Bukefalos 28 år!

Shettis som BARA rymmer! hjälp...

N

neferra

har ett litet shettissto, 85 cm, som alltid rymmer sen ett par veckor tillbaks..

har gjort allt tycker jag, satt upp lägre trådar, gjort hagen roligare, bytt hage och sällskap, satt en "antenn" på grimman (stålråd rätt upp från nackstycket så hon ska få en stöt när hon böjer sig för att krypa under), gett henne massor av motion etc.

hon är i hagen en stund och sen lessnar hon och springer iväg och gör ngt roligare, tex springer ut på vägen :crazy:

som det är nu kan jag inte ens släppa ut henne, för hennes egen säkerhet, och det är ju klart inte så konstruktivt i längden (hon blir ännu mer uttråkad då såklart) och det är inte direkt förenligt med god hästhållning...

vad tusan i hela friden ska jag göra??:confused::confused:
snälla ge mig tips! är så less...
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

hur många trådar har du satt upp?

jag skulle prova att sätta upp trådar med 10 cm mellanrum till att börja med. blöt hästen något innan du släpper ut henne i början.

kan ju vara så att hon har så lång päls att elen inte når henne, men se till så att det är rejält med ström på! och som sagt blöt henne, jag menar inte dränka henne men... ändå ganska blöt...

med de här kommer det gå åt väldigt mkt tråd, men man vill ju inte behöva ha hästen inne...
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

jag har sett hönsnät som en fungerande lösning åt en sådan ponny. fårstängsel kan man ju också tänka sig, men det har man ju inte gärna kring hästar ifall de fastnar eller så...
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

hur många trådar har du satt upp?

jag skulle prova att sätta upp trådar med 10 cm mellanrum till att börja med. blöt hästen något innan du släpper ut henne i början.

kan ju vara så att hon har så lång päls att elen inte når henne, men se till så att det är rejält med ström på! och som sagt blöt henne, jag menar inte dränka henne men... ändå ganska blöt...

med de här kommer det gå åt väldigt mkt tråd, men man vill ju inte behöva ha hästen inne...

tack för svar!
nedersta tråden är 15 cm från marken, nästa är det 20-30 cm till. det är däremellan hon klämmer sig... tror jag. hon kryper aldrig emellan när ngn tittar, så ingen har sett hur hon gör...
får väl klämma dit en till tråd då...
suck. jag vill inte ens ha ponnyer...och så får man ploblem med de man ändå måste ha:crazy:
det är dålig spänning i trådarna emellanåt, sen "stormen" efter nyår, det är sedan dess hon rymt.
så visst spelar det roll, men vi har inte räknat ut var felet sitter ännu.
det är ju för en begränsad period, denna ponny ska säljas snarast, men vill att hon ska ha det bra tills dess...
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

Du får tjudra den:D
Men sätt breda band på på 20, 40, 60 cm höjd plus ngn mer o ha hejdundrande "kräm" på aggregatet.
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

jag har sett hönsnät som en fungerande lösning åt en sådan ponny. fårstängsel kan man ju också tänka sig, men det har man ju inte gärna kring hästar ifall de fastnar eller så...

ja, den tanken har jag tänkt, men det känns både lite farligt..och dyrt..och jobbigt.. ponnyn är hos mig under begränsad period, den är till salu, och det känns som att lösningen bör bli så enkel som möjligt i material-/jobbväg, då jag arbetar så mkt nu att jag knappt har tid, och det är väldigt mkt jobb att sätta upp en sådan hage och köpa en massor av hönsnät känns dyrt då jag hoppas ponnyn är iväg om en månad eller så :cool:

tack för synpunkter i alla fall!
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

Du får tjudra den:D
Men sätt breda band på på 20, 40, 60 cm höjd plus ngn mer o ha hejdundrande "kräm" på aggregatet.


haha, jo, har tänkt tanken med "löplina" :angel::D
men man kan ju kalla det sista chansens nödlösning

aggregatet är kopplat till ett rätt stort systen av hagar och till synes ska det fungera, men tappar all spänning ibland.
och ibland är det sån där ajajdarriknäna effekt - ja, jag har ju varit tvungen att testa... :crazy:
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

kl

...nu ska jag ut och sätta upp mer tråd...

så vi får se...
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

haha, när jag fick avliva min förra häst ville morsan att vi skulle köpa en sällskapshäst, en shettis, då sa jag bara då bygger du hage för det tänker inte jag göra!!

anledningen till den komentaren får du erfara just nu!

tack o lov så ändrade sig mamma och jag fick en unghäst som jag ville ha och ska rida in och allt sånt så småningom!

men börja med att blöta henne så känner hon ju mer så kanske det räcker så länge?
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

3 m högt jurassicpark-stängsel med 10000 volt och betongfundament skulle inte vara helt fel :rofl:
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

Jag skulle nog binda den. Hellre det än att den blir påkörd.
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

min minishettis är likadan, och sålänge jag bodde hos mamma brydde jag mig inte, han var alltid i trädgården, men nu harj ag flyttat och här är det inte lika populärt. Men han går ut genom ALLT, på ett eller annat sätt tar han sig igenom den j*veln..

de s tår inne idag då tråden på något konstigt vis gått av så han tog med sig storhästen ut igår..:cool:

så i eftermiddag ska jag slänga upp helt ny tråd, och se till att strömmen går runt, men hans man/päls är så tjock så jag betvivlar att han får sig en stöt..

så vi får hålla tummarna nu, annars ser jag ingen annan utväg än att sälja honom då jag bor precis brevid en väg, där det går 2500 fordon per dygn varav 1500 är lastbilar... känns inte så trygt!
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

Några lösningar som kanske funkar, fast det beror på hur mycket du är villig att lägga ner på arbete och material.

Lägga upp ett varv med plank på kanske en 50cm höjd, kombinerat med 40 mm band med plus & minuspol både över och under planket. Till exempel: 20cm - band, 50cm - plank, 70/80cm - band.

Hönsstängel av den hårdare varianten med plank över som stadga på ca 80cm höjd, sedan eltråd/band ca 20cm ovanför hönsstängslet.

Båda varianter måste ha stängsel på "normalnivå" också, för annars börjar hon mest troligt hoppa över istället.

Fårstängsel... Inget jag egentligen skulle rekomendera med tanke på skaderisken, men ibland måste man välja mellan pest och kolera.

Problemet med sånna här hästar är att dom skiter blanka fan i om dom får en stöt, det är nästan så att det bara ger dom lite extra fart ut från hagen. Man får stängsla som bara den, själv har jag fem varv med elband och eltråd, oftast så håller det lillgrabben på 82cm på rätt sida...
 
Senast ändrad:
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

Oj,jag vet precis hur det är med shettisar som rymmer! Elände! Vet inte om detta hjälper dig alls, men så här gjorde jag med vårt lilla sto som aldrig höll sig i sin hage:

Lillan går på lösdrift tills.m två andra hästar och utfodras ute. Under hösten började hon med att smita ut ur sin hage, in till de hästar som tas in, och så följde hon med dem in i stallet när det var matdags. Hon var jämt utanför sin egen hage.

Jag bestämde mig för en "elak" metod: När stallhästarna gick in, och alltså hon också, stängde jag in henne i hennes box UTAN MAT! De andra fick sin mat, även hennes lösdriftskompisar, men hon fick inget. Usch, jag kände mig hemsk, men jag stålsatte mig.

Detta upprepades tre gånger. Fjärde gången, när jag skulle släppa in stallhästarna, stod hon på plats i sin lösdriftshage och väntade på sin mat! Sedan dess har hon inte rymt en enda gång .... Shettsiar är ju ofta väldigt matglada, så att utnyttja det i "bestraffande" syfte verkar ha funkat på vår lilla dam.

Hoppas att det ordnar sig för dig!
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

*kl*

När min lillkille var som värst innan vi flyttade fick jag gå ut och gå med honom två ggr/dag och sen fick han stå inne:(. Elakt men nödvändigt då han höll på att bli överkörd av en tradare.:eek:. Satte in rotborstar och granruskor och allt möjligt på väggarna, samt kortade ner utetiden för stoet så han inte behövde vara ensam så mycket. Men som sagt, det pågick några veckor sen flyttade vi och nu stannar han inne i hagen:). (pepparpeppar:crazy:)
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

precis vad jag satt och tänkte på :idea: Sätt upp ett plank längst ner, det måste ju vara effektivt - och sen trådar ovanför!
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

Jag har en mini shettis hingst. som i början rymde, rymde o rymde o han va inte blyg utan han rymde även fast nån tittade på. hade tre trådar men han brydde sig inte om strömmen. Men sen flyttade jag honom så nu står han på lösdrift med sin ardenner hingst som är lika gammal o riktigt hård ström o det första jag gjorde när jag släppte in honom va att jag la tråden på hans mule tills det knäppte till, för det går ju i intervaller o så snabb som han va att ta sig ut så lyckades han aldrig få någon stöt. Men sen jag gjorde så o bytte ställe till honom så har han inte gått närmare än en meter till tråden. o det är underbart att slippa jaga häst var o varannan timme.:rofl:
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

Kolla främst agrigatet, om det inte ger tillräckligt med ström kan du ge upp alla andra planer och extra trådar- shettisar har så mycket päls (speciellt nu på vintern) så de känner knappt något.
Värst blir det nog ändå om de andra hästarna också lär sig att det går att smita, "monkey see monkey do", då sitter du där med flera utbrytarkungar. Så om jag var du skulle jag kolla elen- funkade utmärkt på en shettis vi hade i stallet, vi drog ny tråd överallt och elen gav en rejäl kyss om man tordes röra.
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

Hej jag har en shettis som också bara rymde, 5 min i hagen sen lös, helt hopplös. Han har enormt tjock päls. Jag har prövat med hönsnät, MÅNGA trådar etc. det enda som hjälpt är riktigt stark ström, nu håller han sig i hagen. Lycka till det är ett svårlöst problem. Bitte
 
Sv: Shettis som BARA rymmer! hjälp...

Koppla från alla andra hagar så det bara är den/de hagar som används som strömaggregatet måste försörja.
Spänn alla trådar till max (så ponnyn studsar tillbaka:devil:)
Kolla så att trådarna inte ligger emot nån stolpe eller liknande för då försvinner strömmen ut det hållet.
Jag har också haft en super rymmare. Det är minsann synd att det är förbjudet att tjudra hästar ibland;)
 

Liknande trådar

Träning Nu är jag hjärtligt trött på detta och därtill totalt förvirrad. Mitt ena ök till häst vill inte låta mig ta på henne grimman och ta...
2
Svar
20
· Visningar
1 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp