Ska man skrapa bort allt "gammalt" i sulan ??

Glimris

Trådstartare
Alla hovslagare jag haft skrapar och skrapar allt löst i sulan. Det blir stora vita högar efteråt. Mina barfotahästar är väldigt ömfotade och borde man inte låta bli sulan helt och hållet ?? När jag frågar säger hovslagaren att han bara tar bort det "gamla".
 
Har sex småponnyer framskodda. ( verksamhet). Trots det går de gärna i dikeskanterna där det är mjukare. När jag ser mig omkring på andra ställen med småhästar så är de flesta barfota och klarar det galant. Varför är mina så känsliga? Nu i vinter har jag testat att ta av skorna då de är helt lediga. Det fungerar bra i hagen, då det är väldigt mjukt och lerigt :(( Men när jag sätter igång igen hade det varit skönt att kunna slippa skor på alla. Alternativt får jag helsko dem allihopa. Därför undrar jag om barfotaverkare verkar annorlunda eller om många bara säger att deras hästar inte alls behöver skor.
 
Har sex småponnyer framskodda. ( verksamhet). Trots det går de gärna i dikeskanterna där det är mjukare. När jag ser mig omkring på andra ställen med småhästar så är de flesta barfota och klarar det galant. Varför är mina så känsliga? Nu i vinter har jag testat att ta av skorna då de är helt lediga. Det fungerar bra i hagen, då det är väldigt mjukt och lerigt :(( Men när jag sätter igång igen hade det varit skönt att kunna slippa skor på alla. Alternativt får jag helsko dem allihopa. Därför undrar jag om barfotaverkare verkar annorlunda eller om många bara säger att deras hästar inte alls behöver skor.

Alla hästar är ju olika, så bara för att det finns andra småponnyer som kan gå barfota betyder det inte att alla kan det.
Tyvärr tror jag det finns de som inte kan tillräckligt för att se och förstå om deras hästar är ömfotade. Du märker ju t.ex. att dina vill gå i dikeskanterna, det kanske inte är något alla reagerar på.
Jag skulle nog ha dem skodda om jag var du :)
 
Alla hästar är ju olika, så bara för att det finns andra småponnyer som kan gå barfota betyder det inte att alla kan det.
Tyvärr tror jag det finns de som inte kan tillräckligt för att se och förstå om deras hästar är ömfotade. Du märker ju t.ex. att dina vill gå i dikeskanterna, det kanske inte är något alla reagerar på.
Jag skulle nog ha dem skodda om jag var du :)
Ja, allt är värt att testa....har varit lite rädd att sko bak för skaderisken. Har ett par dominanta hästar som ryker ihop då och då ;(
 
Alla hovslagare jag haft skrapar och skrapar allt löst i sulan. Det blir stora vita högar efteråt. Mina barfotahästar är väldigt ömfotade och borde man inte låta bli sulan helt och hållet ?? När jag frågar säger hovslagaren att han bara tar bort det "gamla".

Min hovis rör inte sulan. Det " gammla" hornet som blir löst ramlar loss ändå.
Har också haft hovis dom skrapat o grejat med sulan vilket resulterade i ömfotade hästar.
 
Jag ställde precis den här 'skrapa sulan' frågan till min hovis för nåt år sedan efter att ha sett en massa amerikanska hovverkningsfilmer. Hans svar var som följer:

I varmare/torrare klimat behövs gammal sula ibland skrapas bort, men inte i klimat som det vi har i Sverige. Hovarna blir blöta och hästarna sliter själva bort hornet i sulan, även om de är skodda.

Du kanske borde fundera på att byta hovslagare?
 
Alla hovslagare jag haft skrapar och skrapar allt löst i sulan. Det blir stora vita högar efteråt. Mina barfotahästar är väldigt ömfotade och borde man inte låta bli sulan helt och hållet ?? När jag frågar säger hovslagaren att han bara tar bort det "gamla".
Det är skillnad på att skära i sulan och att skrapa bort det som är löst.
Att skrapa bort det som är så löst att man kan ta det med en hovkrats lär inte göra någon skillnad för en öm barfotahäst. Om man skär i sulan däremot så är det ju väldigt onödigt om hästen redan är öm.

Jag har haft barfotahästar i många år och det är lite olika hur bra de klarar det, oavsett som hovarna ser ut att kunna klara det. Ibland undrar jag om en del ffa är känsliga för tryck av stenar osv på strålen. Den kan ju också vara olika hård.

Det låter nog som att dina hästar kanske inte klarar barfota. Om du har en annan bra hovis att testa med så kan du ju göra det. Jag har haft olika hovisar som varit olika bra på att sköta barfotahovar, samma häst blev öm av den ena hovisen och kunde lätt gå barfota när den andra skötte hovarna.
 
Det är skillnad på att skära i sulan och att skrapa bort det som är löst.
Att skrapa bort det som är så löst att man kan ta det med en hovkrats lär inte göra någon skillnad för en öm barfotahäst. Om man skär i sulan däremot så är det ju väldigt onödigt om hästen redan är öm.

Jag har haft barfotahästar i många år och det är lite olika hur bra de klarar det, oavsett som hovarna ser ut att kunna klara det. Ibland undrar jag om en del ffa är känsliga för tryck av stenar osv på strålen. Den kan ju också vara olika hård.

Det låter nog som att dina hästar kanske inte klarar barfota. Om du har en annan bra hovis att testa med så kan du ju göra det. Jag har haft olika hovisar som varit olika bra på att sköta barfotahovar, samma häst blev öm av den ena hovisen och kunde lätt gå barfota när den andra skötte hovarna.
Då är ju frågan vad den hovslagaren gjorde för något annorlunda för att din lätt kunde gå barfota....
 
Då är ju frågan vad den hovslagaren gjorde för något annorlunda för att din lätt kunde gå barfota....
Det var nog för ögat en ganska liten skillnad, men jag tror han tog ner hovväggen mer och att han möjligen skar en del i sulan, ffa i tån. Är möjligt att han skar strålen mer också.
Sen påverkar såklart arbete, underlag och "dagsformen" också.
 
"Stora, vita högar" låter ju lite mycket, annars brukar väl många skära lite i sulan (endast ytligt) för att ta bort det som börjar vara på väg att ramla bort, lite för det estetiska om inget annat. Inte varit med om någon häst som blivit ömfotad av det.

Nu vet jag ju inte vad för "småponnier" du har, men bland shettisar upplever jag det rätt vanligt med halvkassa hovar och ömma fötter. Dock är folk rätt dåliga på att märka det, eftersom så små hästar tar ju korta kliv oavsett och det blir ju inte lika tydligt som på stora hästar, så många upplever jag går barfota fast de egentligen skulle behöva skor.
 
Har sex småponnyer framskodda. ( verksamhet). Trots det går de gärna i dikeskanterna där det är mjukare. När jag ser mig omkring på andra ställen med småhästar så är de flesta barfota och klarar det galant. Varför är mina så känsliga? Nu i vinter har jag testat att ta av skorna då de är helt lediga. Det fungerar bra i hagen, då det är väldigt mjukt och lerigt :(( Men när jag sätter igång igen hade det varit skönt att kunna slippa skor på alla. Alternativt får jag helsko dem allihopa. Därför undrar jag om barfotaverkare verkar annorlunda eller om många bara säger att deras hästar inte alls behöver skor.

Om dina hästar är ömfotade vid ritt måste du ju på något vis se till att de inte ömmar.
Antingen genom att sko dem, rida på passande underlag, eller införskaffa passande barfotaboots.
 
Har sex småponnyer framskodda. ( verksamhet). Trots det går de gärna i dikeskanterna där det är mjukare. När jag ser mig omkring på andra ställen med småhästar så är de flesta barfota och klarar det galant. Varför är mina så känsliga? Nu i vinter har jag testat att ta av skorna då de är helt lediga. Det fungerar bra i hagen, då det är väldigt mjukt och lerigt :(( Men när jag sätter igång igen hade det varit skönt att kunna slippa skor på alla. Alternativt får jag helsko dem allihopa. Därför undrar jag om barfotaverkare verkar annorlunda eller om många bara säger att deras hästar inte alls behöver skor.
En del strasserinspirerade barfotaverkare jag sett har karvat en hel del i sulan. Det kan resultera i ömfotade hästar. Men jag tycker inte det verkar vara det din hovis gör. Att hålla hästar barfota kan ibland bli lite prestige och jag vet flera barfotahästar som levt ett bedrövligt ömfotat liv trots att deras ägare hävdat att barfota varit bäst för dem. Om jag var som du skulle jag sko alternativt ha boots bak.
 
@Glimris om dina hästar inte vill gå på hård mark utan i gräskanten så är de ömma i fötterna . Just sommartid /hårt i backen är det ju ytterligare tydligt om de gör så . Punkt .
 
@Glimris om dina hästar inte vill gå på hård mark utan i gräskanten så är de ömma i fötterna . Just sommartid /hårt i backen är det ju ytterligare tydligt om de gör så . Punkt .
Så skönt att höra....:) Då är jag inte fjantig som tycker de ska skos. Min hovslagare säger att de har så hårda hovar och klämmer dem med visitertång och säger att de inte ömmar.
 
Alla hovslagare jag haft skrapar och skrapar allt löst i sulan. Det blir stora vita högar efteråt. Mina barfotahästar är väldigt ömfotade och borde man inte låta bli sulan helt och hållet ?? När jag frågar säger hovslagaren att han bara tar bort det "gamla".

Om de, som du skriver, "är väldigt ömfotade" så är ju det enda rätta att sko dem bums så att de slipper ha ont.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 154
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp