sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Är förkyld, inte den värsta sorten direkt :smirk: men dock förkyld med lite feber.
Är gravid också. (är inte bara förkyld är gravid också *fnissar*)
Jo i alla fall.
Har inte tänkt på mycket på det alls förrens svägerskan chockat sa till min man förrut när de pratades vid "men inte jobbar hon och är sjuk, man ska vara försiktig när man är gravid, jag var hemma direkt om jag var febrig" (säger hon som innan hon var gravid sa att graviditet är ingen sjukdom och att få havandeskapspeng var löjligt, sen var hon den mest gravida i världen och tycker att man borde få vara hemma jämt ungefär :smirk: ).

Men ska man vara extra försiktig när man tex är förkyld som jag är idag när man är gravid?
Jag tycker jag jobbar på i lugn takt efter min förmåga oavsett om jag är gravid eller inte när jag är sjuk, vill inte stanna hemma heller... då får jag ju dåligt samvete :crazy: ...

En sak till, nässpray, får man använda det??
Tog det igår och så slog det mig att jag hört nått om att man inte ska ta det... behöver det ikväll känner jag igen, men vet ju inte om jag vågar, har inte själva förpackningen kvar heller...
Nån som vet?
Har sådan där otrivin eller vad det heter!
Nån som har en sådan hemma och kan läsa eller som helt enkelt vet :D !
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

Nu vet jag ju inte vad du jobbar med, men nog känner man väl hur mycket man orkar? Du behöver ju inte ta ut dig alldeles, men man blir ju inte gjord av glas helt plötsligt bara för att man är gravid (det är min uppfattning...).

Nässpray är helt ok att ta! Jag led av otrolig nästäppa förra graviditeten och använde nässpray varje dag i sex månder i sträck :o , men min dotter har inte tagit skada av det.


// K
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

tack!
Nej så tycker jag med, jag är ju fortfarande JAG fast jag är gravid liksom :smirk: .
Har i of ett fysiskt ganska hårt jobb, men idag är det jättelugnt så jag passar på att sitta stilla, vid datorn :angel: , så mycket det bara går :D .
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

Man får passa sig så man inte misstar "graviditetstäppa" med "förkylningstäppa". Jag och många med mig har jag senare hört har gjort det och då är man fast i ett jobbigt beroende.

Som tur var så släppte det vid förlossningen!! Innan använde jag nässpray varje dag på kvällen (vissa dar även på morgonen) i 4½ månad.
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

nejdå, det här är en rejäl förkylning!
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

Jag hade graviditetsnästäppa, och jag var övertygad om att jag skulle få dras med ett rejält nässpraysberoende efter förlossningen med, men jag använde nässpray EN gång dagen efter förlossningen sen klarade jag mig utan som om inget hade hänt! Så det finns hopp för de som inte klarar sig en dag utan nässpray under graviditeten...

Men visst, man ska akta sig för att inte bara köra på med nässpray. Min grav.nästäppa startade som en vanlig förkylning och sen fortsatte det bara tills bebisen kommit ut.

// K
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

Är lite orolig över att jag fått graviditetsnästäppa... Var jätteförkyld med halsont, nästäppa osv nyss men näsan ger sig inte. Fortfarande täppt och värre framemot eftermiddagrana. Fick dock tips av en kvinna att prata med min barnmorska som kan skriva ut speciell nässpray som man kan använda länge istället för apotekets 10-dagars.
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

Ja, jag hörde också talas om kortisonnässpray som vissa verkar ha fått. Men min BM verkade inte alls sugen på att fixa nåt sånt till mig och sa bara att jag skulle härda ut tills efter förlossningen. :crazy: Så jag använde, som sagt, nässpray varje dag i ett halvår för det gick inte att "härda ut" när man inte kunde andas.

// K
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

Låter ju knasigt! Varför ska de stoppa en och istället ska man använda en 10-dagars spray? Knäppt tycker jag...
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

...därför att man alltid ska vara försiktig med kortisonbehandling under graviditet! Kortison kan ge missbildningar och iofs är det inte visat just vid lokal behandling med nässpray men man rekommenderar ändå återhållsamhet.

"vanliga" nässdroppar är dock garanterat ofarliga.
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

Aha! :idea:

Men VARFÖR står det då "används högst 10 dagar" om de är ofarliga? (Jag menar alltså inte koksaltslösning utan nässpray)
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

OK! Det skulle jag mycket hellre ta! Tusen tack för ännu ett bra inlägg ur en proffessionell synvinkel dessutom. :bow: Toppen att du finns på vårt forum!
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

Ta dem så lite du kan, tio dagar i sträck och ta sedan ett uppehåll på ett par dagar i alla fall.

Ofta klarar man sig från "beroendet" om man bara tar till natten.

Och skulle beroendet vara etablerat efter förlossningen så kan du antingen stå ut med nästäppan till den ger sig då (lite lättare utan stor mage) eller ta en avvänjningskur med kortisonspray då, det blir mkt mindre koncentration i bröstmjölk (om det går över alls, man har inte studerat det) till bebin än under graviditeten.
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

Ingen graviditetsfråga men, en nässprayfråga. Jag har en kompis som är beroende av nässpray. Har tagit det flera gånger om dagen i minst tio år nu. Kan hon bli av med sitt beroende genom en avvänjningskur med kortisonspray? Är det receptbelagt? Hon hävdar att hon inte kan andas om hon inte tar nässpray så att bara be henne sluta är lönlöst. (Har inte funkat de senaste tio åren i alla fall.)
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

Tack för tipsen! Just nu är min näsa riktigt bra så jag tror att det "bara" var förkylning. Tog pliktskyldigt bara 10 dagar med sprayen och sen stod jag ut. Var lite bättre redan då.
 
Sv: sjuk och jobba när man är gravid å farlig nässpray?

Ja det kan man, det finns receptfri Rhinocort (fast den blir billgare på recept), men man får vara beredd på att det tar ett tag eftersom kortisonet inte verkar så "akut" som den vanliga nässprayen. Smartast är att köra parallellt och trappa ned den beroendeframkallande successivt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 136
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 134
Senast: Voeux
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 630
Senast: Luff
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 329
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp