Bukefalos 28 år!

skadad häst. Vems ansvar?

mataii

Trådstartare
Har haft en inackordering hos mig på lösdrift i drygt en månad, men av olika orsaker har hon nu flyttat. Väl hemma påpekar hon att han har en infektion i skapet och att han knappt kan gå. Detta har jag ej sett minsta tillstymmelse till. Hästen i fråga har varit pigg och glad och inte visat några symptom på obehag.
Nu säger hon att hon kommer gå vidare med detta och att det är mitt ansvar. Är det inte hennes ansvar som hästägare att uppmärksamma detta. (hon har inte varit här en enda gång under tiden hästen varit inackorderad, så hon har i och för sig inte kunnat se det)

Hur ligger det till? Vad kan hända mig kort sagt??

Tacksam för svar!
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Är det inte hennes ansvar som hästägare att uppmärksamma detta.

Nej, inte alltid.


Den som har hand om en annans egendom, exempelvis en häst, blir ersättningsskyldig gentemot ägaren om han genom någon form av oaktsamhet är orsak till att djuret skadas. Beror skadan på en ren olyckshändelse, föreligger enligt huvudprincipen inte någon sådan ersättningsskyldighet.

Sammanfattningsvis finns ett strängt vårdansvar, som i princip innebär att den som förvarar egendom, exempelvis en häst, åt någon annan, för att gå fri från ersättningsskyldighet för en inträffad skada på egendom, måste visa att skadan orsakats av något som inte innebär att han gjort sig skyldig till oaktsamhet. Detta kallas presumtionsansvar och innebär en "omvänd bevisbörda".

När det gäller skador som åstadkoms av djur som står under tillsyn av någon annan än ägaren, har den som sköter om djuren i stort sett samma skadeståndsansvar som djurägaren. Om man kan påvisa någon oaktsamhet så att ett skadestånd skall utgå, gäller alltså samma regler för den som har hand om hästen som för en ägare.


MEN; hästen lär väl ha en försäkring ?
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

HUr ser ert kontrakt ut? Skulle du ha stenkoll på honom eller bara fodra o ta in o ut?
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

i kontraktet står detta (bland annat)

Stallägarens ansvar
- att hagarna är stängslade
- daglig tillsyn av hästen
- utfordring under vinterperioden

Hästägarens ansvar
Hästen är inackorderad på hästägarens risk och ansvar.
Hästen bör vara försäkrad samt ska vara vaccinerad mot stelkramp och hästinfluensa. Verkning/skoning och avmaskning

Övrigt
Skulle hästen behöva veterinärvård kontaktas ägaren först. Vid akutfall tar stallägaren omedelbar kontakt med veterinär. Ägaren står för alla kostnader.


Alltså, detta borde väl räcka för att bevisa att det är ägaren ansvar?
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Ja det har den! Men eventuell självrisk då? Om det nu ens behövs någon veterinär alltså.

Ok, men jag borde väl "komma runt" även detta, då det omöjligt kan ha uppkommit av någon oaktsamhet då dom enbart har gått på lösdrift i en hage, fått tillsyn minst 3 ggr om dagen, mat och vatten. Något mer hade vi inte kommit överens om.
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Det enda fallet som du kan åka dit på är ifall ägaren kan visa att skadan fanns när hästen var hos dig och att den var av sådan art att du borde ha sett den vid din dagliga tillsyn.

Då det antagligen är svårt/omöjligt att bevisa så skulle jag tro att du inte behöver oroa dig.
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Det som kan bli problem för dig är att det står i avtalet att hästarna ska ha daglig tillsyn. Det går säkert att tolka olika gällande hur noggrant du förväntades se till hästen.
Å andra sidan har jag svårt att se att hästägaren blir lockad att driva en sådan här sak juridiskt med tanke på att avtalet går att tolka som att både du och hästägaren är ansvariga, och att juridisk hjälp kostar ganska mycket pengar.
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

När flyttade hästen? Kan ägaren påvisa att infektionen uppkommit under tiden hos dig?

Hur upptäcktes infektionen? Är det rimligt att du skulle ha upptäckt infektionen vid den dagliga tillsynen så tror jag nog att det kan bli jobbigt, men det är ju många frågetecken innan dess.

Jag hade kontaktat en jurist när hästägaren framlagt sina fakta i fallet.
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Det enda fallet som du kan åka dit på är ifall ägaren kan visa att skadan fanns när hästen var hos dig och att den var av sådan art att du borde ha sett den vid din dagliga tillsyn.

OM hästägaren skulle kunna visa att en sådan skada fanns då du haft tillsyn över hästen kan du använda din ansvarsförsäkring för att täcka ett eventuellt skadestånd. För jag förmodar att du har en lantbruks/gårds/hästverksamhetsförskring? I så fall är det ju bara självrisken (som ofta kan vara rätt låg på de nämnda försäkringarna) du riskerar. Dessutom reder försäkringsbolaget ut ditt ansvar åt dig och sköter kontakterna med hästägaren så att du slipper bli osams med denne.
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

När flyttade hästen? Kan ägaren påvisa att infektionen uppkommit under tiden hos dig?

Hur upptäcktes infektionen? Är det rimligt att du skulle ha upptäckt infektionen vid den dagliga tillsynen så tror jag nog att det kan bli jobbigt, men det är ju många frågetecken innan dess.

Jag hade kontaktat en jurist när hästägaren framlagt sina fakta i fallet.

Hästen flyttade igår på eftermiddagen, och på kvällen skickade hon ett sms och berättade läget. Jag har inte sett infektionen i fråga i min dagliga undersökning av hästarna, men visst, jag har inte vänt ut och in på skapet..det kan jag erkänna. Vad tycker ni ingår i en daglig koll av hästarna? Är det jag som varit ouppmärksam?:confused
Hästen har som sagt varit pigg och glad, busat och lekt i hagen. Fina ben, slemhinnor, bra mage osv.

Om det nu skulle vara intressant så har det varit strul med denna person från dag ett i stort sett. Inga betalningar, lovat saker hit och dit och aldrig dykt upp på avtalad tid. Detta känns nästan som en hämnd eller påhitt av något slag för att hon fått flytta...men vad vet jag. Usch, jag ska aldrig mer ha inackorderingar!
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Knappt kan gå låter ju som om du hade märkt det, var du med när de lastade på hästen? Om han hade haft ont då så hade ni väl reagerat på det båda två.

Han kan mycket väl ha råkat ut för nåt strax innan han lastades på och inte visat nåt förrän nu. Det betyder inte att du varit ouppmärksam eller underlåtit att behandla, svårt bevisläge för hästägaren skulle jag tro.
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Inhysningar är ett helvete. Jag har gett upp. Sista tjejen hon bad & bönade om att få ha hästen på min lösdrift. Jag sa till slut ja trots att jag inte ville ha inhysning. Från dag ett var allt strul, hon var halvt hysterisk, betalade inte för sig & avslutade det hela med att flytta hästen hastigt & lustigt i MIN transport, vägrade att betala, transporten kom tillbaka efter ett dygn när jag hotade med att anmäla den stulen, sen avslutade hon med att anmäla mig till länsstyrelsen.
De hade dock ingen anmärkning att ge så det var lugnt.
Men hästfolk är helt enkelt förjävliga att ha att göra med..

Hästen flyttade igår på eftermiddagen, och på kvällen skickade hon ett sms och berättade läget. Jag har inte sett infektionen i fråga i min dagliga undersökning av hästarna, men visst, jag har inte vänt ut och in på skapet..det kan jag erkänna. Vad tycker ni ingår i en daglig koll av hästarna? Är det jag som varit ouppmärksam?:confused
Hästen har som sagt varit pigg och glad, busat och lekt i hagen. Fina ben, slemhinnor, bra mage osv.

Om det nu skulle vara intressant så har det varit strul med denna person från dag ett i stort sett. Inga betalningar, lovat saker hit och dit och aldrig dykt upp på avtalad tid. Detta känns nästan som en hämnd eller påhitt av något slag för att hon fått flytta...men vad vet jag. Usch, jag ska aldrig mer ha inackorderingar!
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

i kontraktet står detta (bland annat)

Stallägarens ansvar
- att hagarna är stängslade
- daglig tillsyn av hästen
- utfordring under vinterperioden

Hästägarens ansvar
Hästen är inackorderad på hästägarens risk och ansvar.
Hästen bör vara försäkrad samt ska vara vaccinerad mot stelkramp och hästinfluensa. Verkning/skoning och avmaskning

Övrigt
Skulle hästen behöva veterinärvård kontaktas ägaren först. Vid akutfall tar stallägaren omedelbar kontakt med veterinär. Ägaren står för alla kostnader.
Alltså, detta borde väl räcka för att bevisa att det är ägaren ansvar?

Det borde ju täcka det här också tycker jag. Fö skulle jag ligga väldigt lågt och låta henne driva processen om hon vill.
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Jag hade också legat lågt. Tror inte hon kommer driva det vidare och om hon skulle göra det blir det nog svårt för henne.

Om hästen hade skadan hos dig (och knappt kunde gå?) så hade hon ju uppmärksammat det när hon hämtade hästen innan hon lastade den -och då säger man ju till eller dokumenterar detta på något sätt. Om hon själv inte såg något förrän hästen var flyttad, hur skulle du då kunnat se det?

Ang att hon inte betalat för sig, om du fortfarande inte har fått betalt ska du omedlebart skicka faktura och sedan vidare till KFM om betalning ej inkommer.

Ligg lågt, ta det lugnt och undvik inackorderingar i framtiden.
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Jag hade också legat lågt. Tror inte hon kommer driva det vidare och om hon skulle göra det blir det nog svårt för henne.

Om hästen hade skadan hos dig (och knappt kunde gå?) så hade hon ju uppmärksammat det när hon hämtade hästen innan hon lastade den -och då säger man ju till eller dokumenterar detta på något sätt. Om hon själv inte såg något förrän hästen var flyttad, hur skulle du då kunnat se det?

Ang att hon inte betalat för sig, om du fortfarande inte har fått betalt ska du omedlebart skicka faktura och sedan vidare till KFM om betalning ej inkommer.

Ligg lågt, ta det lugnt och undvik inackorderingar i framtiden.

Jo jag tycker det jag med! Jag var dock inte med vid själva lastningen, utan några hundra meter bort och jobbade, men jag såg dom och då kunde minsann hästen gå. Han ville inte gå på transporten så dom tog linor på honom. Mycket möjligt att dessa åstadkommit något om hästen exempelvis klivit över den och fått den mellan benen och sen kastat sig? Vad vet jag...Tittade inte hela tiden, men han kastade sig ett par gånger.
Tycker dock hon kunde tagit kontakt med mig redan på plats, och inte väntat flera timmar tills man kommit hem.

Nej hon har inte betalat ännu. Efter femtioelvte påminnelsen i fredags, sa hon att hon betalat in på torsdagen (den 21). Borde inte detta kommit in nu?

Hur skickar man faktura som privatperson? Finns mallar i word har jag sett, kan man använda en sådan och bara hux flux skicka?

Mvh Matilda
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Då hade hon ju all chans att prata med dig direkt när hon såg problemet om det nu uppstod hos dig!

Det är möjligt att pengarna inte har kommit in än, det kan ta tre bankdagar. Vänta veckan ut och skicka annars faktura. Det kan du skriva som privatperson. Lovisaleonora_ är jätteduktig på vad man ska skriva :)
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Åh då finns det fortfarande hopp!:)
Tack så mycket för alla kloka ord och tips! Nu kan jag inte göra annat än vänta känns det som...
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Skickar pepp och säger som andra, vänta ut människan.
Gissar på att hästen inte är värd någon enormt stor summa pengar (då borde den använts/ridits/körts, tänker jag).

Hoppas det löser sig.
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Tack så mycket!

Hon hade dragit tillbaka betalningen påstår hon, eftersom hon inte tycker jag förtjänar pengarna. Behöver jag säga att jag blev lite smått arg inombords? Efter allt vad jag har gjort för hennes häst, OCH henne! Inte tagit extra betalt för något, utan gjort allt för att vara snäll och hjälpsam så hon skulle trivas.
Har pratat med flera olika hästjurister nu, och de flesta säger att jag ska skicka en faktura kort och gott, och betalas den inte går den till kronofogden.
Mailade personen i fråga och berättade läget, och då verkade hon bli skraj. Hon sa att hon skulle betala hyran omgående, men maten ville hon ha kvitton på för det jag "påstår" ha köpt = enbart hö och halm. Tror hon hästen ätit luft och legat och sovit i snön/leran?

Hästen i fråga är en unghäst, därav används den inte till något ännu. Inget försvar tycker jag iofs. Har man häst ska man ta hand om den, oavsett ålder. Inte lämnar man den vind för våg hos en okänd människa, och sen till råga på det vågar vara otrevlig och otacksam för all den hjälp man fått. Jag förstår mig inte på vissa människor....
 
Sv: skadad häst. Vems ansvar?

Kvitto? På DITT inköp av hö och halm? Det är ju inte relevant, det som är relevant för henne är åtgången för hennes del (om hon inte betalar inkl. halm och hö alltså).

Skönt om det löser sig utan att du behöver blanda in ytterligare instanser.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp