Bukefalos 28 år!

sjukskriven som timvikarie

AgentCarter

Trådstartare
Är timvikarie och skulle nog behöva sjukskriva mig eller vabba typ hela veckan.
Är inlagd att jobba tis-tors och tar för givet att jag får pengar för det i alla fall.
Men resten av veckan, sjukskrivningen hindrar mig från att ta fler jobb som säkert skulle vara annars, kan man få ersättning från försäkringskassan för dem?

Anledningen till att det kan bli blandat är att min son är sjuk och det har tärt som fan på mig då vi inte direkt har fått någon hjälp av vården.
 
Är timvikarie och skulle nog behöva sjukskriva mig eller vabba typ hela veckan.
Är inlagd att jobba tis-tors och tar för givet att jag får pengar för det i alla fall.
Men resten av veckan, sjukskrivningen hindrar mig från att ta fler jobb som säkert skulle vara annars, kan man få ersättning från försäkringskassan för dem?

Anledningen till att det kan bli blandat är att min son är sjuk och det har tärt som fan på mig då vi inte direkt har fått någon hjälp av vården.

Är du inskriven på arbetsförmedlingen eller har du någon annan huvudsyssla (csn)? Vabbar du så borde det inte vara problem, skulle jag tro.
 
Man kan inte vara sjukskriven för jobb som man kanske skulle ha fått. Du behöver i så fall vara inskriven på AF eller ha något annat att vara sjukskriven ifrån.
 
De första 14 dagarna ansvarar arbetsgivaren för, jag kan inte tänka mig att de av goodwill betalar sjuklön för arbete du inte skulle haft.

D v s du har en karensdag och sedan sjukskrivningen övriga dagar (alternativt vabb) men du kan ju inte sjukskriva dig/vabba för dagar du inte skulle jobbat.
 
När jag var timvikarie så fick jag bara ersättning för de jobb jag varit bokat. Oavsett egen sjukskrivning eller VAB. Egen sjukdom var dessutom karensdag första sjukdagen.

Jag hade även krav på att vara inskriven på arbetsförmedlingen för att kunna få ersättning för VAB.

Obokade dagar fick jag ingen ersättning för, FK och arbetsgivaren betalar bara för bekräftad missad arbetsdag. Likadant gäller vid fast anställning.
 
14 dagar och 14 pass låter orimligt tycker jag.
Det är olika i olika avtal. Vissa får man bara lön för de dagar man de facto har jobbat. I andra så baseras sjuklön efter bokade pass. Först karensdag och sedan sjuklön de dagar som är inbokade de första 14. Sedan är det fk. Många har därför som policy att inte boka timmisar mer än för ett par dagar. Det finns sällan pengar till vikarie för vikarien.
 
Det är 14 kalenderdagar som räknas. De första två veckorna av sjukskrivningen. Och självklart kan man inte jobba någonannanstans eller vara arbetssökande under de dagar man är sjukskriven.

Hur många pass man får ersättning för baseras på hur många pass man varit bokad på, man får ju ersättning för förlorad inkomst, inte vad man kunde förlorat i ett upptänkligt fall. Jag kan alltså inte få sjuklön för sådant jag inte varit menad att jobba.
 
14 dagar och 14 pass låter orimligt tycker jag.
Det är olika i olika avtal. Vissa får man bara lön för de dagar man de facto har jobbat. I andra så baseras sjuklön efter bokade pass. Först karensdag och sedan sjuklön de dagar som är inbokade de första 14. Sedan är det fk. Många har därför som policy att inte boka timmisar mer än för ett par dagar. Det finns sällan pengar till vikarie för vikarien.
Finns väl inte pengar till något inom vården :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 831
Senast: mumin
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 549
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Det är snart dags för lönesamtal på mitt jobb. I dag har jag blivit sjukskriven på deltid. Jag har även haft en tidigare...
Svar
5
· Visningar
1 012
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp