Seriös? Hur vet man?

wrangler

Trådstartare
Hur vet man att en uppfödare är seriös? Särskilt om det inte finns någon hemsida osv där man kan läsa om uppfödarens katteri, katthållning, avel osv...
...om man själv inte är "kattmänniska" och känner en massa folk så man kan kolla den vägen.

Det är ju viktigt när man köper katt men nu handlar det om att ev sälja katt TILL en uppfödare.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Svårt. Googla fram en relativt nysåld avkomma och kolla med dens köpare? Kolla med andra uppfödare i rasen?
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Kan man som "okänd" i branchen ringa en (som man vet seriös) uppfödare och fråga rakt ut om en annan? Jag gör gärna det alltså, vet bara inte hur det funkar i kattvärlden :o

Har googlat men svårt att hitta något.... försöker leta vidare.

Jag är livrädd för att sälja till fel människa, och känner att jag är ute på lite ostadig mark.

En annan fråga, är det vanligt att man tex skriver in i kontrakt att katten ej får säljas vidare eller blir man sedd som en idiot om man önskar det. Vet att det förmodligen är som med hästar, svårt att säkerställa en sådan sak men man kan ju göra så mycket man kan....? Usch jag har ångest. :crazy:
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Att ringa till en annan uppf. och fråga.. mja. Jag skulle inte lita på dennes ord fullt ut. Det finns en sak som kallas avundsjuka och missundsamhet. Skitskack kan således vara helt obefogat och orsaka sig i att ngn är avundsjuk.

Om du har möjlighet, åk hem och kika hos ev. köpare!
Men ja det är jätte svårt det där med att sälja kattungar. Spec. till annan uppf. Man vill ju gärna inte att katten tex ska gå i avel om det visar sig att den inte utvecklas så som man önskar. Och där är man ju helt maktlös när man väl sålt den.

Mitt råd är som sagt, åk och hälsa på, prata mkt och försök känna av om ni har samma uppfattning om saker och ting.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Visst kan man ringa till andra uppfödare och "ta referenser". Mindre seriösa aktörer brukar bli kanska kända i uppfödarkretsar. Man kan höra efter med vederbörandes klubb. Finns det stamnamn, hur många kullar (massproduktion?), ställer personen ut etc är frågor som kanske kan vara av intresse. Googla på stamnamnet.

Synd att det inte finns någon hemsida, för där kan man få en uppfattning om hur stor omsättningen på katter är m m, även om bilden som där framställs ibland kan vara mer idyllisk än verkligheten.

De flesta brukar skriva att katten inte får säljas vidare utan uppfödarens kännedom eller samtycke. Det bör väl kompletteras med ett vitesföreläggande för att ha någon effekt på andra uppfödare, tyvärr.

Be att få komma och se dennes katter. Backa ur om avbetalning kommer på tal.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Tack för era svar!

En till undran från en som har dålig koll på kattvärlden....

Finns det någonstans där det läggs ut varningar för oseriösa/lurendrej köpare?
Vet ju att det cirkulerar några sådana...

Ingen avbetalning här inte!

Usch... jag har haft kontakt med två spekulanter och det känns inte bra alls i magen så det får vara. Har fått för mig att det är mycket oseriösa som letar men det kan säkert vara för att det är ny mark för mig att sälja raskatt. Inte lätt detta!
 
Senast ändrad:
Sv: Seriös? Hur vet man?

Vad gäller uppfödaren finns ett stamnamn, men hittar inte mycket mer info (det googlade jag fram själv, och undrar varför man inte nämner det själv i tel?)

Vart hittar jag antal kullar, finns det på sveraks sida?
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Jag skulle säga: börja med att fråga köparen noga. Stamnamn, erfarenhet, tankar med sin uppfödning, hur det har gått hittills... Han h*n stött på några problem (det gör ju alla, det intressanta är hur man valt att lösa dem), varför vill h*n ha din kattunge?

Jag skulle absolut höra mig för.Visst finns det massa skitsnack utan grund också, men man får läsa lite mellan raderna i det som sägs.

Jag skulle absolut inte ta illa upp om en uppfödare "snokade runt" lite innnan jag fick köpa katt. Man är ju rädd om sina små :love:

Jag har både sålt ungar till avel och nekat, sist tyvärr för att jag inte ansåg att unge de ville ha höll måttet, det var tråkigt men kändes nödvändigt.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Första av allt kan du kontrollera hos Sverak om det är en diplomerad uppfödare, behöver inte vara negativt om de inte är det. Be att få se bilder från katteriet.
Be någon som bor i närheten åka och titta på katteriet så att det inte är en buruppfödare utan att katterna har det bra och utrymme att röra sig på.

Gå till en utställning och prata med andra som ställer ut den rasen och fråga lite om rasen och vilka seriösa uppfödare de känner till.

Sen kan du kontrollera kattens stamtavla och googla lite på pappan till din kull och kontrollera med hanens ägare.
Vill du kan du gå ytterligare ett steg i familjeträdet. <är det en seriös uppfödare kommer de att uppskatta att du tar reda på din katts ursprung och hur dess anfäder har varit.

Lycka till;)
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Sverak är inte det enda förbundet i Sverige, det näst största är WCF. Om en spekulant säger sig vara uppfödare frågar jag alltid vilken klubb och eventuell rasring de är med i. Är man inte med i en klubb är det något lurt. Man kan nog kontrollera med Sverak eller WCF om personen är avstängd, men det går inte att se själv någonstans, om det inte är någon så känd att man finner den genom att googla på ordet "baksidan", där man hittar lite mer än bröd. Finns det en rasring kan man prata med folk där.

Den första magkänslan är bra att gå på. Kullar finns ibland på klubbens hemsida.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Första av allt kan du kontrollera hos Sverak om det är en diplomerad uppfödare, behöver inte vara negativt om de inte är det. Be att få se bilder från katteriet.
Be någon som bor i närheten åka och titta på katteriet så att det inte är en buruppfödare utan att katterna har det bra och utrymme att röra sig på.

Gå till en utställning och prata med andra som ställer ut den rasen och fråga lite om rasen och vilka seriösa uppfödare de känner till.

Sen kan du kontrollera kattens stamtavla och googla lite på pappan till din kull och kontrollera med hanens ägare.
Vill du kan du gå ytterligare ett steg i familjeträdet. <är det en seriös uppfödare kommer de att uppskatta att du tar reda på din katts ursprung och hur dess anfäder har varit.

Lycka till;)

Fast nu handlar det ju om att sälja, inte köpa? Inte har man tid att åka runt på utställningar och skapa kontakter när man har en kattunge till salu, det kan ju handla om en vecka eller två innan man måste ha ett beslut.

I stora raser kan det finnas hundratals uppfödare, så att det är någon "okänd" behöver inte alls vara negativt. Jag som bara har en kull om året och bara ett fåtal visats på utställning skulle ju vara en absolut "nobody" om det tex vore MCO, men jag anser mig vara väldigt seriös i mitt avelsarbete och min katthållning ändå :D

Är man inte med i något förbund alls är det något väldigt fel, men att vara med i sverak är ju knappast det enda sättet.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Fast om man ska sälja till en uppfödare så vill man väl veta var den hamnar så att den inte hamnar hos en löpandebanduppfödare för annars hade man väl inte kollat hur man vet att köparen är seriös?

Jag bara bävar för den dagen jag kommer att behöva sälja någon av Tösens bebisar. Jag kommer att vara väldigt petig med köpare och om det är en uppfödare så vill jag veta hur de kommer att få det. Det är ju mina bebisar. :love:

Man behöver ju inte följa alla råd man får :angel:
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Vad gäller uppfödaren finns ett stamnamn, men hittar inte mycket mer info (det googlade jag fram själv, och undrar varför man inte nämner det själv i tel?)

Vart hittar jag antal kullar, finns det på sveraks sida?

Du kanske kan snoka runt litet på rasringens hemsida. Har katter från denna uppfödare ställts ut får du namn på nya ägare och kan försöka få kontakt med dem. Bara en idé.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Jag har ju min första kull nu och det är väl delade känslor om att dom ska flytta sen. Men jag tycker inte att man behöver bäva för det. Jag personligen följer mitt hjärta. Känns de rätt så gör det. Annars så kan de kvitta. Värre än så är det inte :)
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

*kl*

Ska förtydliga mig lite!

Det handlar om två vuxna raskatter som jag inte kan behålla av olika orsaker.

Jag satte ut en annons vilket jag nu ångrar hur dumt det än låter.... jag har fått mängder av svar men har världens ångest nu och misstror alla.

Jag är livrädd för att sälja dom till någon oseriös som säljer vidare eller vill klämma ut en massa ungar. Det är två okastrerade honor (ätit p-piller hela livet). Uppfödaren har jag redan sållat bort nu av denna anledning...

Dom kom till mig för att den förra ägaren (en bekant som köpt dom som ungar) inte kunde ha kvar dom och jag vill verkligen inte att dom ska behöva flytta någon mer gång i sitt liv efter att dom åker härifrån.

Jag älskar dessa katter men inser att dom inte riktigt passar här, vi har flera utekatter (som går in och ut) och tjejerna får inte gå ut, två stora hundar (inga problem där dock) och vi har inte riktigt tid och kunskap för deras pälsvård. Plus att familjemedlemmar visat sig reagera allergiskt på dom. Men ärligt talat är nog pälsvården det största problemet och det är en viktig bit med dessa katter för att dom ska må bra.
Men hamnar dom i fel händer kommer jag aldrig förlåta mig själv, jag grinar bara av tanken på att om ska flytta :(

Som jag skrev, har fått massor av svar men känner mig hopplöst osäker.... Visst man kan åka o titta på hur dom ska bo och prata med folk men inget säger ju att dom gör tvärtom mot vad dom har sagt när man gått därifrån...
HUR är man petig med köpare, vad ska man fråga/göra...

Flickorna är värda ett prinsessliv för resten av sina liv!

Hästar kan jag sälja men detta var mig övermäktigt :(
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Du får först och främst lov att för dig själv definiera vad som kännetecknar en seriös uppfödare. Gör en checklista, för din egen skull och beta av den. Vad jag anser vara seriöst kanske inte du anser vara seriöst och vice versa.

Det kan vara svårt att veta vem man vågar lita på om man inte är så inne i kattnörderiet, men även om kattfolk kan vara konstiga ibland är vi oftast som folk är mest så mycket personlig kontakt med potentiella köpare rekommenderas.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Om en stor oro är att de ska användas som "kattungemaskiner", sälj dem kastrerade. Även om de skulle vara bra att ha i avel så är det inte värt magknip och sömnlösa nätter.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Om en stor oro är att de ska användas som "kattungemaskiner", sälj dem kastrerade. Även om de skulle vara bra att ha i avel så är det inte värt magknip och sömnlösa nätter.
Instämmer på detta, kastrera katterna innan du säljer dem!
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

För katternas säkerhet bör de kastreras om de ska flytta. Det finns inget som attraherar oseriösa lycksökare så mycket som annonser om vuxna fertila raskatter. Det är vanligt att sådana katter blir tragiska vanvårdsfall och säljs vidare gång på gång.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Jag syftar på tipsen om att kolla upp stamtavlor. Förstår inte riktigt hur det hänger ihop med frågan :confused:

Hur som helst, jag håller med om att de bör flytta kastrerade. Få seriösa uppfödare är intresserade av att köpa katter som redan passerat två hem, om de inte har helt unik stam eller annat som gör dem fullständigt outstanding.

Jag hade aldrig sålt fertila katter i det läget, och alla katter som ev omplaceras härifrån kommer göra det som kastrater om det inte är till någon av mina närmre samarbetspartners.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 684
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 851
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 395
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 519
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp