Sitshjälp ?

P

pumpqin

Jag har på senare märkt att jag lutar mig väldigt mycket framåt, speciellt i trav och galopp. I skritten sitter jag relativt bra och balanserat men såfort jag fattar trav "ramlar" överlivet fram och sitsen blir väldigt "framtung". I galoppen är det nästan ännu värre, speciellt om hästen inte är helt uppvärmd och inte går i form (dvs galoppen är lite "studsigare".)

Jag försöker att tänka på det och luta mig bakåt, men hamnar snabbt i obalans och är inom kort lika framåt lutad som innan. Ridläraren säger saker som "skjut fram höfterna och ta tillbaka axlarna". Men det släpper även det efter ett tag.

Har någon några tips? Någon bra övning?
(Jag ska iväg på en cr-kurs snart, men tills dess behöver jag verkligen hjälp med min sits)
 
Sv: Sitshjälp ?

tänk på att ta bak axlarna och fram med magen :idea: det hjälper mig lite lättare :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sitshjälp ?

Som jag skrev, ridläraren säger till om det, men jag tappar det "snabbt" igen. =/
 
Sv: Sitshjälp ?

Först och främst, kolla med en kiropraktor så du själv inte är sned eller orörlig i kroppen. Sedan träna, träna och träna. En bra sadel hjälper till också, men annars är ju barbacka inte heller dumt att träna balans.
Jag hade sådana problem innan jag blev hjälpt av kiropraktorn som fixade till mina höfter. Sedan fick jag helt enkelt skippa galoppen till att börja med och när jag var säker i traven galoppera korta sträckor, så långt jag orkade sitta rätt och sedan sakta av, vila, galoppera lite igen osv. Det är precis som att träna en unghäst, sluta innan man inte orkar helt enkelt.
 
Sv: Sitshjälp ?

Träna upp bålmusklerna, främst magmusklerna och svanken. Speciellt i övergångarna hjälper det att spänna magen.
 
Sv: Sitshjälp ?

Först och främst, kolla med en kiropraktor så du själv inte är sned eller orörlig i kroppen. Sedan träna, träna och träna. En bra sadel hjälper till också, men annars är ju barbacka inte heller dumt att träna balans.
Jag hade sådana problem innan jag blev hjälpt av kiropraktorn som fixade till mina höfter. Sedan fick jag helt enkelt skippa galoppen till att börja med och när jag var säker i traven galoppera korta sträckor, så långt jag orkade sitta rätt och sedan sakta av, vila, galoppera lite igen osv. Det är precis som att träna en unghäst, sluta innan man inte orkar helt enkelt.

Jag var hos en kiropraktor för något år sedan och då sa de att allt såg fint ut. Men det kanske är dags att göra ett nytt besök. (Har trots allt åkt av rätt illa två gånger sen dess.) Tack för tipsen! :)
 
Sv: Sitshjälp ?

kolla sadeln, och rid mycket barbacka...

Sadeln är det inget fel på, har ridit i den förut utan detta problem. Jag tror att det är jag som blivit lat/otränad på något sätt. Eller sne. Hm, ska verkligen ta tag i det här problemet nu.
 
Sv: Sitshjälp ?

Fast sadlar kan förändra sig utan att man ser det. Jag fick mer och mer problem i traven och bad hovslagaren (som för övrigt är min rådgivare i det mesta) titta på den. Den hade blivit baksutten Jag såg det inte själv, antar att jag blev hemmablind. Men små små förändringar kan göra mycket för sitsen
 
Sv: Sitshjälp ?

Jag hade liknande problem i traven innan, och har det fortfarande i galoppen. Det jag gjorde fel var att jag "mötte" rörelserna från hästen på fel sätt med sittbenen. Istället för att följa hästens rörelser så motarbeta jag dem. Vilket även gjorde det svårare för hästen att trava. Nu funkar det bra men tyvärr kan jag inte precisera hur jag gjort eller ge tips:crazy: För mig var det så att det funka inte och så fick jag hjälp av min cr-instruktör och så funka det plötsligt. Om jag minns rätt så fick jag hitta takten genom att göra överdrivna rörelser med hela kroppen i takt med hästens steg till att börja med.
I Sally Swifts "centrerad ridning" står det om att rida i olika sitsar i trav och hon menar att man ska variera mellan lättridning, hoppsits och nersittning (typ tre steg i varje). Detta förr att hitta balansen och få kontroll över sin egen kropp tror jag.
Hmm, det här blev flummigt...:smirk:
 
Sv: Sitshjälp ?

Har också börjat märka att jag lider av detta:p. Det enda jag har kommit på som jag har förändrat i min livsstil är att jag har slutat träna. Alltså, har ingen kondition och antagligen har magmusklerna (eller nej, alla musklerna) börjat ge med sig också. Inte för att jag var vältränad innan. Har alltid haft världens sämsta kondition och tanig och rätt klen. Men jag kanske borde börja träna igen och se om det hjälper. Har i övrigt bra balans (vet jag) och sits (tror jag). Rider alltid barbacka minst en gång i veckan så det är det inget fel på. Tror det hänger mer på ryggmusklerna än magmusklerna om jag ska vara ärlig.
Ska följa denna tråden och hoppas på fler tips.
 
Sv: Sitshjälp ?

På mitt gym finns massor av bra maskiner för bålmuskultaturen, men om du vill träna hemma är typ vanliga situps, "sidositups" och fällkniven bra. Komplettera med lite rygglyft.
Om du inte vet hur man gör fällkniven (eller alla kallar den olika men men): ligg på rygg med benen rakt ner och armarna sträckta rakt upp ovanför huvudet. Spänn kroppen och dra upp benen (raklånga) och överkropp mot varann som i en fällkniv (dra upp mot taket). Lite svårt att förklara men du kan ju alltid söka på internet för bilder. Jättejobbig övning första gångerna men när man fått in tekniken är den super och suger rejält i magen. :)
 
Sv: Sitshjälp ?

På mitt gym finns massor av bra maskiner för bålmuskultaturen, men om du vill träna hemma är typ vanliga situps, "sidositups" och fällkniven bra. Komplettera med lite rygglyft.
Om du inte vet hur man gör fällkniven (eller alla kallar den olika men men): ligg på rygg med benen rakt ner och armarna sträckta rakt upp ovanför huvudet. Spänn kroppen och dra upp benen (raklånga) och överkropp mot varann som i en fällkniv (dra upp mot taket). Lite svårt att förklara men du kan ju alltid söka på internet för bilder. Jättejobbig övning första gångerna men när man fått in tekniken är den super och suger rejält i magen. :)

Tack så mycket! Ska börja göra dessa övningar hemma varje kväll. Får se om det hjälper något, jag hoppas verkligen på det! Tack! :)
 

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 237
Senast: Stekspaden
·
Ridning Kom precis hem ifrån ett sådant där otroligt frustrerande ridpass. Bakgrund Ridskoleryttare som ridit halvt oinridna ponnyer hela...
Svar
5
· Visningar
1 120
Senast: Hoarfrost
·
Ridning Jag har nyligen blivit medryttare. Nivån på mig är väl egentligen nybörjare och jag är bara ute och lufsar i skogen med hästen utan...
Svar
13
· Visningar
2 808
Senast: Tassa
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 679
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp