Bukefalos 28 år!

Ska jag ge upp och betsla skarpare?

Cornelia

Trådstartare
Har ett arabsto på 17 år som jag alltid har försökt rida på ett mjukt och okonstlat sätt. Så lite utrustning som möjligt, aldrig nosgrimma, gärna barbacka. Tränar henne akademiskt och där är hon duktig och kan arbeta lugnt.

Men: Jag älskar att rida i skogen, och där är hon HET!! Har problem med att hålla henne, hon vill att det ska gå fort, smygökar, vill inte gå efter andra hästar osv.

Rider oftast på ett tredelat tränsbett, men nu börjar jag fundera: Ska jag betsla upp eller är det att frångå "mina principer" om mjuk ridning? Tänker att det är bättre att kunna hålla henne utan att dra axlarna ur led, för som det är nu är det inte nån mjuk ridning utan mest en dragkamp....

Har ni förslag på bett som man skulle kunna prova??

Verkar inte som om det är nån ide att vänta på att hon ska bli lugnare med åren, för det blir hon inte...
 
Sv: Ska jag ge upp och betsla skarpare?

Vad säger din instruktör i Akademisk ridning, att du ska göra?

Jag brukar alltid fråga min instruktörer om hjälp i första hand, eftersom det är de som ser oss med jämna mellanrum och kan klura ut, vad det är som felar. :bow:

Min instruktör, tipsade om kimblewick, vid uteritt för att jag inte skulle riskera min hälsa, med tanke på "alert" häst och min ryggmärgsskada vid skogsridning. Men samtidigt att jag inte skulle ge hästen lillfingret vid uteritt, för då tar de oftast hela handen. Så kunde jag inte hålla hästen i trav och galopp, ja då fick jag skritta vid uteridning och trava och galoppera under ordnade förhållanden.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag ge upp och betsla skarpare?

Tycker precis som INgelah fråga din tränare.

Men du säger att du rider utan nosgrimma. Kan du inte prova att ha nosgrimma när du rider ut. En pullarnosgrimma kanske. Vissa hästar lägger nämligen underkäcken på sne eller bara gapar, när man tar lite i dem.
 
Sv: Ska jag ge upp och betsla skarpare?

Tack för era svar!
Min tränare säger också att man ska klara av skritt ordentligt innan man ger sig på de andra gångarterna. Och de andra gångarterna funkar ju under ordnade förhållanden, men inte i skogen...

Men ska kanske prova nosgrimma då. Vad säger ni om Mylerbett? Det finns ju ett sådant som har en nosgrimma av råhud och som verkar lite som ett hackamore.
 
Sv: Ska jag ge upp och betsla skarpare?

Jag säger, fråga din tränare. Jag har inte sett dig rida, hur din hand är, hur din skänkel är, hur din häst är och därför kan jag inte tala om hur du ska rida eller betsla din häst. Men har din tränare inte sagt något om annan betsling, så är det förmodligen inte heller aktuellt.
 
Sv: Ska jag ge upp och betsla skarpare?

Jag tycker som IngelaH att du ska fråga din tränare.

Det är helt och hållet ett lydnadsproblem du har, och även om du sätter på nosgrimmor eller skarpare bett så förbättras inte lydnaden och kommunikationen. Det blir bara en dragkamp istället.

Nu har jag inte sett dig rida osv, men spontant så tycker jag att om trav och galopp inte funkar på uteritt - håll dig då till skritt tills dess att du har tillräckligt bra kommunikation och lydnad på hästen.
 
Sv: Ska jag ge upp och betsla skarpare?

Här håller jag inte med riktigt....
Hästar har, precis som människor, olika personligheter. Mitt sto har mycket motor, det visar hon i alla situationer, och väldigt lätt för att hetsa upp sig. Däremot är en hon en MYCKET lydig häst, arbetas mycket med NH och från marken, och hon skulle aldrig drömma om att vara olydig i de situationerna.
Jag har två andra araber som rids mycket, hanteras i NH och vet vad som gäller. De har andra personligheter och inte alls dessa problem.
Tycker det är lite orättvist mot hästar i allmänhet att säga att ett hett temperament är detsamma som olydnad.
Min undring är inte hur jag ska få henne mer lydig, utan om det kan funka bättre med ett annat bett i skogen.... Varför finns det en uppsjö av olika bettmodeller om inte det är så att hästfolk har olika behov?? Är hästen olydig för att man t.ex känner att man behöver använda ett mylerbett eller ett pessoa eller stångbett osv osv?
 
Sv: Ska jag ge upp och betsla skarpare?

Eftersom man inte personligen har träffat din häst, är det ju självklart helt omöjligt att avgöra om det är ett lydnadsproblem du har eller inte, men jag håller med om att det inte behöver vara det som är problemet. En häst kan väl bli såpass uppstressad/-hetsad, att kommunikation med denne är mer eller mindre svårt? Jag känner iaf att det är i princip omöjligt att kommunicera med en häst i det sinneslaget och måste få ner hästen på jorden igen för att kunna få ngt gjort. Sen kan jag även känna att man i en situation där hästen drar alltför mkt gör en själv mer spänd, vare sig man är rädd eller inte, vilket inte precis gör saken bättre. Att då ha ett lite skarpare bett kan göra att man själv kan slappna av lite mer och därför lättare få hästen att lyssna. Kanske låter jättedumt, men det är så jag känner mig i sådana situationer.. Och ett skarpare bett behöver inte vara värre än ett "vanligt" bett, det beror ju mest på ryttaren i slutändan..

Sen tycker jag som de andra att tala med tränaren är en god idé, denne känner ju till både dig och hästen och är troligtvis bättre att fråga än ngn som aldrig sett er ihop.
 
Sv: Ska jag ge upp och betsla skarpare?

Visst kan hästar vara heta till temperamentet, men de kan vara lydiga för det.

smygökar, vill inte gå efter andra hästar osv.

= inget annat än ren och skär olydnad.

Jag vidhåller vid det jag skrev förut; att betslar du upp så får du egentligen inget annat än en dragkamp. Du kanske lyckas hålla hästen "lugn" men den har inte blivit lydigare, den svarar bara på fysiskt obehag.

Att det finns olika bett har med att alla hästar är olika och trivs med olika betsling (läs: olika inverkan). Sen kan man iof tycka att många av betten som finns på marknaden kan vara mer eller mindre onödiga..
 
Sv: Ska jag ge upp och betsla skarpare?

Har en liknande häst, dock en isis.
Han är för det mesta lugn och fin på ridbana men stressar gärna upp sig vid uteritt. Anledningen till att han inte lyder är att stressen blockerar honom. Då måste jag först ta itu med det problemet genom att göra serpentiner över vägen. Flytta för skänkeln. Göra halter och hela tiden hålla honom sysselsatt.

Det behöver alltså inte alltid vara ett lydnadsproblem. Jag och min häst har ett stressproblem som har blivit mycket mycket bättre sen jag köpte honom, men jag vet ju inte riktigt hur din dam är så mitt råd är nog att fråga din tränare.
 
Sv: Ska jag ge upp och betsla skarpare?

Har inte läst alla svar i tråden så det kanske blir dubbelt.....
Denna typ av problem är i stort sett alltid brist på lydnad eller vilja (om det inte är "flykt" beroende av rädsla eller obehag förstås!).
Det finns ju ingen direktverkande "mekanisk broms" i munnen på hästen - så det handlar alltid om att den sas "vill eller inte". Jag tycker att din grundprincip är helt rätt och försök via andra vägar än skarpare bett.
 

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 654
Senast: Lager
·
Ridning Jag har sedan ett tag tillbaka en ny häst, min första storhäst (nästan, hade en i nån vecka bara men det räknar jag inte med) som jag i...
Svar
6
· Visningar
2 175
Senast: susanne
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 595
Senast: Pilot
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 599
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp