Bukefalos 28 år!

Sv: Seriöst?

Usch vilken händelse.

Jadu, vad han tyckte polisen skulle göra kan man ju fråga sig. Å andra sidan så rapporteras det väl om tex varg tar får har jag fått för mig? Inte till polisen, men det kanske var det pappan tänkte på?
 
Sv: Seriöst?

Det står:

"En havsörn dök natten till den 24 oktober ner i en villaträdgård i Väddö i Stockholms norra skärgård och attackerade en tam kanin. Kaninen hade ingen chans, rovfågeln dödade den och åt upp djuret.

Den lilla flickan som ägde kaninen tog förlusten hårt och flickans pappa ringde och polisanmälde händelsen, skriver Norrtelje Tidning på nätet.

Polisen har dock beslutat att inte göra någon utredning då inget brott begåtts i lagens mening."
 
Sv: Seriöst?

Tackar!

Men, vad dåligt gjort av polisen. Örnen har ju begått ett mord, klart de måste haffa den och göra en rättspsykiatrisk undersökning och rättegång (helst med livstids fängelse som resultat såklart)! :mad:

:D
 
Sv: Seriöst?

Usch vilken händelse.

Jadu, vad han tyckte polisen skulle göra kan man ju fråga sig. Å andra sidan så rapporteras det väl om tex varg tar får har jag fått för mig? Inte till polisen, men det kanske var det pappan tänkte på?

Ja, han kanske fick för sig något sådant? Fast vad polisen ska kunna göra åt en havsörn vette fanken, om kaninen dödades och åts upp så antar jag att den befann sig i en inhägnad utan tak och då kan de vara glada att ingen grannkatt hann före. Fast det är klart om havsörnen dök ned när människorna var precis i närheten så känns det kanske mer som ett onaturligt beteende? Man vet ju inte om flickan pysslade med kaninen eller om de satt inne i huset och såg det.
 
Sv: Seriöst?

Håller fullständigt med. Vad har det tagit åt de vilda djuren som tror att de har rätt att sno våra djur*asgarv*
Det är ungefär som att åka till STockholm där de promotar vargen som tusan och så åker man hem hit där vi har varg utanför knutarna och det antivarg överallt:) Undrar vem som har rätt där? undrar om stockholmarna skulle gilla vargen lika mkt om den kom till dom och åt upp deras hundar? *ler illmarigt*
 
Sv: Seriöst?

Tja... Ska man hårddra det så är ju Havsörnen statens vilt och då skulle man vän kunna säga att de har ansvar för dem. Tänk på parallellen renar och stora rovdjur ex. Pappan kanske hoppades att de skulle få ersättning för ny kanin. En fråga för naturvårdsverket kanske? Eller länsstyrelsen? ;)
 
Sv: Seriöst?

Nog för att jag tycker synd om den lilla flickan och kaninen men kan inte hennes pappa någonting om djur? Vad tror han att polisen kan göra? :rofl:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3748269.svd

Pappan gjorde i alla fall något och visade flickan att kaninen har ett värde.
Flickan var förtvivlad och pappan visade att han tog henne på allvar.

Och man ska ju anmäla om man t ex kört på ett djur. Kanske han tänkte att han borde anmäla om det är en örn som ofta attakerar så att den uppmärksammas? Det är inte lätt att veta vart man ska vända sig alla gånger.

Svårt att veta med så lite info i artikeln.

Så även om händelsen är lite lustigt i sig så tycker jag det verkar som att pappan gjort så gott han kunnat i sin roll som pappa. Dessutom kunde ju polisen ha avrått från anmälan om de ansåg att den inte var seriös.
 
Sv: Seriöst?

Ja, för dotterns skull så var det väl en snäll gest men jag tror man kan visa att man tar händelsen på allvar ändå annat än genom att göra en anmälan.

Edit: Läste nu att det skedde på natten, då antar jag att kaninen inte satt i en bur med tak då rovfågeln inte borde kommit åt den. Inte konstigt att örnen ser den som ett lätt byte då, den ser ju inte skillnaden på en tam kanin med ägare eller en vildkanin i naturen. Fullt naturligt beteende, synd bara att kaninen råkade ha en ägare den här gången.
 
Senast ändrad:
Sv: Seriöst?

Håller fullständigt med. Vad har det tagit åt de vilda djuren som tror att de har rätt att sno våra djur*asgarv*
Det är ungefär som att åka till STockholm där de promotar vargen som tusan och så åker man hem hit där vi har varg utanför knutarna och det antivarg överallt:) Undrar vem som har rätt där? undrar om stockholmarna skulle gilla vargen lika mkt om den kom till dom och åt upp deras hundar? *ler illmarigt*

Det är väl inte så vanligt att vargen äter upp hundar om man håller koll på dem? Och om man jagar så är det betydligt vanligare att hundarna körs på eller skjuts av misstag.
Om vargen kom till sthlm skulle jag vilja ha bort den av en enda anledning, den skulle bli påkörd av all tät trafik. För min del oroar jag mig mer för räven som stryker runt tomten på vårt landställe där vi har våra katter ute, men det är risker man får ta om man vill vistas nära naturen och vi anpassar oss och vidtar försiktighetsåtgärder som att ta in katterna när det är skymning.

Synd att inte alla människor inser att man inte kan kontrollera naturen, gäller både anti-varg människor och sådana som polisanmäler örnar som beter sig som de rovdjur de är. Däremot kan man ju börja reagera om vargar eller rovfåglar börjar gå på människor, det är inte naturligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Seriöst?

Det är ungefär som att åka till STockholm där de promotar vargen som tusan och så åker man hem hit där vi har varg utanför knutarna och det antivarg överallt:) Undrar vem som har rätt där? undrar om stockholmarna skulle gilla vargen lika mkt om den kom till dom och åt upp deras hundar? *ler illmarigt*

Eller så kanske värmlänningar och dalmasar skulle överväga att flytta just till Stockholm eftersom naturen runt dem tydligen är så hiskeligt farlig. Fast även här i Stockholm finns det faror för hundar, mkt trafikerade vägar tex. Det löser vi med koppel.
 
Sv: Seriöst?

Kanske han tänkte att han borde anmäla om det är en örn som ofta attakerar så att den uppmärksammas? .

Min gissning är att samtliga örnar som uppnår vuxen ålder har och kommer att attackera sina bytesdjur ganska frekvent.
 
Sv: Seriöst?

Jo fast jag kan inte ha föl i koppel och om vargen är precis utanför hästhagen o hästarna får spel så är ju skaderisken stor ändå.
Vänta bara ni 08 or får snart vildsvin då hjälper inga koppel*fniss*
Åh vi har inga vägar här vi åker ju snöskoter å förresten ligger Dalslan söder om Värmland norr om Bohuslän:)
 
Sv: Seriöst?

Jag är fd uppläning och anser att risken med vildsvin är större för just hundar mm. Rävar o katter är jag mindre bekymrad för, har aldrig blivit av med en katt till en räv el grävling trots gryt vid gårdsgränsen.
Det som är tragiskt är när vargar river stora besättningar.
Vildsvin är betydligt farligare än vargar för de är helt utan rädsla för människor. De attackerar hundar i koppel och människor utan att tänka.
>Förresten levde (lever?) yuppienallen(stockholmsbjörnen) i närheten av oss ett antal år i Uppland och ingen hade problem med den:)
 
Sv: Seriöst?

Jo fast jag kan inte ha föl i koppel och om vargen är precis utanför hästhagen o hästarna får spel så är ju skaderisken stor ändå.
Vänta bara ni 08 or får snart vildsvin då hjälper inga koppel*fniss*
Åh vi har inga vägar här vi åker ju snöskoter å förresten ligger Dalslan söder om Värmland norr om Bohuslän:)

Har haft häst i Stockholm bland mängder av vildsvin så de är redan här sedan länge. Hästen var ganska rädd för dem men det fixade man genom att sjunga i skogen så de gav sig av innan man kom nära. En ryttare hade dock otur och råkade galoppera in i en flock med kultingar och då jagade suggan iväg dem så hon ramlade av men det är sådant som händer. Min sambos landställe 2 mil utanför sthlm är för övrigt fullspäckat med vildsvin också, jag brukar gå ut om sommarkvällarna och höra dem grymta och springa runt i buskagen. Ganska mysigt. :love: Sedan att vi får ha tomten inhägnad så de inte bökar upp bl.a. hallonbuskarna är en annan femma.
Alla vildsvin jag har sett och hört har flytt direkt de märkt mig, men jag kanske är ovanligt läskig. :D
 
Sv: Seriöst?

Ja där mamma bor så är det iaf en hund som dödats av vildsvin och vi höll våra hundar inne och under övervakning då vi hade vildsvin som grannar, dock höll de sig ifrån hästhagarna vad jag vet.
Är de upptagna så antar jag att de inte är så farliga men en sugga med kultingar hualigen
(mina inlägg ovan var också delvis ironiska om nån undrade:D)
 
Sv: Seriöst?

Änna svårt o jaga med hunden i koppel*skratt*
Visst ska vargen få finnas, det anser människorna här med. men det som retar folk här nere är att många stockholmare påstår saker som är helt felaktiga. här vill man ju bara ha möjlighet att kontrollera antalet vargar .Sen är det säkert så att det många gånger kan vara hundar som gått på fåren, de rackarna kan ju vara nog så farliga.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 197
Senast: Amha
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 042
Senast: tanten
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 187
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 579
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp