Bukefalos 28 år!

Ska titta på häst imorron!

AnnaJL

Trådstartare
Ska iväg och kolla på ett varmblodssto imorron Har ni några tips på vad jag ska vara uppmärksam på och vilka frågor jag ska ställa?Jag skulle vilja låna hästen i ett par veckor minst för att se att det funkar, kan jag begära det? Om jag tycker priset är för högt, hur ska jag lägga fram det snyggt?

Ja, skriv allt ni kommer på som man ska tänka på när man köper häst!

Mvh Anna
 
Sv: Ska titta på häst imorron!

Var världsvan. Ska du pruta ner priset så måste det låta som att du vet PRECIS vad en sådan häst är värd, och inte ett öre mer.

Fråga om hon är tävlad, har varit skadad, har eksem, har fång, om hon har har fått något föl m.m. Det är standardfrågor, och även om svaren tycks självklara så fråga ändå! Då slipper du undra sen.

Säg att du vill prova hästen först, och går inte ägaren med på det så är det så. Men du vet ju inte förrän du har frågat. Ägaren kanske går med på att du istället kommer och provrider flera gånger.

Fråga ordentligt vad hästen kostar, allt som allt, och vad som ingår. Då blir det inga missförstånd sen när ett eventuellt kontrakt ska skrivas.

Lycka till!
 
Sv: Ska titta på häst imorron!

När jag tittar på häst börjar jag med att låta hästen springa lös utan ryttare och jag vill se den longeras. Efter det ber jag de själva rida hästen först och är jag fortfarande intresserad rider jag själv. Rid aldrig en häst om inte säljaren rider först!!! Kommer du tillbaka vid senare tillfälle är det en annan sak. Lycka till
 
Sv: Ska titta på häst imorron!

Jag skulle som säljare aldrig låna ut en häst. Be att få ta den på öppet köp om du är osäker. Då är hästen din och du är ansvarig för vad som händer. Om det inte funkar, gör en ny vet. bes. (på din bekostnad) och lämna tillbaka den inom avtalad tid. Ett juste sätt både för säljare och köpare.
 
Sv: Ska titta på häst imorron!

Anna 87a skrev:
Ska iväg och kolla på ett varmblodssto imorron Har ni några tips på vad jag ska vara uppmärksam på och vilka frågor jag ska ställa?Jag skulle vilja låna hästen i ett par veckor minst för att se att det funkar, kan jag begära det? Om jag tycker priset är för högt, hur ska jag lägga fram det snyggt?

Ja, skriv allt ni kommer på som man ska tänka på när man köper häst!

Mvh Anna

Du har helt rätt i att du vill "låna" hästen innan du köper! Har varit med om obehagliga upptäckter på en häst som jag köpte utan prövo tid :( . Det hela löste sig men numera skulle jag aldrig köpa en häst som jag inte får pröva, hemma, i minst 2 veckor! Man skriver självklart det på ett kontrakt. Även om säljaren verkar seriös och trevlig så betyder inte det att han/hon är det och man upptäcker det om man prövar hästen hemma. För övrigt så brukar jag fråga bl.a Utb. nivå, ev. tidigare skador, lynne, ev. tävligs meriter hur länge säljaren har haft hästen..m.m.m.m. beror på vad du ska ha hästen till. Var uppmärksam på hur hästen är när du hälsar på den, och klappar det överallt, ta upp hovar...allt som du brukar göra med en häst! :idea: Hoppas att det är en häst som du tycker om!!:)
 
Sv: Ska titta på häst imorron!

Jag lånar heller aldrig ut mina hästar på prov, begär spekulanterna det får de åka och titta på andra hästar. Det finns en hel del oseriösa hästköpare också, och inte bara säljare som vill dölja saker:smirk: Dessutom är det stor risk att hästen testas för hårt under denna prövotid...

Mina hästar ska vara betalda när de åker från gården, öppet köp 30 dagar kan jag stå för, dock försvinner 20% av köpesumman som handpenning då, och självklart är spekulanterna välkomna att titta och provrida flera gånger...Kostar hästen under 10000 tycker inte jag det finns någon anledning (och att det dessutom är fult) att pruta, om det inte skulle röra sig om en väldigt gammal och/eller ofräsch häst förstås.

Sedan är det beroende på var hästen står (jag antar att det är en travare du ska titta på eftersom du skrev varmblod). Är det hos en travtränare / äldre amatör kan det vara svårt att få denna att rida först om han inte rider till vardags. Sedan är det ju lite beroende på vad du själv har för förutsättningar och kunnande, kan hästen vara ensam i hagen utan att hoppa ur? I stallet utan att gripas av panik? Är hon snäll och trevlig att hantera? Utbildad inom ridning eller bara riden i skogen för träningens skull?
 
Sv: Ska titta på häst imorron!

Men var det inte samma häst som du skrev om i denna tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=660463 ? De som har ångrat sig och inte vill sälja längre ? Om det är det så kännér du väl både häst och ägare redan ?!


Angående prövotid så instämmer jag med dem som aldrig skulle låna ut hästen på prov. ALDRIG.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska titta på häst imorron!

Ägaren känner jag, hästen har jag bra sett ett par gånger....men nu har de ju ångrat sig så får leta nån annan häst...
 
Sv: Ska titta på häst imorron!

Säger som många andra - jag skulle aldrig lämna ut häst på prov.

Jag vill inte heller låna häst under en period om jag köper eftersom det kan bli väldigt obehagliga och otrevliga tvister om något skulle hända. Jag anser i så fall att det är bättre att äga hästen från första början, så kan man själv avgöra vad man gör om hästen skadas.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 295
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 437
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Lutten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 347
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp