Bukefalos 28 år!

Skada på ytliga böjsenan bak

Balahé

Trådstartare
Hej!
Sitter här och funderar över framtiden för mitt sto som fått en skada på ytliga böjsenan på ena bakbenet. Om hon nu inte skulle bli så bra att hon kan bli ridhäst igen överväger jag att kanske betäcka. Givetvis får vår veterinär och även ET säga sitt innan ev. betäckning.

Har någon här ett sto med liknande skada som ni använder i aveln? Hur upplever ni isåfall att hon orkar den extra tyngden som bli mot slutet? Andra funderingar?

Kan tillägga att det är en sparkskada och att det är ett fint och trevligt sto som fått två fina föl tidigare (senaste är 5 nu tror jag).
 
Sv: Skada på ytliga böjsenan bak

Enligt veterinär så läker senskador men det tar lång tid, därför betäcks många ston med senskador under läkningsprocessen. Någon större belastning av dräktighet tror jag inte men det är naturligvis individuellt hur just den hästens skada ser ut.
 
Sv: Skada på ytliga böjsenan bak

Jo, jag vet ju att det inte är helt ovanligt. Den här hästen kommer dock inte att bli ridhäst igen om hon får föl:(, det tog för lång tid att få henne ridbar igen efter förra gången och då var hon betydligt yngre än hon skulle vara när det här fölet kommer.

Just skador på ytliga böjsenan bak är tydligen inte så vanligt vad jag har förstått så vi får väl se vad som händer.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 164
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har en misstänkt skada på ytliga böjsenan (varm, öm, halt). Veterinären var ute nu på eftermiddagen och vi ska göra ultraljud...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: superstar
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 379
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp