Sevärdigheter Helsingborg

Ja apropå passkontroll, det är inte längre kontroll vid ombordstigning i Danmark, däremot är det ibland kontroll innan tullfiltret vid avstigning. De har kontroll i mån av resurser, så glöm inte ID! För nordiska medborgare går det bra med körkort.
Jag hade tänkt ta med mig passet för säkerhets skull, körkortet är alltid med, vet aldrig om man vill ta en bira på krogen ju. ;)
 
Hmm jag tror det finns någonting med fiskar i akvarier och ett slott som är trevligt. Min son har sett båda två år i rad men jag har aldrig varit där, eller kanske en gång, i så fall hade de klappfisk (fiskar man fick klappa) (tsk tsk, mamma är mycket mer barnvänlig mot honom än hon var mot mig när jag var liten :D). I Helsingör handlar man Ost! (glöm inte osten!) Glass! (de där glassarna med grädde och grejs fanns inte i Sverige när jag var liten) och antar jag öl (ser så ut ibland på alla pirror med ölflak som brukade dras ombord på färjan. Fast jag har inte varit där på många år. Råkade åka direkt till Köpenhamn och Louisiana två senaste gångerna.).

De hade rejäla passkontroller förra året, men i år hade det släppt sa mamma. Men man vet ju aldrig. (det är nytt, det hade de inte för några år sedan)

Slott
http://www.visitdenmark.se/sv/nordsjalland/attraktioner/kronborg-slott

Fisk
http://www.oresundsakvariet.ku.dk/svenska/

(Om du inte ätit dansk ost tidigare kanske det är läge att ta mindre bitar av de danska ostarna och större av de franska ;) för tja det är dansk ost... (sniff sniff, inget att ha med som ostmacka på tåget om jag säger så) Vesterhavsost är inte så "dansk" jag tycker snarare den är jättegod "svensk" typ Herrgård men de själva tycker den är franskaktig hårdost. men Gamle Ole är jättedansk och Svarta Sara helt perfekt.)
Ost är inte min starka sida, älskar däremot den danska grova leverpastej, om nom nom.
Vet att det kommer i så fall bli någon form av alkoholshopping för min del, av den sorten jag inte får tag på systemet. :p

Känns som vi har massa olika alternativ nu. :D
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
942
Senast: ii-ssa
·
Tjatter Vi ska bila ner från Göteborg till en kompis som bor i Eslöv i sommar, tänkte bo några nätter på hotell i Hgb men vad får vi inte missa...
2
Svar
21
· Visningar
1 344
Senast: Hippocampus
·
Fritid Huxflux ska jag på julbordskonsert första gången i mitt liv och Helsingborg av alla ställen. Ska se Martin Rolinski :love1: med Tess 🤩...
Svar
6
· Visningar
411
Senast: jemeni
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp