Bukefalos 28 år!

"Självbärighet"

Sv: "Självbärighet"

Min häst dök också så i början. Hon var van att få stöd från handen för att slippa bära upp sig själv. På henne jobbade jag en hel del i skritt i början. Sedan när jag började med lite travjobb blev det väldigt korta bitar. Så länge som hon orkade bära sig själv. Sen saktade jag av och gjorde om det istället. I början blev det ungefär ett halvt varv på en volt. Sen utökades sträckan allteftersom hon orkade mera.
 
Sv: "Självbärighet"

Stödet ska ju inte vara ett femte ben o sen måste ryttaren se till att inte fastna i handen- suget o en levande hand krävs.
 
Sv: "Självbärighet"

Bra tänkt. Testa även att lägga in lite skänkelvikningar och öppnor.

Ibland fungerar det att driva för att han ska komma upp i formen, ibland springer han bara iväg för mig.
Ska arbeta mer med skänkelvikning och öppna, han kommer väl spy på mig, det är så otroooligt jobbigt att jobba ordentligt i traven. :angel: (Än jobbar vi mest sidvärtsrörelser i skritten.)
 
Sv: "Självbärighet"

Du ska göra en halvhalt- en kompression.

Om du bara driver så ramlar den med sannolikhet framåt igen.- tillbaka till balans.
du får inte balans genom att bara driva.

Jag gör små halvhalter också. Skulle jag bara driva skulle han bara pinna på framåt. ;)

Kompression- jag antar att det är samma som halvhalt?
 
Sv: "Självbärighet"

Stödet ska ju inte vara ett femte ben o sen måste ryttaren se till att inte fastna i handen- suget o en levande hand krävs.

Var det till mig??
Ett sug från hästen och ett stöd i handen är två helt skilda saker för mig. Jag vill inte ha ett stöd alls när jag rider utan en mjuk kontakt. När hästen lärt sig att hänga på handen måste man lära den att bära sig själv.
 
Sv: "Självbärighet"

Man ska inte bära upp hästen, däremot bör man hjälpa den o inte säga- nu får du klara dig själv- fastän jag sitter på o rubbar din jämnvikt.
 
Sv: "Självbärighet"

Man ska inte bära upp hästen, däremot bör man hjälpa den o inte säga- nu får du klara dig själv- fastän jag sitter på o rubbar din jämnvikt.

Nej vem har sagt det? Klart hästen ska få hjälp. Jag hjälper hästen genom att visa vägen så att den kan hitta rätt.
 
Sv: "Självbärighet"

Hur visar du vägen då?
Hur mkt hjälp får hästen av att få en stång i munnen?
 
Senast ändrad:
Sv: "Självbärighet"

Jag red inte på stång alls det första året. Ett vanligt tränsbett (Billy Allen modell) hade hon i munnen. Jag vill inte sätta in en stång förrän hästen är redo för det.
Jag använder mina hjälper för att visa hästen vad jag vill. (som man gör i all ridning) Det är klart man inte överger hästen, men jag tar inte upp ett stöd i handen för då ger jag inte hästen chansen att klara det jag begär.
Exakt hur jag gör varierar beroende på vilken häst jag sitter på. Jag måste ju ta hänsyn till hur just den hästen är och vad den har svårt/lätt för.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 589
Senast: Juli0a
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 171
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 605
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 688
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp