock, välter katten rundt i en massa sand, bilolja och annan skit, tovar även den ;) Och det är en naturras som klarar jättebra av att vara ute, med sin ylliga underpäls som håller den varm, och långa och kraftiga överpäls som gär att vattnet trillar av och inte tränger in i pälsen.

Mine egna katter kammas inte, förutom innan utställning så klart, och lite när de fäller som värst. Hanen har jag fått plocka bort lite tjofsar från kragen på, då kommer tovan ut som en liten hård hårbåll nästan, som jag bara drar ut. Ingen av mine damer har någonsinn hatt en tov :)
 
Senast ändrad:
Sv: Semilånghår?

Jösses, du hängde upp dig på att jag råkade klämma in ett s för mycket :)

Rasrena och med stamtavla, tänk ändå tovade pälsen.
 
Sv: Semilånghår?

Tackar för era synpunkter. Har hört att norsk skogkatt inte tovar, men den har ju underpäls och just underpälsen på perserna var ett riktigt elände. Så hur fungerar det? Om de rullar i skit så måste man väl bada dem ofta? Vill helst slippa det som en vana. Av de fem perserna jag har haft så skiljde det sig väldigt mycket om hur pälskvaliten var. Den sista katten var värst och jag sa varenda gång när vi hade tovborttagning - aldrig mer att jag inte ska skaffa mig en katt med sådana problem. Ville inte plåga min lilla kisse, (hon dog nyligen 15 år gamal i njursvikt). På henne klippte/rakade jag bort tovorna när de kom och tackade nån där uppe att hon inte var en utställningskatt. Men det var svårt under magen och framför allt mellan benen och det var en ständig kamp. Hon älskade att bli borstad, men tovorna var en annan sak. Jag måste ha en katt som kan gå ut eftersom jag bor på landet, det går inte att hålla dem inne, sen kan man ju alltid hoppas att det är en verandakatt, som min pälseländiga perser var, så att hon tog sig en promenad runt huset per dag försämrade inte läget så mycket. Men det där vet man ju aldrig, tänkte vara smart och skaffa mig omplaceringar som har varit innekatter hela livet då kanske de inte vill/törs undersöka de stora skogarna runt omkring mig. Eller är det en dum ide´? Alla mina grannar har många katter så riviren är redan inpinkade och det finns en mindre risk för att ta sig ut på den enda landsvägen.
Att ta en långhårig bondkatt verkar ännu mer riskabelt, då kan jag ju lätt hamna i pälseländet igen, blandingar kan ju ha perserpäls (den sämre). Renrasig semilånghår verkar säkrare. Har också svårt att gå från persens uttryck direkt till bondkatt, det blir för stor skillnad på en gång. Eller ska jag lägga ned tankarna på ny(a) katter helt? Går det att leva utan katt?
 
Sv: Semilånghår?

Våran förra norska skogkatt hade inte en enda tova. Han hade silkeslen glansig päls. Han var renrasig med stamtavla och kom från en insatt uppfödare.

Sen har mamma en "norsk skogskatt" (utan stamtavla, m.a.o huskatt) som tovar ihop hela katten varje år i samband med fällning och pälssättning. Han har päls som en perser. Han är utekatt och det är väl inte till någon fördel för hans päls. Men han var innekatt första 1,5 åren och tovade mycket då också.

Nu har jag en huskatt/bondkatt som ska vara en blandning mellan vanlig bondkatt och norsk skogskatt. Han har bra glansig päls som är semilång. Tovar ingenting.


Den enda katt som badats lite är mammas nuvarande. Han har som sagt päls som en perser som ibland ser lite flötig ut. Jag tror dock inte mamma badar honom något nu för tiden.
De andra två har haft fin päls som de skött bra helt själva, även när de varit smutsiga.
 
Senast ändrad:
Sv: Semilånghår?

Då hadde du en skogkatt med dårlig/inte rastypisk pälskvalitet.
s-et gör en stor skillnad, då nästan alla med en långhårig katt har skogskatt :grin:
 
Sv: Semilånghår?

Om pälsen är det viktigaste för dig, ville jag absolut skaffar en skogkatt. Går de ute och 'rullar sig i skit' så får de ju lite fetare päls, och da berot det ju lite på om de måste badas eller inte, men som oftast är det inget som måste göras ofta. De flästa jag vet som går ute, badas inte särskilt mycket. Är de ute i regnet och blir blöta, så får de självtorka, sen kammar man dem och de blir fina igen :)

Men det är ju också mindre jobb med en korthårig katt, om du inte absolutt vill ha en långhårig.

Har också svårt att gå från persens uttryck direkt till bondkatt, det blir för stor skillnad på en gång.
Jag förstår inte riktig vad du menar här; en bondkatt har ju ofta ett mer likt uttryck som perser än vad skogkatten skall ha. Du kan ju få en huskatt med runda ögon och små öron. En skogkatt blir ju nästan så långt ifrån en perser du kan komma, vad gäller uttrycket.
 
Sv: Semilånghår?

Nej jag förstår inte heller varför jag skrev så. Det är ju bara perser som ser ut som perser och det blir inte en perser igen, det vet jag i alla fall. Kanske för att mina perser har varit små och nätta och jag vill prova med en stadigare katt, jag vet inte går ju i funderingar just nu och kommer inte att rusa ut och köpa katt helt förutsättningslöst, därför denna tråd. Villa ha råd helt enkelt. Jag vill ha en semilånghårskatt och jag är inte rädd för att jobba med päls, har både mycket träning och rätta redskapen för det. Utan vad jag försöker undvika är att få pälsvård som blir jobbig för katten och då naturligtvis för mig också. Att borta ut en tova eller klippa bort den är helt okej, måste ju kolla igenom katten ändå. Men att konstant behöva jobba i motvind det var inte kul.
 
Sv: Semilånghår?

Exakt, det är det jag är rädd för om man skulle köpa en blandning. Man har ju ingen aning om hur pälsen blir om man köper kattunge. Ska nog försöka hitta omplaceringar, det verkar gott om dem på Blocket och på avelsföreningarna
 
Sv: Semilånghår?

Om du inte kräver att den är godkänd i SVERAK, så kanske Selkirk Rex kan vara nått? Osäker på pälskvaliten dock. Den är relativt ny i Sverige, men har såklart stamtavla även om den som ras inte är godkänd i just SVERAK än.
Nite_Wind_Crystal_of_Dramatails.jpg
 
Sv: Semilånghår?

Mitt ex har birmor. Den ena är rätt lättskött men den andra får tovor om man inte kammar noga dagligen.
 
Sv: Semilånghår?

Jag har en birma som är utomhus. Hans päls är helt fantastisk! Den är silkig och len och han får nästan aldrig tovor trots att hans matte är väldigt dålig på att borsta honom. Under ett par veckor på våren eller hösten (när han byter ut pälsen/tappar kragen) så kan han få några små tovor av den päls som lossnar. Då menar jag inte tovor som man klipper bort, utan små minimala hoptvinnade saker som jag pillar bort med fingrarna. Ca 50 veckor om året är kisse totalt tov-fri! :love:

Så här ser herrn ut, alldeles oborstad!
1-2.jpg
 
Sv: Semilånghår?

Va fin han är. Det blir nog en Birma, om det blir.
 
Sv: Semilånghår?

Birmor har lättskött päls, men se till att du får en kattunge utan anlag för njurproblem eller annat skit. En före detta uppfödare i Karlstad hade honor som var släkt med varandra och tre stycken fick njurproblem då dom blev 5-9 år. Och en underbart vacker rödmaskad hane som dom hade tänkt ha till avel fick en hårboll i magen som behövde opereras bort. Så gick det ungefär ett år och så hände det igen och då fick han sluta sina dagar av barmhärtighetsskäl. Normala katter spyr upp sina hårbollar utan problem. Jag tror inte att det där var en rasbunden åkomma, men ändå. Och så minns jag att dom tog ungar på en hona som var sju år och dom blev missbildade allihop! Förklaringen skulle ha varit att hon var gammal. Men jag har sett många andra "medelålders" honkatter få friska, fina ungar. Måste vara någon genetisk defekt.
 
Sv: Semilånghår?

Det finns missbildningar (om det var en sån) på alla katter, ras som ickeras. Så det är ju knappast nått att kolla extra noga efter vid köp av just Birma.
 
Sv: Semilånghår?

Men en annan uppfödare sa till mig att en njursjukdom hos Birmor är ganska vanligt. Han hade själv fått avliva en fin hona som hade dåliga njurar. Det går att kolla avelsdjuren hos veterinären.
 
Sv: Semilånghår?

Jag vet inte hur det är med Birmor, men de allra flesta ragdolluppfödare gör UL på njurar och hjärta på sina avelsdjur och testar DNA för HCM (ett särskilt hjärtproblem)
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
305
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
864
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 849
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 666
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp