Semilånghår?

Sv: Semilånghår?

Är det inte så att katter (alla sorter) har väldigt lätt för att få njurproblem? Min kisse fick njursvikt och i samband med att jag fick ta bort henne läste jag många trådar om katter med samma åkomma. En del katter var ganska unga också. Förr trodde man att torrfoder var boven men det är lika vanligt bland katter som äter blöt mat. Frågan är vad det är i maten man ger dem, alltså färdig kattmat? Men visst, att "förädla" rasdjur innebär ju en risk för genetiska defekter eftersom linjeavel ofta innebär att djuren är för nära besläktade.
Har själv levt med Chinchillaperser i nästan 30 år jag valde den sorten mycket på grund av att de då inte hade så platta ansikten och tårkanalerna fungerade. Mina katter gjorde aldrig bra ifrån sig på utställningar:grin:, så det slutade vi ganska snabbt med. Nu när jag har börjat kika på katt igen så kan jag ju inte låta bli att titta på annonser på Chinchillor men de har numera samma ansikten som "vanliga" persern. De är inte så söta/vackra längre.Själv tycker jag att de har förstört rasen helt.
 
Sv: Semilånghår?

Jag vet faktiskt inte om katter generellt sett har mycket njurproblem och hur man kan undvika detta förutom att kontrollera föräldradjuren för cystor (CIN?).
 
Sv: Semilånghår?

Har precis varit hos en seriös långsiktig uppfödare av birma. Där kollas alla katters hjärta och njurar och annat. Inga fel får förekomma på avelskatter.

Jag har haft birma innan och deras päls tovade aldrig. Har också haft blandras, bondkatt plus förmodligen Norsk, men hon blev jättetovig. En kattavelskunnig sa att det var vanligt att korsningar blev mycket mer tov-benägna är raskatterna. Varför? Kanske pga raskattägare är mer noga och kollar pälsen innan tovorna uppstår?

Hursom är väl lynnet viktigare? Birma är lugn och har små revir, rätt nöjda med hus och en tomt. Huskatter är mer aktiva och vill gärna ha stort revir och vara ute. Norsk?

Välj ras och sedan leta uppfödare som är seriösa, res dit och kolla deras katters päls.

Vad jag har för mig är "semilånghår" uppdelat från "långhår" pga att de saknar det ulliga underhåret vilket är det som tovar sig. Alltså ska alla semilånghårs päls vara lättskötta: Birma, ragdoll, main coon, norsk... Finns det fler?
 
Sv: Semilånghår?

Jag läste nånstans att njursvikt är det vanligaste orsaken till död på katt. Men njursvikten kan orsakas av olika saker. Förgiftning, infektion och annat som orsakar akut njursvikt som blir kronisk, ärftlig av olika slag (cystor, missbildningar och vad nu Birman har mm) samt åldersrelaterad. Så njursvikt betyder inte alltid att katten dör ung.
Det man kan försöka gardera sig mot är den ärftliga, vi har (tror jag jag skrivit) utrotat PKD (cystor på njurarna som orsakar njursvikt) på britterna i Sverige tack vare att vi kan DNA-testa och få ett exakt svar mycket tidigare än vad ultraljud kan visa cystorna. Tyvärr är det inte alla raser man kan göra det på, pga flera olika varianter av PKD. Min lilla har DNA-testade föräldrar och kan alltså (eftersom det nedärvs dominant) inte få PKD. Däremot kan hon få andra saker som orsakar njursvikt. Min Abbie fick det av att hon fick njursten och njurarna tog kronisk skada av det.
Jag tror (har inga bevis) att torrfoder kan orsaka njurarna skada pga att katten inte får i sig tillräckligt med vätska. Därför var det mycket viktigt för mig när jag köpte ny katt, att uppfödaren gav sina små blötmat. Det kan vara rätt svårt att få en katt som äter bara torrfoder att gå över på blötmat nämligen.
Katten är ju också en karnivor som i naturen äter runt 80% protein. Det kan ju tänkas slita ganska mycket på njurarna det med, men samtidigt är ju katten gjord för det så...
 
Sv: Semilånghår?

Har precis varit hos en seriös långsiktig uppfödare av birma. Där kollas alla katters hjärta och njurar och annat. Inga fel får förekomma på avelskatter.

Jag har haft birma innan och deras päls tovade aldrig. Har också haft blandras, bondkatt plus förmodligen Norsk, men hon blev jättetovig. En kattavelskunnig sa att det var vanligt att korsningar blev mycket mer tov-benägna är raskatterna. Varför? Kanske pga raskattägare är mer noga och kollar pälsen innan tovorna uppstår?

Hursom är väl lynnet viktigare? Birma är lugn och har små revir, rätt nöjda med hus och en tomt. Huskatter är mer aktiva och vill gärna ha stort revir och vara ute. Norsk?

Välj ras och sedan leta uppfödare som är seriösa, res dit och kolla deras katters päls.

Vad jag har för mig är "semilånghår" uppdelat från "långhår" pga att de saknar det ulliga underhåret vilket är det som tovar sig. Alltså ska alla semilånghårs päls vara lättskötta: Birma, ragdoll, main coon, norsk... Finns det fler?

Min markering. De flesta raserna är ju avlade för att inte tova, man vill ju helst ha en så lättskött katt som möjligt. Då får den rasen en speciell pälstyp. Blandar man den med en katt av annan pälstyp så blir det ju inte den speciella pälstypen längre och det blir lättare tovor. Sen finns det ju individer av en ras (dvs renrasiga) som tovar dom med, allt blir inte alltid helt perfekt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
860
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 849
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 666
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp