Sjukaste som hänt på tävling

Thehitchhiker

Trådstartare
Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett eller varit med om på tävling?
 
Ponnytävling i hoppning, dåvarande lokal-nivå
Två ponnyer inne på banan samtidigt. Den som väntar på sin tur galopperar runt för fulla muggar trots att det andra ekipaget har startat.
När ryttaren ska hoppa sista hindret kommer väntande ekipage i full fart och ska passera precis bakom hindret.
Ena funktionären på banan ser något i ögonvrån, sträcker ut armen och lyckas få tag på tygeln innan katastrofen var ett faktum.
På läktaren står mamman och vrålar "släpp hästen för i helvete".
Tjejen vägrar sen ut sig och det var givetvis funktionärens fel :cool:
 
En grej som jag ännu tycker var bland det töntigaste jag varit med om på tävling, var när jag blivit andraplacerad i en LC/100-cm hoppning med vuxna människor som etta, trea och fyra (ja jag tillhörde ju också kategorin vuxen eller kanske "young rider"). På prisutdelningen säger trean och fyran med viss upprördhet "vi har lämnat in en protest, ska inte du också göra det?!"

Jag svarade nej verkligen inte eftersom jag tyckte mig inte ha något att protestera mot, segraren hade gjort en som vanligt prydlig ritt och betett sig korrekt mot sin häst. En välförtjänt seger i mitt tycke.

Då visar det sig att anledningen till protesten var att han hade haft en ridjacka som saknade sprund baktill. :rolleyes: Protesten gick igenom och prisrosetterna fick stuvas om i efterhand. Vilket kändes bara orimligt pinsamt.
 
Inte några sjuka/dåliga saker, men saker jag fortfarande kommer ihåg så här femton år senare är t.ex. när domarens hund sprang in på banan under tiden någon var inne och hoppade (domaren skrek ganska högt då, när hon fick syn på hunden :p). Eller en gång då det, under säkert halva ritten hos ett ekipage, smet in två harar på banan som jagade runt varandra fram och tillbaka över hoppbanan innan de till slut sprang ut igen. Hästen som hoppade var dock helt chill och obrydd.
 
En grej som jag ännu tycker var bland det töntigaste jag varit med om på tävling, var när jag blivit andraplacerad i en LC/100-cm hoppning med vuxna människor som etta, trea och fyra (ja jag tillhörde ju också kategorin vuxen eller kanske "young rider"). På prisutdelningen säger trean och fyran med viss upprördhet "vi har lämnat in en protest, ska inte du också göra det?!"

Jag svarade nej verkligen inte eftersom jag tyckte mig inte ha något att protestera mot, segraren hade gjort en som vanligt prydlig ritt och betett sig korrekt mot sin häst. En välförtjänt seger i mitt tycke.

Då visar det sig att anledningen till protesten var att han hade haft en ridjacka som saknade sprund baktill. :rolleyes: Protesten gick igenom och prisrosetterna fick stuvas om i efterhand. Vilket kändes bara orimligt pinsamt.
Det var det dummaste. Verkligen pinsamt. Så jäkla småaktigt.
 
Hästryttaren i en 90-klass som var skitsur för det var trångt på framridningen då hennes häst krävde att den galopperades i en timme innan start för att komma igång.
Vi brukar har extra framridning i en av hästhagarna. Men pga extremvinter var det fortfarande en halvmeter snö. Så det var samma för alla så nej, hon kunder inte få extra tid på framridningen.
Efter en stund kommer en annan tävlande och säger "det är en person som galopperar runt på parkeringen"
 
Du menar händelser som när jag skulle hoppa en fjording, första tävlingen nånsin för mig som ridit knappt 3 år, hoppar 2 hinder, mellan nummer 2 och nummer 3, sticker fjordingen rätt ut från banan, in i skogen, jag ger icke-upp och återkommer sedan in på banan, från skogen och hoppar resterande hinder? Men jag gick inte till omhoppning tydligen...
Tidigt 90-tal :D
 
Skulle tävla i T8 och V5 på min allra första islandshästtävling i början på sommaren. T8 gick hyffsta, kände hästen var spänd, men höll sig på banan. i V5 går det bra fram till galoppen, då tacka hästen för sig och hoppa ut från banan, de värsta var att han hoppa ut vid insläpp/utsläpp lite snett och höll på att springa ner personalen som satt där på en stol. :banghead: :nailbiting: Så otroligt pinsamt.
 
Du menar händelser som när jag skulle hoppa en fjording, första tävlingen nånsin för mig som ridit knappt 3 år, hoppar 2 hinder, mellan nummer 2 och nummer 3, sticker fjordingen rätt ut från banan, in i skogen, jag ger icke-upp och återkommer sedan in på banan, från skogen och hoppar resterande hinder? Men jag gick inte till omhoppning tydligen...
Tidigt 90-tal :D

Förlåt, men helt underbart underhållande läsning.
 
Har två saker att dela med mig av. Båda skedde under samma tävling. En lokal ponnyhopptävling.
Dottern skulle starta sin första klass med chans till omhoppning vid felfri grundomgång. Corona hade härjat 6 månader (med ibga tävlingar innan) så vi hade verkligen laddat för det här. Men dottern glömmer både banan och att titta vart hon rider. Så klipper fel hinder, bara det att det står ett ekipage precis bakom och väntar på sin tur att starta. Hindret var inte ens med i klassen, så hon stod ju säkert, trodde hon. När hon såg att min dotter styrde mot det och inte det bredvid fick hon för kung och fosterland fly. Hon hann, dottern seglade snyggt över och blev såklart utesluten.

Klassen efter startar b ponnys. En unge rider så snäva svängar att ponnyn halvt går omkull, men i stället för att samla sig, lägga en volt och börja om (eller rimligtvis avbryta) dras huvudet upp på den och ungen fortsätter driva mot hindret (som var 2 meter ifrån). Lilla ponnyn hoppar och de blir placerade. Mamman står och skriker och hejjar på ungen. Mig kokade det i. Hade mitt barn ridit så hade jag bett domaren avbryta ritten.
Hon startade några fler klasser och det såg lika illa ut i de andra.

Vi var helt nya i ponnyhoppningsvärlden och frågade oss efter om det verkligen skulle vara såhär. Och ja, det verkar förekomma då och då. Min dotter tar typ aldrig placeringar, men jag är alltid stolt över hennes ritter.
 
I våras när vi arrangerade en dressyrtävling så hoppade en av stallkatterna in i ridhuset mitt i ett ekipages program med en död fågel den kastade runt och försökte äta på :o Ryttaren frågade om hon skulle försöka fortsätta. Vid varje tävling nu försöker vi lokalisera katten och stänga in den, hon är dock en fena på att hålla sig borta lagom tills tävlingarna drar igång.
 
Det här är inte så sjukt men jag blev ganska ställd, var väl kanske 11 år gammal och var målflaggare när personen som skulle hålla sig beredd plötsligt började hoppa banan under pågående ritt.

Även gången då ryttaren aldrig galopperade in genom målet dvs jag stod kvar med flagg uppe när domaren började annonsera tid och fel. Bara halli hallå vi har väl regler att förhålla oss till och bara för att ryttaren lämnat banan betyder det ju inte att hon korsat mållinjen...
 
Inte några sjuka/dåliga saker, men saker jag fortfarande kommer ihåg så här femton år senare är t.ex. när domarens hund sprang in på banan under tiden någon var inne och hoppade (domaren skrek ganska högt då, när hon fick syn på hunden :p). Eller en gång då det, under säkert halva ritten hos ett ekipage, smet in två harar på banan som jagade runt varandra fram och tillbaka över hoppbanan innan de till slut sprang ut igen. Hästen som hoppade var dock helt chill och obrydd.
Precis det har jag råkat ut för på tävling. Inte domarens hund utan en åskådares. Tack och lov så brydde sig min häst inte.
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1653216915973.jpg
    FB_IMG_1653216915973.jpg
    85,9 KB · Visningar: 271
Min första ponny vägrade oftast antingen ut sig eller stannade och hoppade sedan stillastående så jag ramlade av på tävling. Men helt plötsligt en tävling gick han som en klocka och när det bara var ett ekipage kvar så var det jag som var både felfri och snabbast. När sista ryttaren rev ett av hindren i omhoppningen så skrek både min mamma och en stallkompis mamma JAAAAAAAA!!!! så det hördes över hela ridhuset 🙈 Bredvid stod mamman till tjejen som rev.
Men det var vår enda blågula rosett så även om det var pinsamt då så var jag väldigt glad över vår vinst den dagen 😁
 
Min enda hopptävling så satt banpersonalen på bommarna på ett hinder vi skulle hoppa, så när vi vände upp mot det så stannade hon naturligtvis till och speakern skrek på personalen att flytta sig. Jag fick frågan om jag ville börja om men tackade nej och konstigt nog räknades det som en vägran då jag fick lägga en volt och göra en ny anridning. Jag var egentligen inte sugen alls att tävla utan det var mina stallkompisar som tryckte på att vi skulle ut, jag anmälde mig aldrig mer på några tävlingar.
 
Jeg ble tilsnakket av Steward fordi jeg ikke hadde hingstemerke... på ponnihoppa mi....

En dressurtävling, jeg har akkurat ridd forbi dommeren og det kommer et vindkast som blåser mange protokoller ut av dommerbua og inn mellom bena på ponnien. Ponnien min skvatt selvsagt og fikk et taktomslag.... og jeg fikk en 4'er... syntes kanskje det var urettferdig når dommeren selv ikke hadde sikret papirerne som fløy avgårde...
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 947
Senast: Marita73
·
Tävling Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
9 173
Senast: SiZo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: zarmino
·
Tävling Angående fotografering på tävling. Hur fungerar det på de platser där ni har fotograf? Får alla skriva under någon form av samtycke...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 661
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp