Sjukpenning, sjukersättning o SGI

Men jag tror att det är så att om du blir arbetslös så får du samma sjukpeng som a-kassa. Dvs du ska inte kunna få mer än a-kassa om du är arbetslös. Såvida dom inte har ändrat reglerna igen.
Så länge jag är sjukskriven utan glapp så har jag rätt till samma sjukpenning som om jag arbetat, den kan inte sänkas under pågående sjukskrivningsperiod, allt enligt FKs hemsida om hur man skyddar sin SGI. Precis som jag trodde det var o hur det var redan för 20 år sedan.
Dock skrämde handläggare nr 1 skiten ur mig när denne påstod att min sjukpenning skulle sänkas, dessutom skulle jag bli återbetalningsskyldig för felaktigt utbetalda belopp, samt att sjukersättning skulle räknas utifrån min ev ersättning som arbetssökande/arbetslös.
När jag var i den situationen var det så. Men längre tillbaka så gick man på SGI om man var långtidssjukskriven.
Man får ff ersättning från FK vid sammanhängande sjukskrivning utifrån SGI.

Jag startade tråden i förhoppningen att få åtnjuta den samlade buke expertisens kunskap o erfarenheter. Gissningar av folk som tror är inte till någon hjälp.
 
Ansöker man om sjukersättning är det upp till fyra månaders handläggningstid. :(
Eller ännu längre... Tror att det tog dem minst sex månader sist att handlägga min ansökan, visserligen fick jag pengarna retroaktivt sen men det blev onekligen ett glapp i kassan.

@vallhund; Menar inte att säga emot dig men tycker inte att du lämnat ut dig mycket på forumet, visst har det stått en del om din sjukdom med mera men inte för mycket liksom (hittar inte rätt ord just nu). Ta hand om dig och lycka till med FK, det kan behövas enligt min erfarenhet :crazy:. Tänk på att om du inte är nöjd med din handläggare så har du rätt att få en annan.
 
Från FK:s hemsida
Vad händer om jag blir arbetslös under tiden jag är sjukskriven?
Om din anställning tar slut eller om du av någon annan anledning inte längre har en anställning ska du ringa till din personliga handläggare eller, om du inte har någon, till Kundcenter och berätta det. Då ändrar vi så att du får rätt sjukpenning. Om du inte har någon anställning kan du högst få 486 kronor per dag, vilket motsvarar 14 580 kronor i månaden.
 
En liten tanke, nog så viktig. För när du blir arbetslös får du inte glömma att anmäla dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa vardagen. Kolla hur det gäller om man är sjukskriven, för får du ett glapp där så kan du kanske riskera din sgi på samma sätt som man riskerar a-kassan?
 
Fast sjukpenningen är ju en försäkring på den lön/inkomst du förlorar på grund av sjukdom. Om du är arbetslös förlorar du ju ingen lön, och därför får du beloppet 486 som motsvarar a-kassan.
Korven: Man kan vara inskriven på AF utan att vara arbetsför, till ex för att skydda sin SGI.
 
En liten tanke, nog så viktig. För när du blir arbetslös får du inte glömma att anmäla dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa vardagen. Kolla hur det gäller om man är sjukskriven, för får du ett glapp där så kan du kanske riskera din sgi på samma sätt som man riskerar a-kassan?

Är det nya regler då? För jag har inte anmält mig som arbetssökande när jag blev uppsagd pga arbetsbrist 2002 när andra tog över ridskolan som jag jobbade på och det var aldrig tal om att jag skulle anmäla mig till arbetsförmedlingen för jag var ju sjukskriven. Om man är sjukskriven så står man inte till arbetsmarknadens förfogande och varför ska man anmäla sig arbetslös till arbetsförmedlingen då? Man är ju egentligen inte arbetslös eftersom man är sjukskriven.
 
Korven: Man kan vara inskriven på AF utan att vara arbetsför, till ex för att skydda sin SGI.

Fast det är väl om man blir utförsäkrad enbart väl? När sjukskrivningen rullar på så finns det väl ingen anledning att vara inskriven på arbetsförmedlingen om man när man blev sjukskriven hade ett arbete? Var man däremot arbetslös när man blev sjukskriven så är man ju redan inskriven (förhoppningsvis iallafall).
 
Fast det är väl om man blir utförsäkrad enbart väl? När sjukskrivningen rullar på så finns det väl ingen anledning att vara inskriven på arbetsförmedlingen om man när man blev sjukskriven hade ett arbete? Var man däremot arbetslös när man blev sjukskriven så är man ju redan inskriven (förhoppningsvis iallafall).

Jo, för att skydda sin SGI tror jag. För att man måste ha någon "sysselsättning" som inskriven på AF, student, eller jobb, att bara få sjukpenning hos FK räknas inte som "sysselsättning". Fast är du sjukskriven på heltid så kommer förmodligen AF inte direkt ha någon sysselsättning dig, utan bara finns i deras register.
 
Nu vet ju inte jag vilken sjukdom som TS är sjukskriven för.
Men när man blir arbetslös, ska arbetsförmågan jämföras med alla normalt förekommande arbeten vilket ibland gör att man får sjukpenningen indragen eftersom viss arbetsförmåga kan anses finnas även om man varit helt sjukskriven från sitt tidigare arbete.

En annan komplicerande faktor är ju att när det gäller bedömning om sjukersättning (det som tidigare hette sjukpension) så ska även anpassade jobb, exempelvis lönebidragsanställningar, prövas innan man kan få sjukersättning.

När det gäller ekonomin och siffrorna har jag ingen aning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp