Skåningar! Vad bör vi inte missa på våran skånetripp?

miumiu

Trådstartare
Vi ska bila ner från Göteborg till en kompis som bor i Eslöv i sommar, tänkte bo några nätter på hotell i Hgb men vad får vi inte missa här i krokarna? Någon som vet några roliga sevärdheter vi inte bör missa längs vägen ner?
 
Vi ska bila ner från Göteborg till en kompis som bor i Eslöv i sommar, tänkte bo några nätter på hotell i Hgb men vad får vi inte missa här i krokarna? Någon som vet några roliga sevärdheter vi inte bör missa längs vägen ner?
Mittemellan Göteborg och Skåne ligger ju hela Halland :) Om det här soliga vädret håller i sig i sommar finns ju alla chanser att ta ett dopp någonstans längs en halländsk sandstrand (Laholm har Sveriges längsta)!

I övrigt är ju både Bjärehalvön (Båstad, Torekov, Hovs Hallar, Nimis) och Kullahalvön (Mölle, Kullens fyr, vandringsleder) väl värda varsitt besök :)
 
Mittemellan Göteborg och Skåne ligger ju hela Halland :) Om det här soliga vädret håller i sig i sommar finns ju alla chanser att ta ett dopp någonstans längs en halländsk sandstrand (Laholm har Sveriges längsta)!

I övrigt är ju både Bjärehalvön (Båstad, Torekov, Hovs Hallar, Nimis) och Kullahalvön (Mölle, Kullens fyr, vandringsleder) väl värda varsitt besök :)
Och världsarvet Grimeton. Och Varbergs Fästning med Bockstensmannen. Och Gekås om man orkar. Och en handfull trevliga fik inklusive Sonjas Veranda (Tvååker), Stålboms konditori (Falkenberg) Café Utsikten (Båstad) och Café Killeröd (strax S om Båstad). Och Vareborgs jordgubbs-självplock och jordgubbs-allting (Varberg). Och om man gillar öl; Varbergs Ölhall, Johnsons gård (Varberg), Pine Ridge Brewery (Falkenberg), Barski (Helsingborg). Och om man gillar spa; Asia Spa / Varbergs stadshotell, Varbergs Kusthotell, Falkenbergs strandbad, Hotell Tylösand, Ästad vingård (inklusive restaurang Äng med Michelinstjärna). Och islandshästturgårdar här och var. Och gårdsbutiker av olika storlek som Skrea Ost och Wapnö.
 
Gillar man fina trädgårdar så rekommenderas både Sofiero i Helsingborg och Norrviken i Båstad. Framför allt den senare med utsökt lunch och dessert till anständiga priser och i härlig miljö. Bland vingårdarna adderar jag Vejby vingård utanför Ängelholm med imponerande bra rödvin samt en Georgiskinspirerad qevri med produktion av orange vin, ett stenkast bort finns även Ljungbyholms vingård. Och på Kullahalvön Arilds vingård.

Och är man ändå i vingårdstrakterna på Bjärehalvön så är café Lillaro ett mysigt stopp med en bohemisk trädgårdsmiljö där det serveras mackor och god fika och ibland pizza.
 
Skriver bara lite olika trevligt,

Mölle- Mölle Krukmakeri och gå i se i hamnen, ta en glass kanske, Nimis om det finns kvar? 😅 och i området Flickorna Lundgren

Halmstad- Tylösand

Ängelholm - Skälderviken och Klitterhus (osäker på maten, men så fint. Sist vi var där blev d bara en fika).

Håller med om Sofiero och Norrviken

Höganäs,- Garage och saluhallen är ett trevligt stopp

Landskrona - Citadellet, Landskrona konsthall och Citadellets koloniområde (Sveriges äldsta), allt i gångavstånd från varandra och kul å se

Sen gillar min mamma Borstahusen i Landskrona, jag är måttligt intresserad 😅 men följer med för mat på Pumphuset i hamnen 😁👌
 
Förlåt men jag måste.

Ni måste besöka Dennis HiFi i Eslöv... :rofl: :cautious::rofl:

Mvh daterade min humor rejält nu tror jag.
 
Vad är intressant? Uppleva natur eller titta på den? Kultur, konst eller konsthantverk? Mat, pizza eller gourme? Hav, bada i eller titta på? Storstad eller byar? I Skåne finns ju så mycket.
 
Vad är intressant? Uppleva natur eller titta på den? Kultur, konst eller konsthantverk? Mat, pizza eller gourme? Hav, bada i eller titta på? Storstad eller byar? I Skåne finns ju så mycket.
Allt är typ av intresse! Men mat mera pizza än gourmet, har en extremt kräsen åttaåring med oss. Vi gillar naturen allihop, bada, promenera i vackra miljöer, gå på marknader mm mm.
 
Apropå Eslöv så känner jag bara till leksaksmuseet som sevärdhet där - jag hakade på ett besök där för några år sedan. Hade inga egentliga förväntningar men blev riktigt imponerad och överväldigad över samlingarna. Kanske intressant för en åttaåring? Men också nostalgitripp med gamla leksaker som man själv känner igen.

Ett ännu mer exotiskt museum i mellersta Skåne är ju Arnolds kannibalmuseum, som jag själv ännu inte blivit färdig att besöka. :) http://www.kannibalmuseum.se/
 
Är ni hästintresserade och intresserade av hästhistoria så ligger ju Flyinge inte särskilt långt från Eslöv. Det är dels öppet de flesta dagar så man kan gå runt och titta själv och har dels några guidade turer under sommaren.

Jag tycker det är rätt fascinerande att tänka på att Skåne blev svenskt 1658. Redan tre år senare - 1661 - grundades Flyinge, främst för att förse armén med hästar. Då förstår man lite av hur viktig hästen då var i krigförande länder!
 
Hallands väderö om det är fint väder.Bad, natur, sälar och olika betesdjur Båten dit går från Torekovs hamn. Kan va mycket folk på sommaren. Finns ett litet fik oklart när det är öppet. Annars är det kanon att käka i Torekovs hamn .
 
På Kullahalvön finns det massor att både se, göra och äta. Många har redan skrivit det och Nimis ligger på Kullaberg, inte på Bjäre. Bestämmer ni er att gå till Nimis så måste ni ha bra skor, det är inte en enkel stig.. Och var väldigt försiktiga, speciellt barnet så denne inte ”sticker iväg”.
Om barnet gillar äventyr kan man besöka grottor på Kullaberg också och åka på tumlarsafari.
Efter äventyr på Kullaberg kan ni åka till Holy Smoke om ni gillar grillat kött.

I Ängelholm finns ju faktiskt UFO-monumentet. Läs på historien och berätta för barnet… Nära lång sandstrand också 😁
 
Skriver bara lite olika trevligt,

Mölle- Mölle Krukmakeri och gå i se i hamnen, ta en glass kanske, Nimis om det finns kvar? 😅 och i området Flickorna Lundgren

Halmstad- Tylösand

Ängelholm - Skälderviken och Klitterhus (osäker på maten, men så fint. Sist vi var där blev d bara en fika).

Håller med om Sofiero och Norrviken

Höganäs,- Garage och saluhallen är ett trevligt stopp

Landskrona - Citadellet, Landskrona konsthall och Citadellets koloniområde (Sveriges äldsta), allt i gångavstånd från varandra och kul å se

Sen gillar min mamma Borstahusen i Landskrona, jag är måttligt intresserad 😅 men följer med för mat på Pumphuset i hamnen 😁👌
Saluhallen finns inte mer. Det kallas nu Salthallarna och nja, det har blivit uselt.
 
I Ängelholm finns ju faktiskt UFO-monumentet. Läs på historien och berätta för barnet… Nära lång sandstrand också 😁

Ängelholms sevärdhet nr 1! :D Det är onekligen en cool och unik historia, speciellt som Röglesupporter med kopplingen till Gösta Pollenkungen Carlsson. Enbart som monumentupplevelse kanske lite mer begränsad wow-faktor. Men stranden är fin!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 745
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 015
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp