Sjukpenning, vad händer sen?

monster1

Trådstartare
I februari har jag varit sjukskriven 1 år på olika nivåer. Först 6 månader på 50% sedan 2 månader på 100% och sedan 4 månader på 25 %. Nu när jag varit sjukskriven så här länge så går man över i någon ny fas och sjukpenningen går ner från 80% av lönen till 75% av lönen. Vad händer i förlängningen om jag fortsätter att vara sjukskriven/deltidssjukskriven fortsätter sjukpenningen att sjunka, försvinner den? Vad händer?
 
Som jag förstår det har du ehhh... 550 (?) dagar på fortsättningsnivån om den godkänns sen är det bye bye... (Utförsäkring).
 
Inte bye bye väl? Man får gå på AF i tre månader och sen blir man införsäkrad igen, om jag inte minns fel.
 
Så om man har ett jobb då går man tillbaka till det i 3 månader och sedan blir man sjukskriven igen?

Nej, det gör man inte. I alla fall inte om man faktiskt inte kan jobba. Kruxet är att arbetsgivaren inte är skyldig att ge tjänstledigt för att delta i arbetslivsintroduktionen. (Vilket jävla namn! Som om alla sjuka behöver en introduktion till arbete. )
 
Egentligen är det så, att om man är långvarigt sjukskriven så ska man utredas. Kanske kan man omplaceras på sin arbetsplats, så man kan komma tillbaka? När den utredningen är gjord, och man provat ev omplaceringar och det inte funkar, så ska man reda ut om det finns någon möjlighet att jobba med något annat yrke. Kommer man fram till att det finns en arbetsförmåga inom något annat, så ska man egentligen bli uppsagd från sin anställning för att man ska provas mot resten av arbetsmarknaden.

Är du tex sjukskriven för att du är snickare och inte klarar av att lyfta tungt längre, så kan du kanske jobba 100% men bara om du slipper lyften och det kan man ju tex på en kontorstjänst av ngt slag.

Så det verkar som om din arbetsgivare borde göra en utredning av din arbetsförmåga (om inte det är gjort) och därefter får man gå vidare.

Finner man att du inte har någon arbetsförmåga öht oavsett vilket yrke det gäller, så ska du ha ngn form av sjukpension (men det heter det inte längre)
 
Egentligen är det så, att om man är långvarigt sjukskriven så ska man utredas. Kanske kan man omplaceras på sin arbetsplats, så man kan komma tillbaka? När den utredningen är gjord, och man provat ev omplaceringar och det inte funkar, så ska man reda ut om det finns någon möjlighet att jobba med något annat yrke. Kommer man fram till att det finns en arbetsförmåga inom något annat, så ska man egentligen bli uppsagd från sin anställning för att man ska provas mot resten av arbetsmarknaden.

Är du tex sjukskriven för att du är snickare och inte klarar av att lyfta tungt längre, så kan du kanske jobba 100% men bara om du slipper lyften och det kan man ju tex på en kontorstjänst av ngt slag.

Så det verkar som om din arbetsgivare borde göra en utredning av din arbetsförmåga (om inte det är gjort) och därefter får man gå vidare.

Finner man att du inte har någon arbetsförmåga öht oavsett vilket yrke det gäller, så ska du ha ngn form av sjukpension (men det heter det inte längre)
Jag går på behandling och medicinering och har som sagt nu jobbat ett antal månader på 25% och ska nu upp i 50%. Men jag är fortfarande väldigt trött (har utmattningssyndrom vilket tar erkänt långtid att reparera). Enligt sjukvården spelar det ingen roll vilket jobb jag tar eftersom rehabiliteringen tar den tid det tar med utmattning. Alltså undrar jag hur långtid jag har på mig att bli frisk och ta mig upp i 100%.
 
Finner man att du inte har någon arbetsförmåga öht oavsett vilket yrke det gäller, så ska du ha ngn form av sjukpension (men det heter det inte längre)

Haken är att då ska man uppfylla kravet på man sannolikt aldrig mer kommer att kunna jobba med något överhuvudtaget, inklusive jobb som är anpassade till funktionsnedsatta.

Om det är möjligt att man kommer att tillfriskna så blir det inget sjukersättning. För min del tog det +10 år att bli arbetsför. Hur många utförsäkringar hade det blivit om jag inte hunnit bli frisk för de här sjuka reglerna?
 
Haken är att då ska man uppfylla kravet på man sannolikt aldrig mer kommer att kunna jobba med något överhuvudtaget, inklusive jobb som är anpassade till funktionsnedsatta.

Om det är möjligt att man kommer att tillfriskna så blir det inget sjukersättning. För min del tog det +10 år att bli arbetsför. Hur många utförsäkringar hade det blivit om jag inte hunnit bli frisk för de här sjuka reglerna?
Många förmodligen. :D Det är nog svårt att komma på regler som funkar för alla alltid, det blir tyvärr alltid någon som kommer i kläm.
 
Men jag har då alltså ungefär 1,5 år på mig att bli fullt arbetsför innan jag utförsäkras och blir av med mitt jobb?
 
Nej, det gör man inte. I alla fall inte om man faktiskt inte kan jobba. Kruxet är att arbetsgivaren inte är skyldig att ge tjänstledigt för att delta i arbetslivsintroduktionen. (Vilket jävla namn! Som om alla sjuka behöver en introduktion till arbete. )

Tjänstledigt ger man till medarbetare där sannolikheten är stor för och viljan finns för en återkomst till företaget och de arbetsuppgifter som företaget behöver människor till. Annars gör man det inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 206
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Har sökt ersättning för bestående med från två olika försäkringsbolag och idag fått besked att jag endast får en mycket blygsam...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 056
Senast: Magnum
·
Juridik & Ekonomi Så, jag har första gången med försäkringskassan att göra och de går inte att nå på telefon eller annat. Det som hänt är att min...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 635
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Ska ansöka om sjukpenning men är osäker på hur jag ska fylla i perioden för det. Blev sjuk den 25/8 och var hemma 21 dagar, var till...
Svar
14
· Visningar
2 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp