Seriös icke raskatts avel

Sedan så har jag fortfarande inte fått det allra minsta lilla svar på frågan om alla de där hel- eller halvförvildade katterna som ska finnas ute på landet.

Ge några belägg för det! Jag vet att de finns i samhällen och småstäder, men på riktiga vischan?
RVtkBwn.jpg

Här har du en okastrerad hankatt utan ägare. Han dök upp hemma hos oss, undernärd och i det skick som synes på bilden, ibland med infekterade sår. Otroligt skygg till en början, skabbigt utseende och uppenbarligen ingen ägare. Var bodde vi då?
MhXRRbN.png



Min första katt var också en vandrande katt, honkatt, som dök upp och stannade kvar. Det är möjligt att hon hade en ägare någonstans men så som hon såg ut så finns viss tvivel på det. Jag vet att min granne plockade in och avlivade katter väldigt ofta. Och ridskolan några kilometer bort plockade in hemlösa katter, kastrerade dem och omplacerade dem vidare. En av mina förra katter var född av en förvildad honkatt modell "går inte att ta på", tog flera veckor innan kattungen gick att hantera också. Sen har vi alla gårdar som man har sett där det sitter 10-20 utmärglade katter på/runt gården, som förvisso verkar ha en ägare men att denna skiter fullständigt i skötseln av dessa. Och allt detta mitt i smeten av svenskt jordbrukslandskap. Det ger ingen varierad spegling av hur det ser ut i resten av landet, men jag är tveksam till att det ser så mycket annorlunda ut.
 
Du fortsätter att hålla på med halmdockor. Det finns väl ingen anledning att föda upp fler katter än vad som går åt. Och att huvuddelen av de katter man håller som jägare kan/bör/ska vara kastrerade, på många gårdar bara kastrerade katter. De flesta avstår gärna att addera kattuppfödning till mjölkning, kalvning, lamning, höskörd, plöjning, tröskning och skogskötsel. Man vill bara hålla gården musfri med naturliga hjälpmedel.
Men du har bestämt dig för att alla andra sätt än ditt sätt är fel sätt. Du accepterar ju t.ex. inte att man faktiskt kan avliva ett eventuellt överskott (givetvis via veterinär).

Inom all selektiv avel föds det individer som inte har de egenskaper som önskas. Dessa måste de finnas avsättning för.

Nej, jag anser inte att det är etiskt försvarbart att producera ett överskott som bara ska avlivas för ingen nytta alls. Den synen på katter är en del av problemet med kattens låga status idag.

Mitt största problem med den här diskussionen öht är att jag har svårt att se att det öht finns ett behov av denna typ av avel. Det finns 1,5 miljoner katter i Sverige. Det låter högst osannolikt att det inte skulle finnas tillräckligt med bra jägare bland dem.
 
Avlivning? Hört talas om det?
Om avlivning är lösningen på det här problemet så tror jag att din idé om en jaktavlad brukskatt är ett större problem i sammanhanget. Du kan gärna försöka dra igång ett sånt här projekt, men jag tror inte du kommer få så stort medhåll från andra katt eller djurmänniskor, eller EU stöd eller liknande. Inte om svinnet i produktionen ska avlivas.

Det är inte samma sak som att föda upp djur för slakt - där får man ut något utöver att bevara rasen = naturbetade marker, lokalproducerade kött/mjölk produkter, skinn/horn/ull, biprodukter blir gödsel eller ett svinn som kan säljas till ridskolor. EU stöd ges troligen även till pälsfarmare - men även dessa djur föds ju upp för ett syfte mer än att bara finnas till. För att jaktbrukskatter ska tjäna sitt syfte måste du ju komma på ett sätt som gör att du vet säkert att just dessa katter är bättre på att jaga än alla andra katter som folk har. Och de ska kunna sköta jakten som fertila katter utan att gå på friar stråt.

Eftersom pengarna från EU går från samma kassa som den som lantbrukare får så skulle det här projektet ta pengar från de få lantbrukare som fortfarande finns kvar, vilket skulle på sikt kunna leda till att fler lantbrukare lägger ner och jaktkatten får mindre brukare som har ett behov av att köpa in den färdiga produkten (som säkert skulle ta minst 10-20år att producera).
 
@skogaliten , om vi skulle avla fram en bra jaktkatt, varför ska vi strunta i de förvildade katter som ´bor i samhällen? Det finns garanterat duktiga jägare bland dem också.

Men min åsikt är att det inte kommer att finnas någon marknad för en specialavlad jaktkatt när du kan få så många kattungar du vill gratis eller för en symbolisk summa.
 
Men min åsikt är att det inte kommer att finnas någon marknad för en specialavlad jaktkatt när du kan få så många kattungar du vill gratis eller för en symbolisk summa.
Men det tror jag att det gör.
Råttgift måste man numera gå en kurs för att få använda.
Det anses så farligt för omgivningen och miljön att man inte får köpa det som privatperson.
http://www.expressen.se/leva-och-bo/rattgift-far-inte-langre-kopas-av-allmanheten/
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/rattgift-kraver-utbildning
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../augusti/nya-krav-for-anvandning-av-rattgift/
 
Mitt största problem med den här diskussionen öht är att jag har svårt att se att det öht finns ett behov av denna typ av avel. Det finns 1,5 miljoner katter i Sverige. Det låter högst osannolikt att det inte skulle finnas tillräckligt med bra jägare bland dem.
Då så tar vi och tittar på problemet i stället.
Om någon behöver en jaktkatt hur tycker du att den skall göra för att hitta en?
Borde det kanske finnas någon typ av förmedling?
När jag letade jaktkatt så var det svårt att hitta, då katthemmen krävde att katterna skulle vara innekatter.
En innekatt uppfyller ju inte behovet av mus- och rått-bekämpning kring ekonomibyggnaderna.
 
Vi har bara frågat runt bland bönder och hästägare i bekantskapskretsen om de haft eller visste någon som hade kattungar. Några har bara dykt upp, ett par har blivit dumpade som vi tagit hand om.

Man vet så klart inte hur bra jägare de blir, men alla våra har jagat ganska flitigt.
 
Vi har bara frågat runt bland bönder och hästägare i bekantskapskretsen
Det brukar ju fungera.
Där jag bodde förut så fanns det många röda katter och många semilånghår med lättskött päls.
Dessa katter var det inga problem att hitta hem till och de röda, särskilt de långhåriga, exporterades t.o.m. till Danmark.
 
När jag letade jaktkatt så var det svårt att hitta, då katthemmen krävde att katterna skulle vara innekatter.

Varför då? Om man bor i stad eller större väg förstår jag det (blir smått vansinnig på folk som låter sina katter springa lösa i bostadsområden och skita överallt) men om man verkligen bor på landet så verkar det ju vara många katters drömliv att få gå in och ut som de vill?
 
Varför då? Om man bor i stad eller större väg förstår jag det (blir smått vansinnig på folk som låter sina katter springa lösa i bostadsområden och skita överallt) men om man verkligen bor på landet så verkar det ju vara många katters drömliv att få gå in och ut som de vill?
Det får du fråga katthemmen om.
Jag ringde till ett av dem och de skakade snabbt fram 3 stallkatter som behövde omplaceras akut.
Så det löste sig ju.
 
Det får du fråga katthemmen om.
Jag ringde till ett av dem och de skakade snabbt fram 3 stallkatter som behövde omplaceras akut.
Så det löste sig ju.

Jag trodde de uppgav nån anledning. Jag kan inget om katter men det verkar ju klart roligare att få gå ut om man vill liksom.
 
Jag trodde de uppgav nån anledning. Jag kan inget om katter men det verkar ju klart roligare att få gå ut om man vill liksom.
Det var en policy.
Jaha och hur hjälper det mig?
Eller katterna?
Vi erbjuder full service med uppvärmd låda ute på ett loft, mat flera gånger om dagen och uppvärmt vatten.
Den som så vill får komma in och sova i våra sängar och soffor.
Vi avmaskar vid behov och ger den vård som katterna kan behöva.
Vi borde vara idealiska kattägare.
 
Det var en policy.
Jaha och hur hjälper det mig?
Eller katterna?
Vi erbjuder full service med uppvärmd låda ute på ett loft, mat flera gånger om dagen och uppvärmt vatten.
Den som så vill får komma in och sova i våra sängar och soffor.
Vi avmaskar vid behov och ger den vård som katterna kan behöva.
Vi borde vara idealiska kattägare.

Va? Vadå hjälper dig? Jag var bara nyfiken på varför man har en sån policy, jag trodde att du kanske visste det. Jag skulle fattat om det var typ "katten x bör vara innekatt pga blablabla".
 
Då så tar vi och tittar på problemet i stället.
Om någon behöver en jaktkatt hur tycker du att den skall göra för att hitta en?
Borde det kanske finnas någon typ av förmedling?
När jag letade jaktkatt så var det svårt att hitta, då katthemmen krävde att katterna skulle vara innekatter.
En innekatt uppfyller ju inte behovet av mus- och rått-bekämpning kring ekonomibyggnaderna.

Klart man kan skapa en förmedling, varsågod. Annars kontaktar man md fördel organisationer som ägnar sig år förvildade katter och/eller TNR-kolonier. Det är bara att googla.
 
Jag begriper inte varför det är så omöjligt.
Alla uppfödare avlivar icke önskade individer.
Det finns hunduppfödare som avlivar hundar för att de inte har rätt virvel i nacken.

Det är mycket ovanligt att friska valpar och iaf raskattungar avlivas idag. Det är inte socialt acceptabelt, iaf inte på kattsidan.
 
Lokatten käkar katter.
Många katter.
Så det gör det.

Men katten utgör inte dess huvudsakliga föda, vilket var vad jag skrev. Vi hade lodjur när jag bodde ute i skogen. Inte en enda katt i byn gick till lodjuren trots att vi hade spår på tomten. Det är naivt att tro att rovdjursstammen har en betydande effekt på kattpopulationen. För det krävs rovdjur som huvudsakligen livnär sig på katter. Att ett och annat lodjur (eller lös hund) kniper en katt ibland har ingen betydande påverkan på populationen i stort.
 
Va? Vadå hjälper dig? Jag var bara nyfiken på varför man har en sån policy, jag trodde att du kanske visste det. Jag skulle fattat om det var typ "katten x bör vara innekatt pga blablabla".

Policyn har uppstått för att så oerhört många utekatter råkar illa ut. Svårare än så är det inte. Däremot finns det alltid katter som behöver gå ut och katthemmen förmedlar sådana också, men inte i samma omfattning. Därav mitt råd att kontakta organisationer som ägnar sig pt förvildade katter, de sköter nämligen katterna utomhus och placerar gärna ut katterna som utekatter.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 855
Senast: Hedinn
·
Övr. Katt Jag har för mig att detta har diskuterats här förut men när jag sökte efter någon tråd så hade jag svårt att hitta något, hänvisa gärna...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 037
Senast: morgaine
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 959
Senast: Korven
·
Avel Hej hästkamrater, Min fritid ska vara och är en aktiv fritid. Man, hus från 1 Maj, hundar och häst - en häst som jag sökt efter en...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp