Bukefalos 28 år!

Sv: Seriöst?

apropå havsörn, är det den el kungsörnen som är hotad? el båda 2? de har ju ett matningsprojekt nånstans i norrland som hotas av vindkraften. MAn ska vara rädd om de otroligt fina djuren. Har sett dem vid Forsmark o Östhammar ibland.
 
Sv: Seriöst?

*knapp*

Passar det sig inte med vargar (och andra djur) runt knuten så kan man gott flytta. Passar det sig inte att en hund kan knipas vid jakt så kan man gott jaga utan hund. Tar man risken genom att bo kvar eller jaga med hund kan man gott skylla sig själv. Svårare än så var det inte.

Bor själv inte så vargtätt såhär mitt i ett bostadsområde i Borlänge i Dalarna. Är däremot uppvuxen i en jägarsläkt där man i alla år jagat med hund, även i vargtäta områden såvitt jag vet. Att pappa och resten av jägarkarlarna i släkten är varghatare behöver jag väl inte ens nämna antar jag. Vad jag kan se så är fallet bara en stor brist på ansvarsförmåga - det är jägarnas hundar som gör intrång på vargarnas revir, det är jägarna som bestämmer om de tar med sig hundar eller inte när de ska jaga, inte vargarna - alltså är det rent logiskt jägarnas ansvar när en hund går åt i jakten, inte vargarnas.

Den senaste hunden i pappas jaktlag dog för övrigt av drunkning i en bäck under jakten. Vi kanske ska täcka över alla bäckar också? :idea:
 
Sv: Seriöst?

Änna svårt o jaga med hunden i koppel*skratt*
Visst ska vargen få finnas, det anser människorna här med. men det som retar folk här nere är att många stockholmare påstår saker som är helt felaktiga. här vill man ju bara ha möjlighet att kontrollera antalet vargar .Sen är det säkert så att det många gånger kan vara hundar som gått på fåren, de rackarna kan ju vara nog så farliga.

"många stockholmare" hit och dit. Det är nog mest något man säger på landsbygden, men i mina ögon är det inget konstigt att många beslut fattas i huvudstaden. Inte heller är stockholmare en homogen grupp, utan kan rent av bestå av en hoper inflyttade dalslänningar.

Jag vet att det är svårt att jaga med hunden i koppel, men det är ju ett beslut som dess ägare tar efter att ha vägt riskerna mot fördelarna, och då får man ju leva med värsta möjliga utgång i de få fall det faktiskt sker.
 
Sv: Seriöst?

Får mig att tänka på en Jan Berglin jag läste nyligen, andra rutan:

Berglins-2009-11-01_529229a.gif
 
Sv: Seriöst?

apropå havsörn, är det den el kungsörnen som är hotad? el båda 2? de har ju ett matningsprojekt nånstans i norrland som hotas av vindkraften. MAn ska vara rädd om de otroligt fina djuren. Har sett dem vid Forsmark o Östhammar ibland.

Googlade lite och fann detta:


Kungsörnens situation i landet är på många sätt olik havsörnens. En stam på 600-900 häckande par i landet får anses som tämligen livskraftig, jämfört med havsörnen (200 par). Likväl, är kungsörnen kanske mer hotad än havsörnen i dagens Sverige. Arten förföljs hårt på sina håll i landet, trots att den är fridlyst i hela Europa. Örnar skjuts och bon plundras och förstörs. Man har även påträffat rävsaxar gillrade i träd som kungsörnar använder för spaning. Tyvärr lever det blinda rovdjurshatet fortfarande kvar hos vissa människor. Samma sorts hat som drabbar bland annat vargen. Det finns dock en annan länk mellan vargens och örnens öden. Vargen är av mycket stor nytta för bl.a. just kungsörnen. Den jagar ofta stora djur (t.ex. älg) och lämnar efter sig en hel del rester. Dessa rester är naturens egna åtlar. Genom hundratusentals år har örnen nyttjat vargens och andra rovdjurs matrester för sin egen överlevnad. Särskilt unga örnar, som ännu inte lärt sig jaga, drar nytta av detta. Det är ingen slump att de delar av landet som idag hyser varg, även hyser det största antalet övervintrande örnar. Inget annat rovdjur är så viktigt för kungsörnen, som just vargen. Det är ett fint exempel på samspelet i naturen.

Tog infon härifrån:
http://fagelklubben.leksand.nu/projekt/orn.htm
 
Sv: Seriöst?

Ok tack.
Apropå mina inlägg om varg jag är varken jägare eller för eller emot varg.
Jägare är mkt medvetna om de risker de tar när de jagar med lös hund.
Därmeot är inte alla stockholmare medvetna om hur resten av landet ser ut, till exempel så var det ju nån som trodde att jag var dalmas*fniss* ironi eller felläsning men dalarna ligger långt från Dalsland.
Jag anser att alla vilda djur ska få finnas, men man får försöka se till att människor och djur kan samexistera, det är det som är problemet idag.
Man hör talas om de grupper som anser att alla ska flytta till stockholm o låta vilda djur få resten eller de som anser att alla rovdjur ska dödas för de tar deras byten:) alla däremellan anser ju liksom nåt mittemellan antar jag eller bryr sig inte.
Men jag hade velat se polisens min när pappan ringde och polisanmälde detta:)
"Ok gubbar nu ska vi jaga havsörn?"
 
Sv: Seriöst?

Nej, jag trodde inte att du var dalmas, du trodde så. Jag nämnde två landskap där folk gärna gnäller om vilda djur utan att så mycket som slänga en blick på din avatarprofil. Om du sedan får det till att jag inte har lämnat stockholm eller inte känner till landskapen så får det stå för din fantasi.
 
Sv: Seriöst?

Gnäller dom mkt i dalarna? Jag trodde det var Värmland och Dalsland som klagade mest.
Nåja har inte följt debatten så värst mycket. JAg kan bara konstatera att det finns varg här, emn jag är inte rädd för den för egen del, det är ju bara en.
 
Sv: Seriöst?

Pappan gjorde i alla fall något och visade flickan att kaninen har ett värde.
Flickan var förtvivlad och pappan visade att han tog henne på allvar.

Och man ska ju anmäla om man t ex kört på ett djur. Kanske han tänkte att han borde anmäla om det är en örn som ofta attakerar så att den uppmärksammas? Det är inte lätt att veta vart man ska vända sig alla gånger.

Svårt att veta med så lite info i artikeln.

Så även om händelsen är lite lustigt i sig så tycker jag det verkar som att pappan gjort så gott han kunnat i sin roll som pappa. Dessutom kunde ju polisen ha avrått från anmälan om de ansåg att den inte var seriös.
Vad pappan borde ha gjort, var att ingående berätta för sitt barn hur verkligheten därute i det vilda fungerar. Att djur faktiskt dör (även av ålder, sjukdom etc), att vissa djur lever av andra djur (som vi människor t ex), att örnar tidigare var nära utrotning varför vi trots allt ska vara glada för att dom finns osv.

LIA
 
Sv: Seriöst?

Gnäller dom mkt i dalarna? Jag trodde det var Värmland och Dalsland som klagade mest.
Nåja har inte följt debatten så värst mycket. JAg kan bara konstatera att det finns varg här, emn jag är inte rädd för den för egen del, det är ju bara en.

Uppe i Rättvik, Furudal och de trakterna har jag för mig att många är varghatare. Skulle tro att samma sak gäller andra ställen i Dalarna också i stil med Älvdalen odyl. Men det kan förstås även vara så att det är varghatarna som syns mest också, så man får en sned bild av det.

Här i Borlänge har jag inte märkt av varghat annat än i släkten, men så är det inte direkt nån by där alla karlar är jägare heller om man säger så, utan en vanlig ort med 40.000 pers...
 
Sv: Seriöst?

Nej här är väl eg inte så många varghatare heller, bor ju iofs inte jättelångt ifrån han som sköt en varg för ett tag sen men visst pratar folk om vargarna men det är nog ingen som vill ha bort dem eg. Ingen har ju råkat ut för dem utan bara sett dem en kort stund
 
Sv: Seriöst?

Gaah, vad lyx! Har aldrig sett en varg själv. Eller ja, på zoo har jag ju sett de, men ingen i det vilda. Svårt att se såhär mitt i smeten iofs.

Nån gång, då jäklar. Då ska jag ha mig ett litet hus mitt i skogen och spana efter vargar och andra vilda djur :love:
 
Sv: Seriöst?

Vi såg en på vägen upp till stallet. den sommaren hade vi ju föl så hästarna fick vara inne nattetid. När ledarstoet ville in, vilket hon inte alltid ville:)
De var så pass oroliga ibland att vi oroade oss för skador för att de sprang.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 138
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 545
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 381
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp