Bukefalos 28 år!

Ska hästarna ut vid -15' ?

Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Klart dom ska ut o få lite frisk luft :smirk:
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Jag håller med dig helt. Ut med dem.

Tyvärr så står jag i ett stall där personalen börjar "skrika o gorma" att vattnet fryser så fort det närmar sig -10. Visst gör det det om man låter dörrarna stå öppna, men nej, då får inte en enda häst gå ut utan då får 38 hästar vackert stå inne de dagarna istället för att släppa ut hälften på fm o resten på em.
:crazy: :mad:

Jag som har en häst som går mer på 2 ben än 4 när han har varit ute endast ett fåtal timmar behöver väl inte säga vad jag tycker om deras resonemang, eller???

Som det är just nu så kan han inte gå i sin vanliga hage eftersom det skulle vara att be om vrickade/stukade ben eftersom den består av först ca 7 cm snö sen ett lager is därunder fruset ett par cm o slutligen 25 cm djup lera.Så nu får han & hans kompis så vackert gå i en annan hage ett par timmar på em & ha sina vilda lekar där. Så mitt problem har redan börjat.

Förlåt, jag spårade visst ur lite. :bow:
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Men det är jöh en skillnad på -15 uppe i Norrland än -15 i Skåne.. I Norrland känns det inte ens kallt. I Skåne, Stockholm håller man på O Frysa ihjäl..
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Släpper ut min häst oavsett minusgrader. Hur länge han får vara ute, beror sen på hur långt ner graderna kryper, men vid - 15 är han ute hela dan.
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Våra åkte ut i går kl 0600 och då var det -20. Ingen protesterade utan dom gick ut snällt som vanligt. -20 kl 1530 och då fick vi hämta dom. Ingen frös ingen mådde dåligt. Det var alla sorters hästar inte bara en välklädd isis.
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

hm.. lite rätt har du, de som bor nära kusten har det blåsigare o högre luftfuktighet(tror jag) vilket gör att det känns kallare! Men ibörjan av vintern då man inte är van vid -15 så känns det kallt vart man änn bor. Har man haft -30 ett tag känns ju -23, som det är just nu, som rena lyxen :D

MEN ÄNN EN GÅNG DET ÄR HÄSTAR VI PRATAR OM, INTE MÄNNISKOR! ;)
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Är det BARA kallt så gör du mer skada med täcket än utan. Är det envis nederbörd (blöt sådan) kan ett täcke KANSKE vara befogat. Dock har fölens päls en förmåga att hålla vätan ute, känner man igenom pälsen är de torra längst in.

De klippta hästarna borde dock ha täcke, där har man ju tagit bort det naturliga skyddet.

I stallet jag stod tidigare gjorde vi så att hästarna fick gå ut i "skift" när det var -15 eller kallare, för vattnets skull. Värmefläktar hade vi också, men när det blev kallare än -15 nånstans så räckte det inte. Men ut gick allt hästarna!!
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

ja jösses....
jag lovar dej att dom inte dör av att va ute!! min granne har ett föl på 7 månader som går ute dygnet runt o här e de kallt ibland..!! :banana:
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

För att mina ska stå inne, ska temperaturen ligga under -25 grader.

Vi har haft runt -15 i flera dagar, men mina har varit ute "heldagar" hela den tiden.
De går ut mellan 07.30-07.00 och in runt 16.00.
Båda mina hästar är helklippta och täckade, och rids i stort sett dagligen.

Dessutom står de i ett kallstall, så temperaturen inne i stallet när de kommer in, är samma som den utomhus.
Vilket inte stör mig eller hästarna det minsta.

Dock får mina hästar när de ridits svettiga när det är mer än -10 grader MÅNGA täcken på sig tills de torkat. Och då även över halsen.
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Att ha hästarna inne bara för att vattnet inte ska frysa var det idiotiskaste jag läst :eek: fryser vattnet får man väl ordna så att det inte gör det och inte låta hästarna stå inne :mad:
Jag har elledning på min vattenrör så inte behöver mina hästar offra sig för den mänskliga latheten/snålheten.

Mina hästar går ute hela dagarna 06.00 - 20.00 och rids dom blir dom inte lidanade av att få gå ute för lite heller eftersom vi antingen rider på dagen och då får dom gå ut igen eller så rider vi efter kl.20 och sedan nattas dom..

Detta var inte riktat på dig Angela ut en allmän åsikt!

Ha du dina hästar ute trots - 15 och du märker säkert om dina hästar inte trivs ute om det är för kallt :D
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Varför skulle de INTE vara ute?

Under förutsättning att det är uppehåll och vindstilla så vad är minus 15 för problem?

Jag har kallstall, så ha dem inne pga kyla är ganska menlöst. Så de går ute från 08 - 20 precis som vanligt. Har en niomånaders fölis (otäckad) och en 9-årig arabvalack (klippt & täckad) och ingen av dme har minsta lilla emot av att vara ute.

De har fri tillgång i hagen.

De går ut även när det är minus 35. Jag rider ner till minus 20 (men slutar galoppera vid minus 15). Så, jag förstår ärligt talat inte problemet?

Däremot, vid temp runt nollan och regn/snö och blåst så går de bara ute halvdagar, de fryser sen. Men ren, torr kyla är inga som helst problem.
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

-15 är helt normal vintertemperatur här uppe! ;) Hästarna går ute som vanligt, men med ordentliga täcken och ordentligt med hö så att de håller sig varma! :)

Nirak
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Vid -15 och fint väder (dvs. inte snöstorm) går min häst ute som vanligt mellan 9-22. Vi har hittills inte haft så kallt att hon inte kunnat gå ute normal tid med lite extra hö och halstäcke (klippt på halva halsen), tror att det som kallast varit runt -30 på de år jag haft henne.
Däremot har hon bara fått vara ute halvdagar ibland när det varit massvis med nederbörd och/eller blåst.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 250
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp