Bukefalos 28 år!

Sjuka marsvin??

B

Bus

Kompisen har två små marsvin som hostar nyser och kliar sig!! Det är inte löss, det vet vi. är det nån som vet vad det kan vara för fel... vore jätte tacksam för svar!! Hör av er.Kram :(
 
Be kompisen marsvinet till veterinären.
Klia kan vara sellnic, svamp mm.
Hosta och nysningar är inte bra när det inträffar ofta och man måste vara försiktig om sitt marsvin så att den inte får lunginflammation.
Är det sellnic dör den om den inte får behandling.
Inte av sellnicen utan av att den kommer sluta att äta och dricka :(
 
Ja just det ringorm (fast det är väl svamp det med :confused:) finns ju hos dom och det kan ju också smitta till oss människor :crazy:
Jag vet att marsvin med svagare immunförsvar också kan få stafylokocker (osäker på stavning) utslag (ser dock annorlunda ut än hos dom med ringorm) som kan klia dom med :(
Marsvin som har sellnic får ofta sådana utslag då dom har sämre immunförsvar när sellnicen bryter ut också (tillfälligt sämre immunförsvar).
 
Sellnic är marsvinsskabb.
En länk om sellnic

Jag har också foton liggandes i min dator som jag tog på min hona som hade sellnic (rätt illa drabbad och det gick fort).
Hon hade det redan innan hon kom till mig men eftersom man bara såg mjällflagor och dom försvann när hon fick annan kost (levde på vitkål, morötter och marsvinsblandning) så trodde jag att det var kostrelaterat.
Det tog 1,5 år innan det bröt ut efter hon kom till mig.
Enligt vet pga att miljön (och kost) var mycket bättre så blev hennes immunförsvar starkare och kunde försvara sig mot sellnic tills dom blev för många.

Symtom hon uppvisade var mjäll (tjockt lager men tog ett tag att synas bra då hon är cream=nästan samma färg som på mjällen, sår, hon tjöt så fort jag rörde henne eller andra marsvin kom åt henne.
Hon fick dessa kramper också :(
Jag behandlade henne + alla andra med ivomec (hästpasta) efter en tabell jag har hittat på nätet (+ instruktioner) + att jag skrubbade allt med klorin 3 ggr med 5 dagars mellanrum.
Jag badade min drabbade hona i vatten med matolja (vegetabilisk) för att få mjällflagorna att släppa fortare och då såg man också stafylokocker angreppet på henne.
Hon och alla andra här hemma är ialla fall fria från sellnic nu.
Jag vet att man kan använda Stronghold (Revolution i USA) och tillverkas av Pfizer, men har för mig att det inte finns i Svergie.
Även frontline använder dom i USA ialla fall, men måste användas försiktigt.
Lättast brukar vara att gå till veterniären dock.
 
dom kanske är förkylda. Är ägaren förkyld och gosar mycket med dom så kan det faktiskt smitta av sig. Att dom kliar sig kanske är för att dom är skitiga eller för att dom har någon annan "påäls-sjukdom". läs mer på tex http://www2.hemsida.net/cassiopeias/
lycka till
Alexandra
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
633
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 989
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 566
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 054
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp