Bukefalos 28 år!

Skada på hovbenets sidoligament

zoomzom

Trådstartare
Min ponny har efter 9 v. diffus hälta blivit diagnostiserad med skada på hovbenets sidoligament(innersida), ligamentet var rejält förstorat och en svullnad på utsidan av benet kunde ses när de rakat bort all päls.. Ponnyn blev ordinerad 10 v. i en 20*20 meters hage. Med 20 minuters promenader om dagen fram till återbesöket.

jag undrar om någon här har haft en häst med denna skada och hur det gick för er? Som jag förstått så är utgångsläget inte det bästa alltid:crazy:
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Min ponny har efter 9 v. diffus hälta blivit diagnostiserad med skada på hovbenets sidoligament(innersida), ligamentet var rejält förstorat och en svullnad på utsidan av benet kunde ses när de rakat bort all päls.. Ponnyn blev ordinerad 10 v. i en 20*20 meters hage. Med 20 minuters promenader om dagen fram till återbesöket.

jag undrar om någon här har haft en häst med denna skada och hur det gick för er? Som jag förstått så är utgångsläget inte det bästa alltid:crazy:

Vi har haft några eller har vänner som har haft tre avlivade och två triangelmärkt. En av de triangelmärkta blev helt bra efter 3 år. Gick då med specialsko hela tiden.
Den andra är numera avelssto.
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Jag har en 6-åring med skador på ligament i båda framhovarna.

Tog först ca 6 månader att få en diagnos. Sedan behandling med stötvåg en gång i månaden, i 4 månader. Sjukhage och timmes promenad om dagen. Skoddes med ringsko med överrullning både framåt och åt sidan samt stabilisering för ligamentet.
Skadorna började läka enligt ultraljudet, efter 5 månader blev hon dock sämre igen. Precis innan jag skulle få börja sätta igång henne igen.
Gjorde MR och visade på samma sak igen.

Vet ordinerade vila i 6 månader på bete barfota, ute dygnet runt.
Har gått 4 månader nu.
Fortsättning följer..
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Jag tycker tråden är jättebra eftersom det allt för återkommande går att ta del av "veterinär expertis" att det primärt är hovledsinflammation och därmed även behandlas # därefter#

Dvs med cortison vilket är förödande om den primära skadan är ett sidoligament.

Till ts vill jag bara säga att du har tur som verkar ha en så pass kompetent veterinär att man först seriöst diagnostiserar fullt ut innan man skjuter i blindo.

Jag återkommer men just nu vill jag bara poängtera vikten av all typ av rakriktning.
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Jag tycker tråden är jättebra eftersom det allt för återkommande går att ta del av "veterinär expertis" att det primärt är hovledsinflammation och därmed även behandlas # därefter#

Dvs med cortison vilket är förödande om den primära skadan är ett sidoligament.

Till ts vill jag bara säga att du har tur som verkar ha en så pass kompetent veterinär att man först seriöst diagnostiserar fullt ut innan man skjuter i blindo.

Jag återkommer men just nu vill jag bara poängtera vikten av all typ av rakriktning.

Jag var själv inne på att hon hade hovledsinflammation, men efter bedövning i hovleden så släcktes inte hältan så det kunde uteslutas och på så sätt slapp hon behandlas för något som de tror det är och skada den riktiga skadan mera.

Vad trevligt att du tyckte tråden var en bra idé, roligt om man kan samla och utbyta erfarenheter med varandra och förhoppningsvis slipper några hästar bli feldiagnostierad.

Till er andra, tack för svaren, det låter som om vi har en lång väg att gå innan vi kan få ett svar på hur det kommer sluta, självklart hoppas jag på det bästa.
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Kanon tråd, tycker det är svårt att hitta något att läsa om ligamentskador överlag.

Min står nu med skador på sneda kotsenbensligamentet och hovledsligament på ett framben, har stötvågsbehandlats varannan vecka i 6 veckor nu, totalt 3gånger, (innan det vila i 3 veckor utan resultat) och ska på återbesök och ultraljudas igen, förhoppningsvis är det något bättre så. Även skodd med överrullningsskor och står med BoT om nätterna.

Min häst var dock ohalt, tills trav på hårt underlag och böjprov, visade i princip inget vid ridning. Enligt vet väldigt liten skada.

Hoppas det går bra för er :)
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Vad spännande med stötvågor, var det något som du blev rekommenderad av veterinär eller valde själv att testa?

Min ponny visade heller inget konkret till en början, utan tyckte hon var ojämn till och från under en tid och magkänslan sa att något inte stämde... Veterinären på kliniken höll med och det var en del diffusas symptom. Vi kunde se en 0,5-1 gradig hälta på liten volt. Ohalt på större och ingen reaktion vid böjprov.

I dagsläget är hon skodd med överrullningsskor(var innan med) samt den hoven var skadan sitter på är hon skodd med en större sko för ge extra stöd samtidigt som skon är breddad på insidan för förhindra att hon trampar snett.

Gårdagens promenad slutade i att hon hoppade över ett dike och tog en egen liten "promenad" på gärdet.. Med andra ord, det går dåligt för vår konvalescens:/:nailbiting::banghead:
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Stötvågsbehandling brukar rekommenderas av veterinärer vid tuffare/komplicerade ligamentskador numera .

Lugamentskador är som TS fått till sig ofta komplicerade i fråga om läkning tyvärr , och brukar kräva lång koncalecens .
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Ligament skador är som TS fått till sig ofta komplicerade i fråga om läkning tyvärr , och brukar kräva lång konvalescens .

Jo så är det men om vi nu koncentrerar oss på just denna skada så är det tydligen hovbenets sidoligament på den mediala sidan (insidan på hovbenet)

Nu tänker vi oss att ligamentet är som en gammal torr gummisnodd, trycker vi ihop det så händer ingenting men drar vi ut det så kan det t.o.m. gå av.

Samma sak när det handlar om ett sidoligament,, så länge det inte utsätts för tänjning så brukar det inte smärta och det är nu det gäller att börja tänka på vad man kan göra för att påskynda läknings processen.


När det gäller själva underlaget så är ett hårt fast underlag mer "hållfast" än ett mjukt, all typ av rörelse ska ske rakt fram eller om möjligt på böjt spår i den riktning där sidoligamentet INTE utsätts för uttänjning.

Rent beslagsmässigt är som redan nämnts en sko som ger ett större stadigare understör över den sida som skadan i sidoligamentet sitter ( i detta fall på insidan) och en ökad friare överrullning på den motsatta sidan.

Ett väldigt bra fungerande beslag som även är enkelt att anpassa är en Classic roller sko (en halvrund framtagen ridhästsko) som man värmer upp, smider ner insidan så den blir både bredare och framför allt plan och låter skon från tå/tåsidodel fortfarande ha sitt ursprung, vill säga halvrund.

Vi har nu ett beslag som ger ett stabilt brett understöd på hovens insida och en snabb fri överrullning på utsidan.

Meningen med detta är att inre sidoligamentet ska stressas av och all typ av sträckning i ligamentet ska hämmas genom att provocera fram en snabbare belastning i hovens yttersida.

Prognosen är som nämnts "avvaktande" och allt beror naturligtvis på den enskilda individens egen förmåga att förstå att rörelse är läkande men överrörelse förvärrar läknings processen.

Bara som en vägledning,, försök att se till att den sida som skadan sitter på är den sidan som behöver mest understöd och minst böjd belastning.
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Jo så är det men om vi nu koncentrerar oss på just denna skada så är det tydligen hovbenets sidoligament på den mediala sidan (insidan på hovbenet)

Nu tänker vi oss att ligamentet är som en gammal torr gummisnodd, trycker vi ihop det så händer ingenting men drar vi ut det så kan det t.o.m. gå av.

Samma sak när det handlar om ett sidoligament,, så länge det inte utsätts för tänjning så brukar det inte smärta och det är nu det gäller att börja tänka på vad man kan göra för att påskynda läknings processen.


När det gäller själva underlaget så är ett hårt fast underlag mer "hållfast" än ett mjukt, all typ av rörelse ska ske rakt fram eller om möjligt på böjt spår i den riktning där sidoligamentet INTE utsätts för uttänjning.

Rent beslagsmässigt är som redan nämnts en sko som ger ett större stadigare understör över den sida som skadan i sidoligamentet sitter ( i detta fall på insidan) och en ökad friare överrullning på den motsatta sidan.

Ett väldigt bra fungerande beslag som även är enkelt att anpassa är en Classic roller sko (en halvrund framtagen ridhästsko) som man värmer upp, smider ner insidan så den blir både bredare och framför allt plan och låter skon från tå/tåsidodel fortfarande ha sitt ursprung, vill säga halvrund.

Vi har nu ett beslag som ger ett stabilt brett understöd på hovens insida och en snabb fri överrullning på utsidan.

Meningen med detta är att inre sidoligamentet ska stressas av och all typ av sträckning i ligamentet ska hämmas genom att provocera fram en snabbare belastning i hovens yttersida.

Prognosen är som nämnts "avvaktande" och allt beror naturligtvis på den enskilda individens egen förmåga att förstå att rörelse är läkande men överrörelse förvärrar läknings processen.

Bara som en vägledning,, försök att se till att den sida som skadan sitter på är den sidan som behöver mest understöd och minst böjd belastning.

jag måste säga att du förklarar på ett väldigt bra sätt, nu förstår jag lite mera om vad det är som hänt och hur vi skall jobba i fortsättningen. Blev nyfiken, har du haft/träffat hästar med denna typ av skada eller "bara" väl insatt i leder/ligamanet?:) I vilket fall, tack så mycket för ditt svar!
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Jag tycker även jag att du är bra på att beskriva och förklara . Ditt yrke har jag ju koll på ;)
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Oavsett vad ämnet är, är dessa inlägg otroligt roliga att läsa!

Fakta och bra beskrivning!!

Tack!
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

*kl* Intreessant tråd. Min fjording har just fått börja skritta efter en skada på medialt sidoligament kronled (Desmit CL?) på ett framben.

Jag upptäckte nog skadan efter ett par veckor och han var väldigt lindrigt halt och reagerade ej på rakt fram hårt underlag utan vid upptäckten syntes en c:a 1gradig hälta på böjt spår. Men på grund av min historik at tjag sökt för diffus hälta 2v tdigare och väl beskriven anamnes (grövre hälta om han belastat ojämt) hittade min veterinär skadan genom att först bedöva hoven och sedan röntga/ultraljuda. Har för mig att på räntgen såg man en ojämn utlinjering av ligamentet. Inga direkt synliga svullnader eller gallor, möjligen en liten liten svampighet i området kunde uppfattas vid rakat hovskägg samt en något en något förhöjd puls pga skadan.

Tre omgångar stötvågsterpi, vila i sjukhage och långsam utslussning i lugn flock och plan hage är vi nu där ett par månader senare med till synes ohalt häst i plan hage med livsglädje och har börjat skritta på fasta jämna underlag. Ser än så längre fräsch ut men ska in på kontroll inom ett par veckor. Har överrullningssko (inte fått några skodirektiv) men är det bra även för denna skada? Eller borde jag poängtera något speciellt med skoningen?

Erfarenheter? Tips? Allt av intresse!
 
Senast ändrad:
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Rekommenderad kan jag väl inte säga utan det var mer att "känner ni att ni har pengar över kan vi testa stötvågor, det kommer läka ändå men går fortare". Är glad att vi körde på det. var på återbesök idag. det gick kanon. Helt ohalt, och i princip helt bra på ultraljudet. Så nu ska det så sakta börja travas igång igen.

Otroligt skönt med en häst som är av den inställningen att om han inte får hoppa och ha sig så kan han lika gärna chilla på livet. Aldrig haft en mer lätthanterlig konvalescent. :) :)
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Vår då 6-åriga häst skadade båda sidoligamenten i hoven efter ha trampat av sig en sko i hagen. Tyvärr fick vi först fel diagnos men efter diffus hälta så uppsöktes en annan klinik och där ställdes korrekt diagnos efter ultraljud. Hästen stödvågs behandlades i i flera omgångar med 10 dagars mellanrum. Skritt för hand på PLANT underlag dvs asfalt och grusväg. I övrigt still i platt grusad sjukhage ca 15x15 m. Beslagen flyttades bak med classic rollover. Efter en vår av stötvågsbehandlingar, släpptes hästen på sommarbete juni, juli, augusti, platt hage, ute dygnet runt utan skor. Hästen sattes igång i sep och i feb startades den i första 1 m klassen. Idag, 3 år senare efter går hästen stadigt 115, LA dressyr och debutant fälttävlan. Hoven har aldrig varit ett problem under dessa 3 år. Dock rider vi inte på ojämna underlag, dvs ej i otillgänglig skog. I vinterhagen har jag skalat av matjorden så den inte ska bli lerig och frysa, dvs bli "knögglig" utan vara plan. Hästen skos var 5-6 vecka av en mycket duktig och välrenommerad hovslagare, alltid i balans så överrullningen sker rakt fram. Hoppas din ponnys ligament läker och att ni får många bra år tillsammans.
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Nu har det blivit så kallt i Sundsvall så har fått plockat in hästen från betet.

Ringde till veterinären för att rådfråga hur hästen skulle skos, då har veterinären som haft oss slutat. :eek:

Den andra veterinären tycker att hon kan skos som tidigare och börja promeneras 10 min om dagen, rekommenderar koll i januari och då bör jag var uppe i 40 min om dagen.

Lite villrådig så letar jag rätt på den tidigare veterinären som jobbar på det ställe vi var och gjorde MR på. Så han har tillgång till journalen via den.

Han tycker att vi kan ta bort stödet för sidoligamentet och bara köra ringsko med bra överrullning. Samt att han vill titta på henne innan jul och då bör då sätta igång henne så jag är uppe i 10 min trav under ryttare.

Nu står jag här ganska villrådig med två väldigt olika igångsättning råd.

Hästen har alltså ej blivit riden alls sedan årsskiftet, promenerad ca 45 min om dagen jan-maj sedan totalvila på bete tills nu. Innan det var hon lättare riden sep-jan eftersom det inte hittade vad som var fel.

Hur sätter man normalt igång en häst som vilat i ett år? :confused:
 
Sv: Skada på hovbenets sidoligament

Jag hade gjort ett schema som började med 15-30 min skrittpromenad under 2-3v (om hon gått på bete har hon ju rört sig en del därav den lite längre tiden) . Sedan uppsutten skritt med start på 15 min och uppfasning till 45 minuter under säg 3 veckor (lägg på fem min var eller varannan dag).
Efter det hade jag börjat lägga in korta travintervaller, på max någon minut åt gången i början under en ganska lång tid. Tills jag är uppe i kanske 15-20 min trav på de där 45 minuterna.

Allt detta på så plant underlag och raka spår det bara går.

Först efter det hade jag börjat tänka tanken på stora volter, enstaka galoppfattningar osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 879
Senast: lil-sis
·
Hästvård Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen... Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: oopsie
·
Hästvård Blir inte klok på min häst. Köpte honom från ridskola dec -02 med pålagringar vf men ohalt vid böjprov. Vet tyckte inte att...
Svar
15
· Visningar
2 655
Senast: majja22
·
Hästvård I måndags, förra veckan, red jag ett vanligt träningspass för min tränare. Jag värmde upp hästen i alla tre gångarter och märkte inte...
Svar
6
· Visningar
2 197
Senast: peperoni2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Allergiutredning
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp