Bukefalos 28 år!

Sitta ner i traven....

lillaana

Trådstartare
Denna tråd borde ligga i "igångsättningstråden" och kommer säkert att flyttas dit, men den tråden verkar ha dött för det är sååå sällan man får några svar där, så jag gör ett försök iaf.

När ni börjat trava igång efter uppehåll, hur länge håller ni på innan ni börjar sitta ner i traven då och då? Alltså hur länge rider ni lätt och när kan det vara läge att börja sitta ner ibland?
 
Sv: Sitta ner i traven....

Jag skulle vilja påstå (helt ovetenskapligt...) att hästen ska gå med god balans i båda varven innan man börjar sitta ned i traven. Lättridningen (om man är noga med rätt sittben) gör ju att innerbenet belastas mindre. Går hästen obalanserat och utan stöd av välutvecklade muskler tycker jag att nedsittning i traven bara påfrestar leder och senor extra mycket.
Sen vet jag inte om detta är helt korrekt:confused:, men jag går efter detta motto iaf. :)
 
Sv: Sitta ner i traven....

Jag skulle vilja påstå (helt ovetenskapligt...) att hästen ska gå med god balans i båda varven innan man börjar sitta ned i traven. Lättridningen (om man är noga med rätt sittben) gör ju att innerbenet belastas mindre. Går hästen obalanserat och utan stöd av välutvecklade muskler tycker jag att nedsittning i traven bara påfrestar leder och senor extra mycket.
Sen vet jag inte om detta är helt korrekt:confused:, men jag går efter detta motto iaf. :)

Jag vet inte jag....jag funderar lite tvärtom numera faktiskt. Jag har en häst med en gammal skada på HF och han "linkar" i trav om det blir fel. Jag är märkt att han är helt ohalt om vi får till en lugn, rytmisk och balanserad trav och det åstadkommer vi bäst när jag sitter ner (Obs att detta gäller att jag verkligen sitter, inte skumpar, det brukar jag få till rätt bra).
Upplever att ibland när jag lättar så stör jag honom?

Sen kan detta vara för att jag ör obalanserad när jag lättar, utan att veta om det och att en mycket mer balanserad ryttare inte påverkar hästen alls.... Men man säger ju att lättningen gör att man belastar hästens sidor olika så visste måste det vara så att hästen på något sätt måste parera vid lättridning?


Lite ifrån ämnet kanske :o
 
Sv: Sitta ner i traven....

de beror väl på kanske hur balanserad hästen är, kan man rida den i bättre balans och hästen går bättre när man sitter så borde ju de vara bättre.
för en obalanserad lättridning borde ju endå vara sämre än balanserad nedsittning.

jag har lite samma problem med att veta när jag ska börja sitta ner på min pålle men han är så balaserad och går bra i lättridningen så ja tänker nog fortsätta med de tills han är lite starkare och tills ja ska kräva mer av honom.

samma i galoppen så står ja nog i lättare sits tills han är lite mer igång och man kan kräva lite mer samling.
 
Sv: Sitta ner i traven....

Ofta brukar man ju känna om det fungerar att sitta ned eller inte, funkar det så sitt ner, tappar hästen formen/takten eller vad som nu kan hända så rid lätt.
Personligen tycker jag helt klart att det är enklare om man inte sätter sig ned från lättridning utan sitter ned direkt i övergången så att säga, sen kan man ju sitta ned så länge det funkar och sen rida lätt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 184
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp