Bukefalos 28 år!

panzy

Trådstartare
Nu har gammelpållan (23år) fått en senskada igen... Förra gången var dec -01 och det tog då ca 1 ½ år innan hon blev helt ohalt...

nu när jag hade tänkt börja träna upp muskler och så på henne igen så går hon och skadar sig igen... :cry: Det är dock på andra benet (höger fram) denna gång och inte lika alvarligt (sist var hon totalt blockhalt nu kanske 3,5-4 gradig)

Så, till min fråga: vad ska jag göra för att det ska läka så fort som möjligt och vad kan hon göra utan risk att överanstränga det igen????
 
Har du haft vet. ute? Vad sa han? Är du SÄKER på att det är senan, och inte gaffelbandet? Dom brukar nämligen inte bli så halta som 4 grader av en senskada, då är det allvarligt.... Gaffelbandsskador ger oftast mer hälta. Detta är dock generalisering.

Vad har du gjort med benet hittils? Kylt hoppas jag? Jag rekommenderar sjukhage varvat med skrittpromenader vid hand. Det kan vara smart att gipsa benet i ca en vecka. Använd stödlindor vid promenad, stalllindor med arnika under i boxen. Kyl efter varje promenad i början. Det som är jätteviktigt är att hon INTE får gå i lera/ridhus! Du ska endaste skritta henne på hårda grusvägar. Har du någon equiterapeut som har laser, så kan du ta ut denna några dagar efter att skadan har uppstått.

Rekommenderar också att ge homeopatmedel, arnika mont. D30 i ca en vecka, efter det byter du till ruta grav. D200.

Sen tror jag du får ställa in dig på att hon inte kommer hålla för mer än skrittpromenader resten av sitt liv. Jag tycker inte det är rätt att försöka träna en så gammal häst som har haft återkommande skador..... Så har iaf jag gjort med min 23-åring, han är nöjd hagpensionär och får komma ut en liten sväng nån gång i veckan. :)
 
har inte haft vet. ute. eftersom han vid förra senskadan tyckte att vi skulle avvakta en vecka, men då fick han komma ut pga av andra omständigheter ändå. Då hade hon en 5-gradig senskada så... det är nog det nu också...

Gör det någon skillnad i behandling på senskada eller gaffelbandsskada???

Vi kyllde givetvis direkt och nu går hon i sjukhage. Hur länge ska man vänta med att tillföra värme, dvs linda, liniment osv???

Ska jag promenera henne redan nu trots att hon är så pass halt??? Hon verkar inte direkt ha nått emot att gå trots hältan utan det är samma hastighet i skritten iaf...

Har inte tänkt träna upp henne så att jag kan rida ordentligt på henne utan jag tänkte mer för att få lite mer muskler så att felsteg och liknande inte resulterar i ordentliga skador....
 
om du bedömer din häst att vara 3.5-4gradigt halt fattar jag inte varför du inte tar ut veterinär.
 
Nej, inte mkt skillnad i behandlingen, dock är skoningen annorlunda för att avlasta gaffelband resp böjsena. Vänta nån dag med att värma, och är hon jättehalt är det ingen ide att promenera. Jag tycker dock att eftersom hon är såpass halt bär du åka till klinik och ultraljuda, det låter ju nästan som den gått helt av..... :crazy:
 
eftersom hon har varit mer halt tidigare av samma orsak och vet då inte tyckte att han behövde åka ut utan vi skulle vänta en vecka och se så tyckte vi inte att han behövde komma ut denna gång heller.

Dessutom har det blivit bättre, svullnaden har gått ner lite, fortfarande rejält svullen men inte jämntjock från knät och ner till kotan. hon går bättre också, kanske "bara" 2-gradigt nu...

Hur skor man om det är en senskada??? hon har inte skor alls nu...
 
Ursäkta, men jag tycker din veterinär låter hemskt okunnig!! :mad: Är det en välrenommerad hästvet., eller en vanlig distriktare? Jag tycker det låter väldigt konstigt att ha inte visade er till klinik för ultraljud när hon var så halt... :crazy:

Hur exakt hon ska verkas vågar jag inte säga, vad jag minns så har det med höga/låga traktar att göra. Din hovslagar bör kunna förklara för dig.
 
eftersom hon har varit mer halt tidigare av samma orsak

...och hur vet du att det är samma orsak som tidigare? Om en kunnig veterinär gör en riktig diagnos och behandlar på rätt sätt kanske det inte behöver ta 1½ år den här gången. Så kanske din häst blir frisk innan han är 25 år gammal.
 
nu är det så att denna hästs dagar är räknade... hon är inte försäkrad då vi ändå inte tänker köra iväg med henne till någon klinik... den dag det händer något och hon lider är det slut...men så länge hon är pigg och glad trots hälta får hon gå kvar och skrota...

Vi tar inte heller ut vet. i "onödan" om det inte är akut, hästarna lider givetvis aldrig... Denna gång hade han enligt oss ändå inte kunnat göra något...

Nu har hon dessutom blivit snabbt bättre då det nog inte var en senskada som jag var helt säker på utan "bara" en rejäl vrickning då hon nästan är ohalt nu...

sen vet jag inte vad du anser som "frisk". Enligt mig är en häst "frisk" så länge den är pigg och glad. Trots att hästen har en 2-gradig hälta...

Och jag struntar totalt i om hon är halt i 10år till, hon får leva så länge hon är pigg i huvudet och vill leva!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hur ser ni andra på det med en 23årig häst som fått en akut senskada och vid UL visades sig ha en gammal skada på samma benet som dock...
2
Svar
26
· Visningar
2 755
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 082
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp