Sitsproblem

har schabraket kasat bak eller är det du som lagt schabraket där? är ytterligare ett tecken på att sadeln inte passar i så fall.

min uppfattning av sadeln är; passar inte hästen ordentligt, och du hade nog behövt en flatare och ev längre sits. så att du slipper sitta på bakvalvet som du gör på dessa bilderna(det är därför du svankar antagligen.)

Ja, den har kasat bak :o Jag tog ytterligare en bild på bara sadeln innan jag red ut, så jag jämförde bilderna före och efter och visst tusan har den kasat.
 
Ja, den har kasat bak :o Jag tog ytterligare en bild på bara sadeln innan jag red ut, så jag jämförde bilderna före och efter och visst tusan har den kasat.
prata med ägaren om sadeln, visa tråden t ex. det är svårt med sadlar men förhoppningsvis så kan ni hitta en bättre. annars så råder jag dig till att investera i en egen.
 
Ja, så vitt jag vet har hon det. Men jag har å andra sidan sadlat lite för långt fram på bilden med bara sadeln.

Aha, verkar ju ha blivit lite fel där. Du kan inte köpa den gamla sadeln av ägaren medan du rider hästen då? Hon får pengarna och du får rida i en ok sadel.
 
Aha, verkar ju ha blivit lite fel där. Du kan inte köpa den gamla sadeln av ägaren medan du rider hästen då? Hon får pengarna och du får rida i en ok sadel.

Jag har tänkt tanken men ägaren tycker inte att den gamla sadeln ligger helt rätt, lite ostadig och utan gelpadden låg den lite mot bogbladen. Själv är jag inte rätt person att bedöma det men jag skulle ju gärna vilja åtminstone se hur den gamla sadeln ligger utan gelpad.
 
Aha, verkar ju ha blivit lite fel där. Du kan inte köpa den gamla sadeln av ägaren medan du rider hästen då? Hon får pengarna och du får rida i en ok sadel.
fast det är ju troligen att den gamla sadeln inte passade heller eftersom ägaren byter ut den (om det nu inte bara var att ägaren inte trivdes i den eller om den har fel färg ;))
 
Jag har tänkt tanken men ägaren tycker inte att den gamla sadeln ligger helt rätt, lite ostadig och utan gelpadden låg den lite mot bogbladen. Själv är jag inte rätt person att bedöma det men jag skulle ju gärna vilja åtminstone se hur den gamla sadeln ligger utan gelpad.
lägg sadeln på hästen utan ngt under och spänn gjorden. ta en bild rakt från sidan och lägg upp här så ska fantastiska bukefalos hjälpa till ^_^
 
Jag har tänkt tanken men ägaren tycker inte att den gamla sadeln ligger helt rätt, lite ostadig och utan gelpadden låg den lite mot bogbladen. Själv är jag inte rätt person att bedöma det men jag skulle ju gärna vilja åtminstone se hur den gamla sadeln ligger utan gelpad.

Ok, tänkte bara ge förslaget :)

fast det är ju troligen att den gamla sadeln inte passade heller eftersom ägaren byter ut den (om det nu inte bara var att ägaren inte trivdes i den eller om den har fel färg ;))

Nej, jag tänkte i så fall om sadeln endast byttes ut pga bekvämlighet eller fåfänga.
 
fast det är ju troligen att den gamla sadeln inte passade heller eftersom ägaren byter ut den (om det nu inte bara var att ägaren inte trivdes i den eller om den har fel färg ;))

Det enda jag vet med 100% säkerhet är att ägaren inte trivdes med den gamla sadeln.
 
Jag har roat mig med att göra en jämförelse med den gamla och nya sadeln. Inte för att jag vet om det kan tillföra något i diskussionen men här är den:

sadlar3.jpg

Det skiljer lite drygt en månad mellan bilderna. På den första bilden står hästen i lätt uppförsbacke.
 
Jag har roat mig med att göra en jämförelse med den gamla och nya sadeln. Inte för att jag vet om det kan tillföra något i diskussionen men här är den:

sadlar3.jpg

Det skiljer lite drygt en månad mellan bilderna. På den första bilden står hästen i lätt uppförsbacke.
det som syns tydligast på bilderna är att det ser ut som att du får kämpa för att sitta upprätt i nya sadeln. knäet är högre, du svankar, och du sitter inte i sadeln, utan ovanpå.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 305
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp