Bukefalos 28 år!

Sjukintyg från första dagen

SiZo

Trådstartare
Det har min arbetsgivare begärt nu, och jag klandrar dem inte, jag har varit sjukskriven 9 ggr i år.

Jag hänvisas till en läkare på previa. Jag undrar då, är det svårare att bli sjukskriven av dem än av en oberoende läkare?

Anledningen till sjukskrivningarna har varit vanlig förkylning, och jag blir från ganska allmänpåverkad till rejält allmänpåverkad av det. Jag har ett fysiskt nattjobb och kör dessutom bil mkt, och när jag blir andfådd av att gå nedför trappen (3 steg), ja, då går jag inte till jobbet. Jag känner min kropp bra och vet att jag blir sämre över natten, därför går jag hem en dag tidigare än vad man kanske tycker att jag borde, just för att när klockan närmar sig 02 så vet jag att jag kommer vara halvdöd. Då är det inte kul att vara 7 mil hemifrån.

Jag tycker med andra ord att jag verkligen inte kan jobba, jag får sk "mansförkylningar" varenda gång, men många andra jobbar ju på som vanligt med förkylningar, något jag aldrig skulle klara av. Min rädsla är lite att läkaren inte ska ha någon förståelse för detta...

Någon gång har jag kunnat byta till ett dagpass, och det är extremt mkt lättare att jobba som förkyld på dagtid än nattetid...

Jag har sjukskrivit mig pga sömnbrist 2 ggr med, båda gångerna hade jag inte sovit på 2 dygn och jag ansåg att jag inte var lämplig i trafiken, tog rejält med tabletter och gick o la mig istället. Jag är inne i en depression, så sömnen krångar lite. Den fungerar så länge inget "ytterligare" händer. Men gör det de så är det samma visa igen... Hur skulle en läkare på Previa se på en sådan sak tror ni? De kan ju inte göra så mkt annat än att lita på det jag säger i det fallet, eller gör de inte det? Min depression och sömnproblemen finns noterade i min journal, har den läkaren tillgång till den eller måste jag ge tillgång?

Och sist men inte minst, vilken tystnadsplikt har denna läkare mot min arbetsgivare?
Arbetsgivaren betalar ju besöken, så jag tänker ju på hur det är med veterinärer ;) Den som betalar äger uppgifterna...

Jag har varit tillbaks på jobbet i en vecka och känner nu redan hur näsan åter igen börjar bli överkänslig och irriterad, så risken är att jag behöver svar snabbt eftersom jag troligtvis kommer behöva sjukintyg på onsdag :arghh::banghead::down:
 
Om det är svårare eller inte är ju omöjligt att säga.

Vår företagsläkare skriver bättre intyg än min gamla vårdcentral.
 
Om det är svårare eller inte är ju omöjligt att säga.

Vår företagsläkare skriver bättre intyg än min gamla vårdcentral.

Kan man vara så ful att man faktiskt ringer och frågar tror du? :o

Jag kan tänka mig att en sådan läkare kanske är mer angelägen om att hitta felet? Jag var hos VC redan förra året då jag var sjuk väldigt många ggr då med (3 ggr på 2 månader bland annat), men de tog lite standardprover och hittade ingenting överhuvudtaget....

Innan har jag varit förkyld kanske en gång vartannat år eller så, så såhär många ggr är INTE normalt för att vara mig.
 
Det besked jag fick av min företagsläkare när jag jobbade var att de definitivt hade tysnadsplikt (första gången var det lite känsligare eftersom det var pga depression) andra gången var det pga en frusen skuldra. Faktiskt var den företagsläkaren fantastisk, den första som insåg vad jag led av, skrev remiss för magnetröntgen och ortopedisk kirurg. Fick kortison och sedan operation. Men nej, om jag som person inte ville att arbetsgivaren skulle veta hade läkaren vanlig sekretessplikt. Blir ju lite mer komplicerat eftersom hen i läkarintyget skriver orsaken till sjukskrivningen och den måste arbetsgivaren ha :)

Om jag var du så skulle jag vilja ha ett möte med företagsläkaren, berätta hela sjukdomsförloppet - det är inte normalt att bli förkyld så ofta som du är - och säg att du vill ha ordentlig genomgång, blod, ekg, lungor, allt som finns att få. Det kan ligga något mycket värre eller bättre bakom dina förkylningar. Min syster var jämt förkyld och hade ont i halsen. Hon tog bort halsmandlarna som det visade sig var konstant inflamerade, nu mår hon jättebra och är frisk.
 
Det besked jag fick av min företagsläkare när jag jobbade var att de definitivt hade tysnadsplikt (första gången var det lite känsligare eftersom det var pga depression) andra gången var det pga en frusen skuldra. Faktiskt var den företagsläkaren fantastisk, den första som insåg vad jag led av, skrev remiss för magnetröntgen och ortopedisk kirurg. Fick kortison och sedan operation. Men nej, om jag som person inte ville att arbetsgivaren skulle veta hade läkaren vanlig sekretessplikt. Blir ju lite mer komplicerat eftersom hen i läkarintyget skriver orsaken till sjukskrivningen och den måste arbetsgivaren ha :)

Om jag var du så skulle jag vilja ha ett möte med företagsläkaren, berätta hela sjukdomsförloppet - det är inte normalt att bli förkyld så ofta som du är - och säg att du vill ha ordentlig genomgång, blod, ekg, lungor, allt som finns att få. Det kan ligga något mycket värre eller bättre bakom dina förkylningar. Min syster var jämt förkyld och hade ont i halsen. Hon tog bort halsmandlarna som det visade sig var konstant inflamerade, nu mår hon jättebra och är frisk.

Mina halsmandlar är konstant inflammerade och jag har rejäla problem med tonsilitstenar... Får tömma hålen iaf var 3:e dag.... Ska till läkare för det den 8:e dec om jag inte minns fel. Har inte haft en tanke på att detta kan vara en orsak till mina förkylningar :eek:

Jag kan även tänka mig att små virusar kan gömma sig i hålen, för några av dem är cmdjupa och trånga... Går ju inte att få rent dem riktigt...

Hoppas att jag kan få operera bort dem snabbt då, och att de är orsaken! Det vore ju en himla simpel och enkel lösning om man jämför med allt annat det skulle kunna vara! Jag får lite hopp av det du skriver!!

Att de läser läkarintyget gör mig inget, men i övrigt vill jag att de ska veta så lite som möjligt.
 
Tips från coachen! Googla inte på Tonsilitstenar! Det är helt enkelt "stenar" som bildas i hål i halsmandlarna när halsmandlarna inte är riktigt friska och kan göra sig av med all kalcium och cellrester...

Har du stark mage, be my guest, annars, DET ÄR INTE VÄRT DET!!
 
Mina halsmandlar är konstant inflammerade och jag har rejäla problem med tonsilitstenar... Får tömma hålen iaf var 3:e dag.... Ska till läkare för det den 8:e dec om jag inte minns fel. Har inte haft en tanke på att detta kan vara en orsak till mina förkylningar :eek:

Jag kan även tänka mig att små virusar kan gömma sig i hålen, för några av dem är cmdjupa och trånga... Går ju inte att få rent dem riktigt...

Hoppas att jag kan få operera bort dem snabbt då, och att de är orsaken! Det vore ju en himla simpel och enkel lösning om man jämför med allt annat det skulle kunna vara! Jag får lite hopp av det du skriver!!

Att de läser läkarintyget gör mig inget, men i övrigt vill jag att de ska veta så lite som möjligt.

Yep och det är just den virushärden som kan ge upphov till alla förkylningar och halsproblem. Varning dock, det gör fruktansvärt ont efter operationen (som är en baggis). Planera inte att göra någonting annat i några veckor utom att ligga på soffan, äta glass eller milkshake och käka smärtstillande. Ärligt var det bland det vidrigast hon gjort, enligt systern (och hon har fött två barn ;)) men det är definitivt värt det nu.
 
Hmmm, ja det ser inte alltför trevligt ut. :yuck: Förhoppningsfullt kan du ta bort them och dina mandlar på samma gång och må bättre efter
 
Yep och det är just den virushärden som kan ge upphov till alla förkylningar och halsproblem. Varning dock, det gör fruktansvärt ont efter operationen (som är en baggis). Planera inte att göra någonting annat i några veckor utom att ligga på soffan, äta glass eller milkshake och käka smärtstillande. Ärligt var det bland det vidrigast hon gjort, enligt systern (och hon har fött två barn ;)) men det är definitivt värt det nu.

:eek::eek::eek::eek::eek:

Ja, det är klart att det är värt det, att vara sjukskriven så här mkt är ju fan inget kul. Hade man fått vara hemma o mått bra så hade det ju varit nice... Men så är inte fallet nu.

Men det låter verkligen som att det är problemet. Jag brukar nämligen aldrig bli hes när jag är förkyld, och nu är jag hes innan, undertiden och 3-4 dagar efter....

Tackar så hemskt mkt för ditt inlägg! Ska ta upp detta med min läkare! Hur länge var din syster sjukskriven?? Så man vet vad man har att vänta lite...
 
:eek::eek::eek::eek::eek:

Ja, det är klart att det är värt det, att vara sjukskriven så här mkt är ju fan inget kul. Hade man fått vara hemma o mått bra så hade det ju varit nice... Men så är inte fallet nu.

Men det låter verkligen som att det är problemet. Jag brukar nämligen aldrig bli hes när jag är förkyld, och nu är jag hes innan, undertiden och 3-4 dagar efter....

Tackar så hemskt mkt för ditt inlägg! Ska ta upp detta med min läkare! Hur länge var din syster sjukskriven?? Så man vet vad man har att vänta lite...

Kommer inte ihåg detaljer, men tror det var 2-3 veckor iallfall. Och hon hade fortfarande ont ganska länge till och kände sig lite risig. Har för mig att det var lite inflamerat också. Men ingenting att oroa sig för. Och nu har hon inte varit förkyld på hela hösten :)

PS. Verkar bara vara du och jag vakna denna sena natt/tidig morgon. Klockan är, gah! Tjugo över fem, nu måste jag verkligen i säng!
 
Kommer inte ihåg detaljer, men tror det var 2-3 veckor iallfall. Och hon hade fortfarande ont ganska länge till och kände sig lite risig. Har för mig att det var lite inflamerat också. Men ingenting att oroa sig för. Och nu har hon inte varit förkyld på hela hösten :)

PS. Verkar bara vara du och jag vakna denna sena natt/tidig morgon. Klockan är, gah! Tjugo över fem, nu måste jag verkligen i säng!

Haha! Gå o lägg dig du! Och tack så jättemkt som sagt! Läkarna har inte sett sambandet innan, men när du säger det så känns det som att det stämmer väldigt väl. Kanske kan de fixa näsan när de ändå är inne o gräver. Han varit konstant täppt i nästan i snart 2 år nu!!
 
Tips från coachen! Googla inte på Tonsilitstenar! Det är helt enkelt "stenar" som bildas i hål i halsmandlarna när halsmandlarna inte är riktigt friska och kan göra sig av med all kalcium och cellrester...

Har du stark mage, be my guest, annars, DET ÄR INTE VÄRT DET!!

:rofl:

jag tror jag håller mig till mina egna :yuck: var väldigt nära att googla innan du skrev det där....
 
Det har min arbetsgivare begärt nu, och jag klandrar dem inte, jag har varit sjukskriven 9 ggr i år.

Jag hänvisas till en läkare på previa. Jag undrar då, är det svårare att bli sjukskriven av dem än av en oberoende läkare?

Anledningen till sjukskrivningarna har varit vanlig förkylning, och jag blir från ganska allmänpåverkad till rejält allmänpåverkad av det. Jag har ett fysiskt nattjobb och kör dessutom bil mkt, och när jag blir andfådd av att gå nedför trappen (3 steg), ja, då går jag inte till jobbet. Jag känner min kropp bra och vet att jag blir sämre över natten, därför går jag hem en dag tidigare än vad man kanske tycker att jag borde, just för att när klockan närmar sig 02 så vet jag att jag kommer vara halvdöd. Då är det inte kul att vara 7 mil hemifrån.

Jag tycker med andra ord att jag verkligen inte kan jobba, jag får sk "mansförkylningar" varenda gång, men många andra jobbar ju på som vanligt med förkylningar, något jag aldrig skulle klara av. Min rädsla är lite att läkaren inte ska ha någon förståelse för detta...

Någon gång har jag kunnat byta till ett dagpass, och det är extremt mkt lättare att jobba som förkyld på dagtid än nattetid...

Jag har sjukskrivit mig pga sömnbrist 2 ggr med, båda gångerna hade jag inte sovit på 2 dygn och jag ansåg att jag inte var lämplig i trafiken, tog rejält med tabletter och gick o la mig istället. Jag är inne i en depression, så sömnen krångar lite. Den fungerar så länge inget "ytterligare" händer. Men gör det de så är det samma visa igen... Hur skulle en läkare på Previa se på en sådan sak tror ni? De kan ju inte göra så mkt annat än att lita på det jag säger i det fallet, eller gör de inte det? Min depression och sömnproblemen finns noterade i min journal, har den läkaren tillgång till den eller måste jag ge tillgång?

Och sist men inte minst, vilken tystnadsplikt har denna läkare mot min arbetsgivare?
Arbetsgivaren betalar ju besöken, så jag tänker ju på hur det är med veterinärer ;) Den som betalar äger uppgifterna...

Jag har varit tillbaks på jobbet i en vecka och känner nu redan hur näsan åter igen börjar bli överkänslig och irriterad, så risken är att jag behöver svar snabbt eftersom jag troligtvis kommer behöva sjukintyg på onsdag :arghh::banghead::down:

Företagsläkaren skall ha samma tystnadsplikt som vilken allmänläkare som helst i normalfallet anser jag.... Gäller det en rehabilitering för att utreda din arbetsförmåga, eller att du skrivit under något papper på att du ger tillåtelse att läkaren lämnar ut uppgifter om dig så kommer ju saken dock i ett annat läge....
 
Jag har mycket kontakt med Previa som arbetsgivare. Den läkaren vi har är toppen, han har verkligen hjälpt de flesta vi har skickat dit.

Ang vad vi får veta så vet vi ju redan en del eftersom vi brukar ha haft ett par rehabsamtal innan. Det är ju inte direkt gratis att skicka folk till företagshälsovården, så nån bakgrund måste vi ju ha.
Det vi får veta sedan är det som står i läkarintyget och det vi bör veta för att anpassa arbetet.

Själva förstadagsintyget sen är mest humbug för att inte göra det så enkelt för den sjuke. Du går till Previa där en sjuksköterska skriver ett intyg på vad du tycker felar. De brukar ha nån drop-in för det.
 
Fördelen med att skicka personal till företagsläkare är för att få till en rehabplan om det är möjligt.

Jag vet inte vad du har för yrke, men att vara frekvent kortidssjukskriven är inte normalt. Och som arbetsgivare kan man misstänka olika former av missbruk, eller att personen helt enkelt inte trivs med sitt jobb, men inte finner det möjligt att prata med sin arbetsgivare om det.

Du ska se förstadagsintyget hos företagshälsovården som en hjälp och inget annat, då det är något som din arbetsgivare får betala dyra pengar för.

Edit: Såg nu att lady_vip var inne på samma linje, så ber om ursäkt för störande upprepning.
;)
 
Jag har också haft så. Det har aldrig varit problem för mig. Jag har träffat en sköterska och hon har skrivit intyg. Jag har aldrig blivit nekad. När jag låg hemma och kräktes fick jag inte åka in pga smittorisken men då hade vi telefonkontakt.

Intygen är väl dels för att göra det besvärligt att sjukskriva sig av slentrian, men också för att få stöd och råd.

När min fd sambo jobbade på dåvarande vägverket så fick de ett speciellt nummer att ringa när de skulle sjukanmäla sig. Det gick då till en sköterska så kunde de få allmänna råd direkt. Det hade inget med intyg att göra, utan alla fick ringa dit. Lite smart.
 
Sekretessen behöver du inte bekymra dig om och inte heller att det skulle vara svårt att sjukskriva sig om man behöver det.

Varför man läggs över på företagshälsovården är för ens arbetsgivare är skyldig att starta en åtgärdsplan och utreda ens sjukfrånvaro. Kommer inte ihåg på rak arm hur många gånger man är sjukskriven innan det träder i kraft.
Det är väl jättebra att de är ålagda det. Då utreds man helt och hållet. Eftersom det är företaget som betalar vården är det ju också de som driver på och vill ha ett svar på varför den anställde är borta/ är sjuk mycket. Det går som regel fortare än genom den vanliga offentliga vården. Remisserna kommer snabbt..

Företaget jag arbetar på har haft flera under utredning. De har fått all tänkbar vård, både vad gäller fysiska som psykiska åkommor. För enorma pengar.

En del har blivit helt friska efter långvarig/mångårig krasslighet när skumma åkommor har hittats och åtgärdats.
En del har kunnat omplaceras men när det inte fungerar blir nästa steg uppsägning pga arbetsbrist(några har fått sluta pga arbetsbrist då det inte har fungerat med omplaceringar eller inte funnits något att omplacera till).

Journalerna är det sekretess på som vanligt, men arbetsgivaren får veta om man är frisk, frisk nog för att arbeta, eller inte frisk nog för tjänsten.
Är man inte frisk nog för sitt arbete då kopplas andra åtgärder in. Byte av arbetsplats har det blivit då.
 
Jag har också haft så. Det har aldrig varit problem för mig. Jag har träffat en sköterska och hon har skrivit intyg. Jag har aldrig blivit nekad. När jag låg hemma och kräktes fick jag inte åka in pga smittorisken men då hade vi telefonkontakt.

Intygen är väl dels för att göra det besvärligt att sjukskriva sig av slentrian, men också för att få stöd och råd.

När min fd sambo jobbade på dåvarande vägverket så fick de ett speciellt nummer att ringa när de skulle sjukanmäla sig. Det gick då till en sköterska så kunde de få allmänna råd direkt. Det hade inget med intyg att göra, utan alla fick ringa dit. Lite smart.

Så har vi haft. Inte längre. Det fungerade nog inte så bra hos oss.
 
För mig är det nog inte aktuellt med någon speciell utredning, det har jag inte fått tid till. Hade de varit oroliga för missbruk så hade de väl kollat det gissar jag, som väktare får man göra pissprov emellanåt. Och jag skulle nog inte bli mindre förkyld av att förflyttas heller, utan det som måste till är nog att halsmandlarna måste bort. Ju mer jag tänker på det desto mer säker är jag på att det är problemet. Problemen började nämligen samtidigt.

Jag är förkyld idag, men inte "mansförkyld" så det går att jobba iaf. Men frågan är hur nyttigt det är för kroppen att jobba med en förkylning som är mer eller mindre konstant. Tur att jag kör ett lugnt pass idag :)

En annan märklig sak, om jag hostar några ggr så får jag fruktansvärd huvudvärk och det snurrar till lite. Lite äckligt faktiskt!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har letat en bra stund nu efter personer med egen erfarenhet, men jag lyckas inte. Jag ska försöka sammanfatta mig kort. Det är...
2
Svar
21
· Visningar
3 276
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 493
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 505
Senast: Björk
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp