Bukefalos 28 år!

Ska hyran sänkas?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Det ska bli ändringar i stallet.

nu har hästarna det så här:
Dom får mat mellan kl 06:30-07:30, kraft o hö. Kommer ut vid 08:30.
Får lunch mellan 11:00-13:00. Kommer in vad 18:00. Får kraft o hö.
Kl 21:00 får dom kraft o hö o sen släcks stallet.

Nu ska dom göra så här:
Dom får mat mellan kl 06:30-07:30, kraft o hö. Kommer ut vid 08:30.
Får lunch mellan 11:00-13:00(men då nått kilo mer än vanligt). Kommer in 20:00 och får då kraft o hö.

Alltså fodringstillfällena minskar från 4 ggr hö/dag o 3 ggr kraft/dag till 3 ggr hö/dag och 2 ggr kraft/dag.

Hästarna får längre utevistelse.

Jag själv tycker det är jätte bra att dom får vara ute längre men att en högiva tas bort är inte bra tycker jag, kraftfoder givan gör mej inte så mycket även fast jag tycker det är bra om dom kan få 3 ggr/dag.

Jag ringde ikväll till tjejen som äger hästen som går med min häst för att jag ville veta hur mycket hö hon ville att våra hästar ska få till lunchen nu mera. Fick inget svar på det utan bara veta att hon inte alls var med på att det skulle bli en sån ändring, hon vill ha det som förr, annars tycker hon stallägaren ska sänka hyran för att hon tar bort en tjänst. Sen dog hennes mobil så därför fick jag inget svar om höet.

Vad hade ni gjort i denna situation?
Protesterat. O eventuellt krävt lägre hyra om det blir ändring.

Sen funderar jag själv på hur jag ska göra med fodret.
Jag vill nog göra som så att han får 2kg hö till frukost 5 kg hö till lunch och 5 kg hö på kvällen.
Sen att han får 1L korn till frukost, 1L havre när han motionerats och 1L torr betfor till kvällen, men den dag han inte går kanske dela upp havren så han får en halv liter med kornet o en halv liter med betforn.

Men jag vet inte hur magen reagerar på en fodring som blir vid olika klockslag o en dag i veckan blir helt borta. Det är ju samma mängd varje dag men......

Jag hade varit helnöjd med att dom får komma in kl 20 om dom fick intagshöet i hagen vid 16 tiden ute i hagen.

Hur tycker o tänker ni i denna situation. Vad hade ni gjort med fodergivor o hade ni gått med på detta?
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Tycker att det låter som att det blir för många timmar utan mat mellan 20.00 och 06.30-07.30. (Nära på 12 timmar ju...) Vet inte hur snabbt din häst äter upp 5 kg hö, och jag vet ju inte om ni har halm i boxarna, men om stallägaren fodrar frukost vid den tiden som du anger så skulle jag nog vilja ha en fodring vid 21.00-22.00 på kvällen.

Och samma sak mellan 11.00-13.00 till 20.00, det är väldigt lång tid. Som sagt, din häst kanske äter väldigt långsamt, men ändå.

Om det är så att ni betalar en viss summa varje månad för tjänsterna som stallägaren utför, då är det självklart (tycker jag) att ni inte ska behöva betala samma summa om stallägaren plötsligt gör mindre jobb än förut. Låter som att stallägaren gör det lätt för sig med färre fodringar och en kvällsfodring vid 20.00, och personligen tycker jag inte att man ska ha häst om man vill ha det bekvämt. Om hon inte kan fodra själv vid de tiderna som ni brukar ha, varför kan ni inte göra någon deal där ni delar på kvällen då? Så hade jag det i förra stallet, fungerade jättebra! Alla inackorderingar (och stallvärden) hade ett visst antal kvällar i månaden, ville man ta fler än man måste så kunde man få reducerad stallhyra.

Helt ärligt, nej, jag hade inte gått med på scenariot du beskriver. Det är för lite att fodra hästar 3 gånger per dag, om de inte har fri tillgång på "tugg". (Hö, halm, annat.) Kraft två gånger per dag är ingen fara, men jag skulle vilja ha fler högivor, minst 4!
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Gisburne skrev:
Tycker att det låter som att det blir för många timmar utan mat mellan 20.00 och 06.30-07.30. (Nära på 12 timmar ju...) Vet inte hur snabbt din häst äter upp 5 kg hö, och jag vet ju inte om ni har halm i boxarna, men om stallägaren fodrar frukost vid den tiden som du anger så skulle jag nog vilja ha en fodring vid 21.00-22.00 på kvällen.

Och samma sak mellan 11.00-13.00 till 20.00, det är väldigt lång tid. Som sagt, din häst kanske äter väldigt långsamt, men ändå.

Om det är så att ni betalar en viss summa varje månad för tjänsterna som stallägaren utför, då är det självklart (tycker jag) att ni inte ska behöva betala samma summa om stallägaren plötsligt gör mindre jobb än förut. Låter som att stallägaren gör det lätt för sig med färre fodringar och en kvällsfodring vid 20.00, och personligen tycker jag inte att man ska ha häst om man vill ha det bekvämt. Om hon inte kan fodra själv vid de tiderna som ni brukar ha, varför kan ni inte göra någon deal där ni delar på kvällen då? Så hade jag det i förra stallet, fungerade jättebra! Alla inackorderingar (och stallvärden) hade ett visst antal kvällar i månaden, ville man ta fler än man måste så kunde man få reducerad stallhyra.

Helt ärligt, nej, jag hade inte gått med på scenariot du beskriver. Det är för lite att fodra hästar 3 gånger per dag, om de inte har fri tillgång på "tugg". (Hö, halm, annat.) Kraft två gånger per dag är ingen fara, men jag skulle vilja ha fler högivor, minst 4!


Min häst äter sitt hö väldigt fort, tar ca 30-40 min med 3 kg. Han är alltid klar först av alla hästarna. Jag tycker oxå det är lite långt emellan fodringarna vid lunch o kvällen, o sen som du säger det blir ju längre över natten oxå utan mat.

Det finns en sån där fodringsgrind i min hästs hage, kanske man kan fråga om vi får annvända den, om inte dom andra som inte har det blir sura vill säga, men jag hörde från hon osm har sin häst med min att två st i stallet stått o pratat om att dom ville ha det så här(som dom nu ska ändra till).

Så här står det i vårat avtal:Hyran utgör 2200 kr/månad, varav 700 kr består av kallhyra. I hyran ingår, havre, kornkross, hösilage till en maxvikt av 13 kg, 6 st spånbalar alternativt 2 st spån o fri tillgång till halm, mathalm, in-utsläpp, ett täcke på och av smat 4 fodringar per dag.

Nu plockar hon ju bort en tjänst. Eller hur?
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Ja, hon tar ju bort en fodring. *hmm*

Har du halm till din häst? I avtalet står ju att du får använda 2 spånbalar och fri tillgång på halm, och då kan hon väl inte säga någonting om du använder halm att stödfodra med i hagen? :idea: Eller den är kanske olämplig som foder...? (Fast då ska de ju inte ha den som strö heller.) Huvudsaken är ju att hästarna får någonting att tugga på när det är långt mellan fodringarna. Finns det en fodergrind så måste ni väl få använda den? Och kan inte stallvärden sätta upp en likadan till de andra hästarna?
 
Sv: Ska hyran sänkas?

I vilket fall som helst så måste ju avtalet skrivas om, så att det inte blir en tvist senare, för allas skull.
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Min häst står på spån, han kan inte stå på halm då han äter upp allt.
Fanns foder halm förut men nu finns det ingen o jag tror inte heller att det finns någon halm att strö med heller för dom som strödde med halm har slutat med det.

Men om man nu inte får igenom att dom lägger hö innanför fodergrinden typ vid luch så den öppnas sen vid 16 ska man då räkna som så att 2200-700(kallhyran)=1500-300(spån)=1200-700(hösilage+kraftfoder)=500 kr. Ska jag då dela 500 kr på 4(för fodringarna)? Då blir det 125 kr mindre i månaden om ens det då hon släpper ut oxå.
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Nu har vi hästen ute 8-20, tidigare 8-15, och vi upplever att den längre utevistelsen är väldigt bra för hästen. I perioder är det fri tillgång på hö i hagen, vilket vår häst har mått väldigt gott av. Hon tappar alltid av på våren, men i år har hon varit väldigt fin i hullet. Hon är också mer harmonisk, och man ser när hon kommer in till kvällshöet att hon inte kastar sig på höt utan står och småtuggar.

Nu har vi inte fri tillgång till hö, utan hästarna fodras 7 i stallet med kraftfoder och några kilo hö. Utsläpp vid 8, lunchfodring i hagen 12-13 med mycket hö (7 hästar så det är svårt att ge bestämd mängd till någon), 16-17 eftermiddagshö i hagen, 20 insläpp, kraftfoder och i princip fri tillgång på hö (runt 6 kg till halvblodet vid fri tillgång i hagen, något mer nu när det högas ut).

Det jag vill säga med inlägget är att inte bråka om att hästarna går ute längre, utan att kräva en extra fodring vid 16-17 alternativt fri tillgång, och att ge fri tillgång på natten för då spelar det ingen roll när de nattas. Om hästen går upp i vikt av fri tillgång, se över kraftfodergivan och se om den kan minskas utan t.ex. proteinbrist som följd.
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Whirlie skrev:
Nu har vi hästen ute 8-20, tidigare 8-15, och vi upplever att den längre utevistelsen är väldigt bra för hästen. I perioder är det fri tillgång på hö i hagen, vilket vår häst har mått väldigt gott av. Hon tappar alltid av på våren, men i år har hon varit väldigt fin i hullet. Hon är också mer harmonisk, och man ser när hon kommer in till kvällshöet att hon inte kastar sig på höt utan står och småtuggar.

Nu har vi inte fri tillgång till hö, utan hästarna fodras 7 i stallet med kraftfoder och några kilo hö. Utsläpp vid 8, lunchfodring i hagen 12-13 med mycket hö (7 hästar så det är svårt att ge bestämd mängd till någon), 16-17 eftermiddagshö i hagen, 20 insläpp, kraftfoder och i princip fri tillgång på hö (runt 6 kg till halvblodet vid fri tillgång i hagen, något mer nu när det högas ut).

Det jag vill säga med inlägget är att inte bråka om att hästarna går ute längre, utan att kräva en extra fodring vid 16-17 alternativt fri tillgång, och att ge fri tillgång på natten för då spelar det ingen roll när de nattas. Om hästen går upp i vikt av fri tillgång, se över kraftfodergivan och se om den kan minskas utan t.ex. proteinbrist som följd.

Jag tycker det är jätte bra att dom får vara ute till kl:20, min häst trivs som bäst då. Men jag vill att han ska fodras med hö 4 ggr per dag, alltså få en högiva ute vid 16 tiden. Om han inte får det ska jag då kräva hyres sänkning?

Någon fri tillgång funkar nog inte på min häst för äta är det ända han gör då kan jag tänka mej, visst hade han gått på lösdrift o kunnat röra på sej dygnet runt så men inte som det är nu när han står på stall. Det är en kallblodstravare jag har o han har väldigt lätt för att lägga på sej. Han har aldrig varit tunn under dom tre år jag har haft honom.
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Ja, men om hon tar 500:- för sina tjänster, så kanske hon räknar på 100:-/fodring och 100:- för in/utsläpp. Alltså om hon tar bort en fodring så borde ju stallhyran sänkas med 100:-. Men hon räknar säkert på en större summa för in/utsläppen och mindre för fodringarna, men i vilket fall som helst så tar hon bort en tjänst som ni betalar för. Rätt ska va rätt, tycker jag...
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Nu ska dom göra så här:
Dom får mat mellan kl 06:30-07:30, kraft o hö. Kommer ut vid 08:30.
Får lunch mellan 11:00-13:00(men då nått kilo mer än vanligt). Kommer in 20:00 och får då kraft o hö.

Lunch vid ca 11-13 och kvällsmaten kl 20.00 alltså 7-8 timmar utan, det är alldeles för länge, risken finns att de få oroliga magar, magkatar..:cry: hästen har en liten magsäck och är beroende av att få äta ofta.....;)
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Jag tycker inte en sån liten sänkning av hyran motsvarar "problemen" det innebär att hästarna har så långt mellan vissa utfodringar. Det är en liten summa att betala, men stor skillnad för hästarna.
Vore jag du skulle jag kräva en lösning på utfodringsantalet eller försöka lösa det själv. Kanske kan du använda hyressänkningen ( om du får till en sån ) till att köpa hem halm själv och lägga in i boxen inför kvällsinsläppet? Du behöver ju inte byta ut spånet, bara komplettera fodergivan med halm, så din häst har lite bukfylla över natten...
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Gör det enda rätta fri tillgång på grovfoder.....
 
Sv: Ska hyran sänkas?

buschiq skrev:
Jag tycker inte en sån liten sänkning av hyran motsvarar "problemen" det innebär att hästarna har så långt mellan vissa utfodringar. Det är en liten summa att betala, men stor skillnad för hästarna.
Vore jag du skulle jag kräva en lösning på utfodringsantalet eller försöka lösa det själv. Kanske kan du använda hyressänkningen ( om du får till en sån ) till att köpa hem halm själv och lägga in i boxen inför kvällsinsläppet? Du behöver ju inte byta ut spånet, bara komplettera fodergivan med halm, så din häst har lite bukfylla över natten...

Jag håller med dej om att pengar inte spelar någon roll i detta egentligen. Och jag har funderat mera på det hela o kommit fram till att jag vägrar gå med på det hela, eller med andra ord ska se till att få annvända fodergrinden för min häst får väldigt lätt diaré så om han får stå utan foder så länge så kanske det blir värre.
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Våra hästar får hö endast 3 gånger om dagen.
Ute i hagen kl 6-7, eftermiddag te i hagen ca kl 16-17 och kväll i boxen ca kl 21.00.
Jag tycker inte man ska hänga upp sig på tiden det går mellan fodringar, utan att man anpassar antal kg, så att det inte behöver gå så länge utan foder.
Jag har sett en del av uträkningarna i denna tråden, när dom påstått att hästarna står utan mat i 7-8 timmar eller t o m nån skrev nästan 12 timmar på natten. För att det ska bli så , så förutsätter tydligen trådskrivarna att hästen äter upp allt hö den får på under en timme. Mellan våran morgon fodring och eftermiddagsfodring så går det ca 10 timmar, fast hästarna går inte utan mat i 10 timmar. Dom äter upp det mesta på ca 5-6 timmar, sedan så ligger det kvar en hel del som dom går och småpysslar med under ytterligare någon timme.

Om nu stallägaren kommer att kompensera den fodring hon tar bort med ytterligare nåt kg hö till , så borde det då täcka den kostnaden som skulle ha varit servicen för en extra fodring.
 
Sv: Ska hyran sänkas?

shampiz skrev:
Våra hästar får hö endast 3 gånger om dagen.
Ute i hagen kl 6-7, eftermiddag te i hagen ca kl 16-17 och kväll i boxen ca kl 21.00.
Jag tycker inte man ska hänga upp sig på tiden det går mellan fodringar, utan att man anpassar antal kg, så att det inte behöver gå så länge utan foder.
Jag har sett en del av uträkningarna i denna tråden, när dom påstått att hästarna står utan mat i 7-8 timmar eller t o m nån skrev nästan 12 timmar på natten. För att det ska bli så , så förutsätter tydligen trådskrivarna att hästen äter upp allt hö den får på under en timme. Mellan våran morgon fodring och eftermiddagsfodring så går det ca 10 timmar, fast hästarna går inte utan mat i 10 timmar. Dom äter upp det mesta på ca 5-6 timmar, sedan så ligger det kvar en hel del som dom går och småpysslar med under ytterligare någon timme.

Om nu stallägaren kommer att kompensera den fodring hon tar bort med ytterligare nåt kg hö till , så borde det då täcka den kostnaden som skulle ha varit servicen för en extra fodring.

Hästarna ska fortsätta äta samma mängd hö som dom brukar varje dag. Min häst äter upp sitt hö väldigt fort, igår åt han upp 3 kg på 30-40 min så när han bara får 3 kg vid lunch så får han stå väldigt länge utan mat, samma gäller ju på natten så klart.
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Det brukar finnas gräs i hagarna på somrarna så då behövs inte lika mycket hö. Detta kan ju naturligtvis variera. Däremot skall det inte vara någon sänkning av hyran. Stallägaren får det lite lättare på sommaren men desto mer arbete på vintern. Det är konstigt vad fort folk tycker att hyran skall sänkas men att höja den innebär ett ramaskri. Jag säger detta för att jag vet att stallägare alltid arbetar för en så låg timpenning att ingen av de inackorderade skulle acceptera en så låg lön.
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Är det ändring i schemat inför sommaren eller ska det alltid vara så, även vintertid??

Min häst får hö+kraftfoder morgon och kväll nu när det finns gräs i hagen.
Vinterhalvåret får han (kl 7-9)frukosthö 5 kg,(kl 15-17) intaghö 3 kg, (kl 20-22)kvällshö 4 kg och kraftfoder morgon o kväll.

Stallägaren kunde ju sänka hyran med någon hundring iaf om servicen blir mindre.
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Jag kan inte förstå problemet med att det går lång tid mellan fodringarna. Vi ger hästarna hö på morgonen, ev lite när vi "pysslar" och sen till natten.. På morgonen får de hö som de ff petar i när första kommer ut på sena em.. Skulle det ta slut så finns det alltid halm i hagen att ta till om de inte har något att tugga på. Utav natthöet finns det ALLTID strån kvar i halmen på morgonen, skulle det inte göra det anser jag att det varit för liten giva.
Kraftfoder får de också, efter behov, till kvällen eftersom ingen rids hårt. Gamlingarna har pension och min häst rids bara ca 7 timmar i veckan i runda slängar, och det lugnt.

Det är helt sant att hästar har liten magsäck, därför tycker jag inte att man har rätt att begränsa tillgången till grovfoder. Hästar är fullt kapabla att äta rätt mängd. Men däremot är det upp till mig som matte att se till att motionen blir tillräcklig.
 
Sv: Ska hyran sänkas?

Jag tycker inte att man ska dömma ut möjligheten till fri tillgång på grovfoder innan man har provat. De första dagarna blir hästarna (om de inte är vana) helt överväldigade av all mat, men efter några dagar lär de sig att maten finns där hela tiden och blir därigenom mer ointresserade. En annan nackdel är att de inte är lika angelägna att komma in, de står inte hungriga och hänger vid staketet på kvällen. Fördelen är väl att inte alla hästarna vill följa med in när man tar in sin egen häst tidigare för ridning.

Så jag tycker att du ska prata ihop dig med de andra hästägarna om att prova fri tillgång några veckor. Köp in en eller två (beroende på hur många hästar), klipp upp hål i plasten till att börja med och klipp sedan upp mera när de ätit ner sig en bit i balen. Ni kanske kan motivera den något ökade grovfoderkostnaden med att stallägaren inte behöver fodra vare sig lunch eller eftermiddag på detta sätt. Ge även gott om grovfoder på kvällen. Om ni är rädda för viktökning, ta ett hö med sämre värden så kan hästarna äta mera för samma kcalorier. Eller minska på kraftfodergivan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
4 004
Senast: Vitsippan
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 567
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp