Sitta/rida lätt på femåring

B

Beauty_Boss

Hej!
Jag undrar hur viktigt det är att man står i lätt sits/rider lätt på en femåring? Är det något man bör göra under hela passet eller bara nån gång då och då? Hur gör ni på era femåringar?
Min har en tendens till att bralla till det rejält ibland och då är jag inte så sugen att stå upp i galoppen :angel:
 
Sv: Sitta/rida lätt på femåring

Kanske är helt borta nu..
Men varför skulle du stå hela passet?

Jeez, jag står aldrig upp när jag rider in mina.
 
Sv: Sitta/rida lätt på femåring

Jag står aldrig upp under markarbetesridning på min snart 5 åring.
Endast ibland under galoppen men det är mest för att öva mig själv.
Lättridning kör jag hela passet i trav eftersom jag inte kan sitta ner på min då.

För övrigt tycker jag det är lättare att stå i lätt sits när han börjar bralla,
vilket inte händer så ofta. Får bättre balans då.
 
Sv: Sitta/rida lätt på femåring

Jag varvar mellan att rida lätt och sitta ner i traven.
Ungefär som på en vuxen häst, rider fram under lättridning o sen sitter jag ner o jobbar honom , tar små pauser i skritt och sen rider jag lätt när jag joggar ner honom.
I galoppen så sitter jag ner när jag arbetar och ibland tar jag små pauser då han får länga sej lite o jag står upp o lägger ner honom lite lägre, så han får sträcka på musklerna, sen tillbaka till arbete igen.

Om han brallar så står jag hellre , sitter man ner får man ju krafteni rumpen o skjuts ur sadeln.
 
Sv: Sitta/rida lätt på femåring

En femåring anser jag som vuxen, såvida den inte ligger efter i utbildningen av någon anledning.

Alla vuxna hästar mår väl bäst av variation i ridningen men det är klart att man gör ju vad man kan för att sitta kvar på träningar o ridturer, självklart:D
 
Sv: Sitta/rida lätt på femåring

Okej, tack för svaren!
Att jag inte vill sitta ner när han brallar beror på att han kastar sig åt alla möjjliga håll samtidigt som han kickar/reser sig. Som fem olika bus på samma gång ungefär..
 
Sv: Sitta/rida lätt på femåring

Säger som ngn annan - en 5 åring är normalt i stort sett en vuxen häst så att sitta ner är normalt.

sen som FT ryttare säger är det en illusion att man sitter bättre genom att sitta ner om hästen brallar. du sitter bättre om du inte sitter mot den skjutande ryggen, dvs du kan svikta med betydligt bättre genom bara stöd i stigbyglarna.
 
Sv: Sitta/rida lätt på femåring

Det beror nog på vilka sorts bus de gör, på min sitter man inte kvar om man står i lätt sits. Jag och min tränare gör iaf inte det :crazy: :angel:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 911
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 301
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 301
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp