Bukefalos 28 år!

Sitts och blick träning

N

Naggis

HJÄLP. jag har insett nu att när jag rider så tittar jag i backen, och det är verkligen varje gång rider som jag gör det, på varje ridbild som finns på mig så tittar jag i backen :( hur bryter man denna ovana?

jag har haft kompisar som suttit och tittat på mig och agt till mig att upp med blicken men det funkar bara för ett tag sen pker blicken ner igen :S

hjälp mig någon överös mig med tips
 
Sv: Sitts och blick träning

jag har samma problem. det värsta med mig är att jag kan titta upp fint när jag rider för tränare, men jag fuskar ALLTID när jag är själv!

en grej jag försöker göra är att placera ut koner att göra serpentiner och volter kring och typ smala "portar", då blir jag tvungen att kolla upp och planera för att få vägarna exakta. dessutom är det bra att träna smidighet och följsamhet på det sättet!
 
Sv: Sitts och blick träning

Jag har iofs själv "problem" med det (nåja, ett par tränare har gnällt om det som sjutton, har inte upplevt det som något problem själv - då har jag värre saker för mig...) men snarare att jag tittar på hästens bogar eller huvud.

En tränare tipsade om att testa blunda medans man rider. Det vågade jag inte! :p Men vågar man så kan det nog vara nyttigt kortare sträckor för att lära sig känna istället för att se vad som händer. Lita på ridkänslan.
Har själv använt mig av koner för att vara tvungen att fästa blicken längre bort (funkar säkert lika bra med bommar), annars riskerar vi att hamna på fel sida om konerna eller PÅ konerna till slut. Just det där med att planera vägen tror jag är nyckeln.
Sen visst, att titta snett ner på koner på marken är väl inte heller särskilt bra, men jag upplever att det är mindre risk att fastna med blicken. När man har passerat en kon ska man ju vidare till nästa och måste lyfta blicken igen om inte annat.
 
Sv: Sitts och blick träning

själv en "backtittare" ;) men inte när jag rider för tränare eller under tävling.

det är nog bara träning träning träning som gäller, dock upptäckte jag en gång när jag red på ridbanan under halvt mörker (skulle bara rida ca 20 min och orkade inte tända upp då) och under den ritten så var det helt kolsvart om man tittade ner, såg inte mycket av hästen, var tvungen att titta upp för att se bättre ;) dock händer det inte så ofta att man rider i mörker, speciellt inte nu när det börjar ljusna om kvällarna.

men.. ett snöre om lillfingret så man hela tiden påminns om att titta upp kanske? :rofl:
 
Sv: Sitts och blick träning

jo men jag tittar alltid i backen eller ner på hästens bogar, det spelar ingen roll om jag rider ute i skogen, på en åker, ensam på ridvolten eller för tränare, alltid blicken i backen eller på hästen :(

ska pröva med koner bommar och snöre på fingret hihi :D tack fr alla tips och nu vet jag också att jag inte är den endå :D
 
Sv: Sitts och blick träning

men.. ett snöre om lillfingret så man hela tiden påminns om att titta upp kanske? :rofl:

haha! :rofl:
eller en fläta i hästens man med någon gräll rosett/snodd som påminnelse? :p

Kan faktiskt tycka det är bra när det är fler på ridbanan/i ridhuset när man rider just för att man lär sig (ibland den hårda vägen :o ) att titta vart man rider.
Ser det inte som något större problem om man inte tittar ner på träning eller tävling, om inte hästen verkar störd av det så det går sämre såklart. Ibland upplever jag att hästen blir lugnare om jag inte tittar för högt upp, som att man är mer i sin egen lilla bubbla och det blir lättare att koncentrera sig (kusen kan bli stressad om jag plötsligt tittar upp så då "måste" jag titta lite snett nedåt igen tills han lugnat sig).
 
Sv: Sitts och blick träning

Hur är det med hållningen förutom just blicken?
Hänger huvudet och kanske t o m axlarna med framåt eller nedåt eller är det bara just blicken?
Är det även hållningen (det är det för mig) så brukar jag tycka det är lättare att fokusera på hållningen som helhet än bara blicken.
Att jag tänker att jag öppnar upp framsidan och sträcker upp/fram bröstkorgen och får låånga ben, sitter ganska långt fram med rumpan. Om jag vill testa lite att få upp hästens framdel så kan jag tänka ett snöre som drar i huvudet uppåt/lite bakåt (för att kompensera för att jag själv brukar hamna för långt fram) och lyfter upp bröstkorgen ännu mer framåt/uppåt.
När man gör det här är det nästan omöjligt att titta ner, då hamnar fokuset på fel ställe. Särskilt i den där fasen när jag försöker tänka riktigt stolt dressyrhållning och försöka samla hästen lite med fokuset i sitsen, då blir det nästan att jag tittar uppåt istället för att huvudet ska falla på plats.

Oavsett om du gör så här eller använder en annan metod så tänk på att rent pedagogiskt (och även mot sig själv är det bra att vara pedagogisk) så är det bättre att fokusera på något annat än det som är fel. Gärna helheten eller något helt annat som gör att blicken automatiskt hamnar rätt. Inte heller fokusera på felet utan lösningen! ;) "inte titta ner, inte titta ner, inte titta ner!" funkar alltså INTE.
Sen vad som faktiskt funkar är mindre viktigt bara man vågar testa lite för att hitta sin grej.

En annan sak som kan funka är om man travar och rider lätt och för varje gång man reser sig så ska man sträcka ut sin framsida så mycket som möjligt, inklusive huvudet lite uppåt (och bakåt om man brukar tippa huvudet lite framåt i vanliga fall som jag), att magen ska bli superlång. UPP-ner-UPP-ner osv. För att lyckas med det är det bra att ta ett riktmärke en bit upp, t ex på toppen av ett träd om det finns såna runtomkring för att förstärka detta fokus uppåt/framåt.
 
Senast ändrad:
Sv: Sitts och blick träning

Här är min typiska sits :D

17406747.jpg
 
Sv: Sitts och blick träning

Du rider ofta själv va, typ privatlektioner och så?! Nästan alla som är vana att rida själv på ridbanan tittar ner. Visst händer det att man tittar ner även om man rider med andra, men det tycker jag är det bästa. Va många på banan eller var ni nu rider (kanska inte så lätt i skogen, men där kan man ju göra andra saker, typ träslalom). Försök klämma in så många som möjligt på ett ganska litet område, har ni stor bana och inte är så där jättemånga så kan man ju alltid dela av den eller bestämma att ni bara får rida på ena halvan.

Rid helt huller om buller så rörigt ni bara kan, så måste man helt enkelt titta upp för att inte krocka med de andra. Efter ett tag brukar det bli lite lättare, men vissa (jag) har ändå skitsvårt för att titta upp:angel:

Kom på en sak till. Kadrilj e också riktigt bra och kul! Har gjort det på ridskolan ett par gånger, men då måste man ju vara ett par stycken. Var skitnoga med att man nåste vara jämn med den man rider jämte. Det blir extra trixit om man blandar lite i pigghet hos hästarna så att man måste anpassa lite mer, då måste man titta upp mer för att se så att man inte hamnar efter/före
 
Senast ändrad:
Sv: Sitts och blick träning

Här är min typiska sits :D

17406747.jpg

Påminner om min fast du hamnar mer i bakvikt och jag brukar snarare hamna i framvikt.

Lite olika pusselbitar;
*Höfterna/bäckenet ska vinklas mer framåt. Den belastningssitsen du har nu kan jag tänka mig fungerar bra i tölten, men i t ex trav så blir det "för" belastande så du skjuter undan ryggen.
*Hållningen är "säckig" tänk som jag skrev i föregående inlägg att du ska bära upp din bröstkorg, inte hästen. Kombinationen av bäckenet som pekar lite mycket bakåt, axlarna som pekar framåt och bröstkorgen som är för säckig gör att ryggen blir lite väl rak. För att kunna vara följsam i rörelserna behöver man lite lagom svank.
*Och så huvudet. Tycker huvudet, att det är rakt ovanför kroppen och att du bär det, inte hästen, är viktigare än just blicken. Skulle du hålla huvudet i en bra position så skulle nog ingen tänka på blicken! :p

Så faktiskt tror jag de så kallade sitsråden i förra inlägget skulle kunna fungera.
Rumpan fram i sadeln, tänk att du sitter liksom på framdelen, inte på arslet, man kan överdriva och tänka att man ska ha kontakt med framvalvet på sadeln. Då kommer bäckenet rätt. Man kan också tänka att du har vikten i knäna, inte på rumpan. Att du alltså ska fördela din vikt ända ner till knäna istället för i sätet.
Samtidigt sträcker du ut överdelen rejält och känner att axlarna är längst bak i förhållande till resten av ryggen (det kommer inte bli så, men man kan försöka ha känslan av det ;) ) känn att du ska balansera bröstkorgen framåt/uppåt i hästens rörelser. Det kommer nog bli jobbigare för magen och ryggen mot vad man är van vid, men det är en träningssak. Och så den där tråden i huvudet som för dig lite framåt/uppåt i varje steg.
En annan sak man skulle kunna tänka för att överdriva din sits åt andra hållet är en pilbåge framåt ända ner från fötterna och upp till huvudet. Istället för att sitta rakt upp och ner ska du alltså sitta böjd med mittendelen (bäcken, mage, lår, bröstkorg) längre fram än övriga kroppen i en jämn LÅÅNG pilbåge. Det brukar i regel kännas så konstigt att ändra en invand sits att det förmodligen bli rakt om du tänker såpass överdrivet :p

Öva helst i skritt eller trav, inte tölten/pass/galopp som sagt (vilka gångarter din häst nu kan) eftersom den sitsen förmodligen känns mer naturlig i t ex skritten jämfört med i tölten.
 
Senast ändrad:
Sv: Sitts och blick träning

vid det tillfället bilden är tagen red en till tjej på banan och hon fick veja undan för mig 3 gånger för jag var på väg rakt in i henne och hennes stora halvblodssto :S


jo men jag ska nog pröva med koner och dra med mig hela stallet ut på banan så jag blir tvungen att titta upp :P


Totola: jätte bra skrivet, jag ska nog skriva ut det ni sagt och plugga på lite och försökja tänka mer på det när jag väl sitter på hästen :D

tack alla för jätte bra och väl skrivna svar :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 497
Senast: Roheryn
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 803
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp