Bukefalos 28 år!

Sexuella trakasserier i skolan.

Ring eller mejla skolinspektionen så att ni får åtminstone över helgen på er, kan inte spela någon roll för dem.
Sen skulle jag avsluta kontakten med kuratorn, eftersom ni redan har kontakt med soc så har hon förverkat sin roll. Se till att ha det på mejl, så ska du kunna släppa den biten.
Andas lugnt. Lider med dig, men vet inte vad mer jag kan säga för att du ska orka lite till... :(
 
Har följt i tystnad! Jag är imponerad över hur driftiga ni är och hade varit glad om jag hade så tuffa föräldrar då jag blev mobbad i skolan!

Hade i övrigt en ungefär lika "bra" kurator i skolan "ingen behöver veta att du går hit, jag har tystnadsplikt och det är bara du kommer in hit då du har en tid" sen missade jag en tid och var väl fel av mig att inte avboka för vi hade en viktig genomgång, då knacka hon på klassrumsdörren å frågade om jag skulle komma eller inte inför hela klassen, så diskret var det :angel:
 
Men hjälp! Släppte läraren bara iväg henne?

I mitt jobb har vi ibland anledning att prata med barn i skolor. För att vi ska få göra det krävs antingen tillstånd av föräldrarna eller av rektor (om den inte vill ta beslutet så ska den hänvisa till föräldrarna). (Brukar reagera på journalsiter som intervjuar barn utan att deras föräldrar är närvarande och förstår inte hur det kan vara tillåtet)

Får "vem som helst" prata med ett barn sådär om den är anställd på skolan? Någon som vet? Eller kan skolan tolka det som att kuratorn ingår i barnets "team" och har rätt att göra vad hon vill?

Jag hade blivit ganska arg i er situation (understatement). Alla runt dottern bör få skriftligt att hon inte får träffa kuratorn ensam, men det borde vara rektors sak att tillse.

Kändes som att det började gå åt rätt håll för er - så detta bakslag.
 
Just nu är jag så jävla arg att jag kokar :rage:

2 missade samtal från kuratorn idag utan att ha lämnat meddelande på svararen. Jag befann mig så jag inte hade möjlighet att svara när det ringde.
Ringde dock upp min make efteråt för att se om kuratorn även ringt honom och han hade pratat med henne redan. Hon hade ringt men han hade ingen möjlighet att ta det.
Men hon skickade även ett sms till honom om att hon självmant hade hämtat dottern på lektionen för att ha samtal med henne, utan att informera oss om det :rage:

Dessutom sa jag till kuratorn vid första tillfället att dottern sagt att hon inte vill prata med henne själv men att hon säkerligen följer med from som ett lamm om hon skulle be henne följa med. Det hade jag som barn också gjort om någon velat prata med mig, ni kan säkert känna igen er i det med.

Så hon har alltså hämtat henne idag utan att säga något om det.

Jag hade kunnat ringa och ge henne en jävla utskällning nu men måste lugna mig lite. Jag och min make ska när han kommer hem från jobbet skriva ihop ett mail till rektorn och ifrågasätta kuratorns arbetssätt. Via mail så vi får allt skriftligt. Har dock laddat ner en app till mobilen så den spelar numera in alla samtal om någon av dom ringer. Ska ladda ner den på makens mobil med när han kommer hem.

Nu är det krig :devil:

Jag hade en olustig känsla i magen igår inför idag. Jag borde lyssnat på den för i en sekund funderade jag på att låta dottern stanna hemma från skolan idag men slog bort tanken.
Upplys henne att om det händer igen kommer du att anmäla henne för ofredande.
 
Fy fan altså. Jag börjar nästan gråta och har inget med situationen att göra. Jag blir livrädd när jag hör detta. Vad har hon sagt till din dotter med tanke på vad hon kläckt ur sig till er. Det känns så utstuderat så jag kräks. Min känsla med de här korta förvarningstiderna har varit att hon vill få ha barnet för sig självt och slippa de där 'korkade föräldrarna'.
Det här ska definitivt med i anmälan till skolinspektionen. Det är inte okej någonstans. Jag skulle nog även när jag lugnat ner mig (eller jag skulle gjort det redan som asförbannad) ringt och frågat vad som var svårt att förstå i meningen 'vi ska vara med när du talar med barnet'.
Bryt all kontakt med den där människan. Hon kommer i slutändan inte tillföra något gott. Helt ärligt känns det just nu som om hon är ett större problem än pojkarna och det vill inte säga lite.
Jag som blev så glad när jag läste att det rör på sig hos skolinspektionen och så sabbar idioten på det här sättet :banghead:
 
Just nu är jag så jävla arg att jag kokar :rage:

2 missade samtal från kuratorn idag utan att ha lämnat meddelande på svararen. Jag befann mig så jag inte hade möjlighet att svara när det ringde.
Ringde dock upp min make efteråt för att se om kuratorn även ringt honom och han hade pratat med henne redan. Hon hade ringt men han hade ingen möjlighet att ta det.
Men hon skickade även ett sms till honom om att hon självmant hade hämtat dottern på lektionen för att ha samtal med henne, utan att informera oss om det :rage:

Dessutom sa jag till kuratorn vid första tillfället att dottern sagt att hon inte vill prata med henne själv men att hon säkerligen följer med from som ett lamm om hon skulle be henne följa med. Det hade jag som barn också gjort om någon velat prata med mig, ni kan säkert känna igen er i det med.

Så hon har alltså hämtat henne idag utan att säga något om det.

Jag hade kunnat ringa och ge henne en jävla utskällning nu men måste lugna mig lite. Jag och min make ska när han kommer hem från jobbet skriva ihop ett mail till rektorn och ifrågasätta kuratorns arbetssätt. Via mail så vi får allt skriftligt. Har dock laddat ner en app till mobilen så den spelar numera in alla samtal om någon av dom ringer. Ska ladda ner den på makens mobil med när han kommer hem.

Nu är det krig :devil:

Jag hade en olustig känsla i magen igår inför idag. Jag borde lyssnat på den för i en sekund funderade jag på att låta dottern stanna hemma från skolan idag men slog bort tanken.

Men herregud! Jag har haft det där på känn, tidsbokning med så kort varsel att det knappt är möjligt såvida du inte har ett ytterst fritt jobb och sedan passa på att ta barnet. Jag har inte kunnat lyssna på inspelningen men förstått av inläggen att kuratorn snarare gör skada än nytta.
Jag hade kontaktat både rektor (kuratorns chef som får vidta åtgärder), klasslärare (göra ytterst tydligt att barnet inte får släppas från klassrummet till kurator) och kurator (utskällning)för att se till att detta absolut inte upprepas eftersom det annars inte känns säkert att skicka barnet till skolan.

Har du lyckats luska ut vad som blev sagt på kuratorsmötet genom barnet? Jag hade nog i ett sådant här fall; där jag vet att barnet aldrig mer ska träffa kuratorn och där jag kanske misstänker att kuratorn har sagt något som kan skada eller ligga och gnaga inom barnet, berättat för barnet precis vad jag tycker om kuratorn...
 
TACK så hemskt mycket för erat stöd vill jag börja med att säga :heart

Jag har ännu inte fått pratat med dottern om vad som sades under samtalet i torsdags eftersom hon rätt omgående hon kom hem från skolan åkte till farmor och sov över där till fredagen. Men hon hann säga att hon skulle rita en teckning med något som hon tyckte varit bra på skolan. Imorgon ska jag fråga henne lite mer om samtalet.

Ikväll samlade vi resten av nära familjen och berättade för dom om allt som skett och sker just nu.
Dom blev fullständigt rasande och dom fick även lyssna på klippet ni fått lyssna på och min svärfar blev svart i blicken när han förstod att gärningenmännen i dotterns närhet isf skulle vara han själv och hans egna son.
Min mans syster som inte jobbar heltid erbjöd sig direkt att vara med dottern på hennes lediga dagar från jobbet på skolan så någon är där för henne.
Ett nätverksmöte ville dom givetvis vara med på både hos soc och även tillsammans med skolan.

Dom tycker hela situationen är vidrig!

Det var skönt att fått berättat för dom. Vi har velat ta det när alla kunnat samlas tillsammans.

Dessvärre så berättade min mans syster en tråkig sak och det var att dottern vid några tillfällen sagt till henne då dom varit hemma hos henne att x i skolan gör si och så och säger massa elaka saker till henne och hon förstår inte varför för hon har inte gjort x något.
Nu vet vi ju om mobbningen sen allt det här uppdagades men det är tråkigt att höra om andra händelser som skett som dottern inte berättat för oss. Men skönt ändå att hon känt sig så pass trygg att berätta för sin faster med.

Nu är det inte bara vi föräldrar som slåss för dottern utan resten av familjen står bakom henne och är på krigsstigen!
 
Hela situationen är bisarr och det sjukaste av allt är att kuratorn försöker lägga över all skuld på dottern och er. Det är bara mygel och falskspel från den människan.

Håller tummarna stenhårt för att det blir fart på skolstyrelsen och att ni får vettig hjälp både från dem och från soc.
 
Herregud, har läst hela tråden nu. Om kuratorn på riktigt misstänker att dottern utsätts för övergrepp av närstående så kan hon ju inte sitta och säga det till den som då eventuellt skulle vara förövaren :banghead: Anmälde hon ens till socialtjänsten? Säger som andra: klipp kontakten med den där kuratorn, hon tycks inte ha lyckats göra ett enda rätt.
 
Herregud, har läst hela tråden nu. Om kuratorn på riktigt misstänker att dottern utsätts för övergrepp av närstående så kan hon ju inte sitta och säga det till den som då eventuellt skulle vara förövaren :banghead: Anmälde hon ens till socialtjänsten? Säger som andra: klipp kontakten med den där kuratorn, hon tycks inte ha lyckats göra ett enda rätt.
Exakt det har jag funderat på också.. Om hon själv tror att det finns övergrepp så varför har hon inte agerat?
Hela hennes agerande är bara helt feeeeeel....:banghead:
 
Usch!! Jag riktigt tände till av ilska när jag läste om kuratorn som sa att hon kanske var småkär i en av killarna - som om det vore en ursäkt!

Jag råkade nämligen ut för nästan samma sak en gång i likadan ålder. En lite äldre kille som tjatade till sig om att jag skulle dra ned byxorna (hände bara en gång och de tittade "bara") och de alla andra gångerna blev jag mobbad när allt jag ville var att få vara "med". Dessutom så var den här killen i mina ögon så cool och jag var nog faktiskt småkär i honom, men ALDRIG att det i sig betyder att allt detta på något vis var mitt fel! Gud, det låter ju helt sjukt!!

Detta hände mig bara en gång, och den skammen satt så djupt i mig att det dröjde många år innan jag berättade det för någon. Min mamma fick inte ens veta det förrän nyligen (efter vadå, nästan tjugo år), innan hade hon bara vetat om mobbingen. Jag är säker på att det är en sorts lättnad för er modiga tjej att ni redan vet och dessutom tar det på allvar, jag tänkte länge att det inte alls var så allvarligt. Det är guld värt!
För självklart ska det tas på allvar, detta är något som kan påverka en människa mycket djupt och flera år in i framtiden - det vet jag av erfarenhet. Allt som ni gör och har gjort hjälper henne i läkningsprocessen, det är jag säker på.

Jag har även många gånger undrat vad som hade hänt om jag hade vågat berätta och blivit lite arg på mig själv också, så jag är säker på att er dotter kommer i framtiden att bli mycket tacksam för att ni går framåt med anmälningar och dylikt! :up:
 
Senast ändrad:
Läst ikapp och man blir verkligen mörkrädd.

Anmälan och ett MYCKET klart statement till rektor+lärare+kurator om att det INTE är ok varken regelmässigt (se länken som tidigare blivit postad) eller enligt er att plocka iväg dottern känns som ett givet steg, samt krav på förklaring från både rektor samt kurator om varför hon trots er uttryckliga vilja tar med dottern själv. Jag hade inte gett mig innan jag fått svar på detta. Då hade det även passat att ta upp det faktum att kuratorn vägrar boka tider och endast hör av sig med kort varsel- vi är få som jobbar som kan skippa jobbet med mindre än ett dygns förvarning. Jag må vara dramatisk men jag ser detta som även det ett rejält övergrepp i sak och enormt fult mot en liten tjej som bara vill vara till lags att utsätta henne för samtal utan föräldrarnas stöd. OM hon misstänker övergrepp i hemmet ska det utredas av professionellt folk och inte av en kurator på en skola som gillar att kasta skuld på alla utom de som bevisligen betett sig illa.

Jag undrar i mitt stilla sinne hur denna kurator tänker och vad hennes utbildning är..

För övrigt vill jag skicka ett stort gäng peppkramar till dig TS, jag förstår att det känns skit men allt du gör det gör du som en lejonmamma som många av oss hade önskat att vi haft. :heart
 
Återkommer senare ikväll när jag har tid med det som hänt under veckan men var tvungen att dela med mig av mailet vi fick av rektorn idag (till alla i klassen) :bump:

Undrar just vart dom fått denna infon ;)



Hej alla föräldrar!

Då det kommit till vår kännedom att det i klass 1 finns elever som ibland känner sig illa till mods och har upplevt elakheter i skolan och på fritids har vi beslutat att resten av terminen lägga mer fokus på klassens sociala kompetens och värdegrundsarbete. Med anledning av detta vill vi därför fråga er föräldrar om ert barn hemma pratat om att någon blivit retad eller illa behandlad? Fråga gärna ert barn om detta! Vi är tacksamma över att få kännedom om så är fallet, maila eller kontakta oss snarast.

Kommande insatser: 
Vi kommer att arbeta med större fokus på värdegrundsarbete i klassen som ex kompispass, ”guldburken bestämmer” (lottdragning om vem man leker med 1rast/v) hemlig kompis och samarbetsövningar. X (kurator) medverkar. 
På en del lektioner är trygghetsvärd med.  Det finns en vuxen i kapprummet när barnen byter ytterkläder till och från rast.  På rasterna har vi extra rastvakter ute för att alla i klassen ska känna sig trygga. 
Fler organiserade rastaktiviteter. 
Skolkontorets psykolog och specialpedagog observerar klassen och handleder pedagogerna.

Kontaktuppgifter: xxx

Med vänlig hälsning från rektor X
 
Återkommer senare ikväll när jag har tid med det som hänt under veckan men var tvungen att dela med mig av mailet vi fick av rektorn idag (till alla i klassen) :bump:

Undrar just vart dom fått denna infon ;)



Hej alla föräldrar!

Då det kommit till vår kännedom att det i klass 1 finns elever som ibland känner sig illa till mods och har upplevt elakheter i skolan och på fritids har vi beslutat att resten av terminen lägga mer fokus på klassens sociala kompetens och värdegrundsarbete. Med anledning av detta vill vi därför fråga er föräldrar om ert barn hemma pratat om att någon blivit retad eller illa behandlad? Fråga gärna ert barn om detta! Vi är tacksamma över att få kännedom om så är fallet, maila eller kontakta oss snarast.

Kommande insatser: 
Vi kommer att arbeta med större fokus på värdegrundsarbete i klassen som ex kompispass, ”guldburken bestämmer” (lottdragning om vem man leker med 1rast/v) hemlig kompis och samarbetsövningar. X (kurator) medverkar. 
På en del lektioner är trygghetsvärd med.  Det finns en vuxen i kapprummet när barnen byter ytterkläder till och från rast.  På rasterna har vi extra rastvakter ute för att alla i klassen ska känna sig trygga. 
Fler organiserade rastaktiviteter. 
Skolkontorets psykolog och specialpedagog observerar klassen och handleder pedagogerna.

Kontaktuppgifter: xxx

Med vänlig hälsning från rektor X

En fråga, har rektor skickat detta mail till alla föräldrar på hela skolan?

I så fall ifrågasätter jag starkt att rektor pekar ut vilken klass eleven/erna befinner sig i.

Annars är det bra att det händer något konstruktivt.
 
Återkommer senare ikväll när jag har tid med det som hänt under veckan men var tvungen att dela med mig av mailet vi fick av rektorn idag (till alla i klassen) :bump:

Undrar just vart dom fått denna infon ;)



Hej alla föräldrar!

Då det kommit till vår kännedom att det i klass 1 finns elever som ibland känner sig illa till mods och har upplevt elakheter i skolan och på fritids har vi beslutat att resten av terminen lägga mer fokus på klassens sociala kompetens och värdegrundsarbete. Med anledning av detta vill vi därför fråga er föräldrar om ert barn hemma pratat om att någon blivit retad eller illa behandlad? Fråga gärna ert barn om detta! Vi är tacksamma över att få kännedom om så är fallet, maila eller kontakta oss snarast.

Kommande insatser: 
Vi kommer att arbeta med större fokus på värdegrundsarbete i klassen som ex kompispass, ”guldburken bestämmer” (lottdragning om vem man leker med 1rast/v) hemlig kompis och samarbetsövningar. X (kurator) medverkar. 
På en del lektioner är trygghetsvärd med.  Det finns en vuxen i kapprummet när barnen byter ytterkläder till och från rast.  På rasterna har vi extra rastvakter ute för att alla i klassen ska känna sig trygga. 
Fler organiserade rastaktiviteter. 
Skolkontorets psykolog och specialpedagog observerar klassen och handleder pedagogerna.

Kontaktuppgifter: xxx

Med vänlig hälsning från rektor X
Kan vi gissa på att de fått smisk av skolverket?
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Linn-Nora
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 385
Senast: Tassa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 318
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp