Skadad på jobbet

Peppery

Trådstartare
För nästan en vecka sedan så halkade jag på jobbet, slog i huvudet och fick en rejäl hjärnskakning. Jag är fortfarande yr, oftast bara lite men ibland rejält mycket så att allt snurrar jättesnabbt och jag måste hålla i mig i något.
Jag är jättedålig på allt som har med arbetsvillkor, rättigheter, försäkringar och liknande att göra, men tänkte att någon här kanske har koll?
Funderar på om det är någon ersättning som jag borde få eller söka eftersom det borde räknas som arbetsskada? Karensdagen, borde inte den tas bort eftersom jag är sjukskriven för något som hände på arbetet?
 
För nästan en vecka sedan så halkade jag på jobbet, slog i huvudet och fick en rejäl hjärnskakning. Jag är fortfarande yr, oftast bara lite men ibland rejält mycket så att allt snurrar jättesnabbt och jag måste hålla i mig i något.
Jag är jättedålig på allt som har med arbetsvillkor, rättigheter, försäkringar och liknande att göra, men tänkte att någon här kanske har koll?
Funderar på om det är någon ersättning som jag borde få eller söka eftersom det borde räknas som arbetsskada? Karensdagen, borde inte den tas bort eftersom jag är sjukskriven för något som hände på arbetet?

Det mesta är avtalat i ditt anställningsavtal och eventuellt kollektivavtal till det. Kontakta ditt fackförbund, de hjälper gärna till.

En arbetsskada kan också utgöra ett brott om den orsakats av bristande arbetsmiljö, men det är en annan fråga.
 
För nästan en vecka sedan så halkade jag på jobbet, slog i huvudet och fick en rejäl hjärnskakning. Jag är fortfarande yr, oftast bara lite men ibland rejält mycket så att allt snurrar jättesnabbt och jag måste hålla i mig i något.
Jag är jättedålig på allt som har med arbetsvillkor, rättigheter, försäkringar och liknande att göra, men tänkte att någon här kanske har koll?
Funderar på om det är någon ersättning som jag borde få eller söka eftersom det borde räknas som arbetsskada? Karensdagen, borde inte den tas bort eftersom jag är sjukskriven för något som hände på arbetet?
Du borde få gå till företagshälsovården om du skulle ha behov av läkarbesök igen (antar att du varit hos läkare?) . Om ni inte har någon företagshälsovård så ska jobbet betala dina vårdkostnader. Du ska kontakta din chef eller HR för att få veta dina rättigheter. Sen ska det anmälas till försäkringskassan med.
 
Du skall omgående kontakta din arbetsgivare ock skriva en arbetsskadeanmälan, kontakta sjukvården för att få en koll och kom ihåg att spara alla kvitton för vård och mediciner. Finns pengar att hämta där. Kontakta även ditt fackförbund, de borde ha någon försäkringsansvarig som kan hjälpa dig vidare...
 
Jag var på akuten efter att det hade hänt, så är kollad av läkare. Har pratat med närmsta chefen men hen visste inget om några ersättningar. Men hen gör också allt gör att slippa betala ut något i onödan.
 
Var noga med att skriva en avvikelse och lämna in. Sedan ska det rapporteras till Försäkringskassan (se ovan).

Om det finns försäkringar för olycksfall så är det ju inte företaget som betalar, så det argumentet förstår jag inte alls.
 
Som andra har skrivit innan ska du göra en arbetsskadeanmälan. Hur det går till kan variera lite beroende på skadan och arbetsgivaren. Som du sett redan finns en länk till försäkringskassan men det kan vara så att din arbetsgivare har egna rutiner som då också ska följas.
Jag vet inte hur stor din arbetsplats/arbetsgivare är men om det inte är en liten arbetsplats ska det finnas skyddsombud/arbetsmiljöombud (kärt barn har många namn). Till det ombudet kan du vända dig och få hjälp med vad som gäller för just dig och din arbetsplats. I arbetsmiljölagen står att alla arbetsgivare är tvungna att bedriva något som heter systematiskt arbetsmiljöarbete. Så det är företagets rutiner för det som kommer att styra vad du ska göra. Kan ju säga att det låter lite svagt av din närmaste chef att denne inte vet vad som gäller.
Är det en stor arbetsgivare och i Sverige så finns det försäkring som du kan få ersättning ifrån. Men det är tyvärr långt ifrån alla mindre arbetsgivare har det.
 
För nästan en vecka sedan så halkade jag på jobbet, slog i huvudet och fick en rejäl hjärnskakning. Jag är fortfarande yr, oftast bara lite men ibland rejält mycket så att allt snurrar jättesnabbt och jag måste hålla i mig i något.
Jag är jättedålig på allt som har med arbetsvillkor, rättigheter, försäkringar och liknande att göra, men tänkte att någon här kanske har koll?
Funderar på om det är någon ersättning som jag borde få eller söka eftersom det borde räknas som arbetsskada? Karensdagen, borde inte den tas bort eftersom jag är sjukskriven för något som hände på arbetet?
Hos oss (LO-anslutna) så har vi full lön vid sjukskrivning efter arbetsskada och inget avdrag för karensdag. Om man blir hemma mer än 14 dagar får man sjuklön av FK och arbetsgivaren betalar mellanskillnaden.

Gör en olycksafallsrapport på ditt jobb. Det ska finnas dokumenterat hur det går till.

Det ska anmälas till AFA om din arbetsgivare är med där, ring och kolla! Jag gjorde det själv på nätet efter att jag ringt till dom. Jättetrevliga.

Har du någon egen försäkring så anmäl till den också.
Hör av dig till facket och be om råd om du behöver.

Detta under förutsättning att ditt företag har kollektivavtal...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 481
Kropp & Själ Nu behöver jag Dr. Bukes hjälp, jag tror jag har lyckats göra någon form av kraschlandning. Denna vecka har jag varit förkyld och...
Svar
19
· Visningar
1 793
Senast: Petruska
·
Skola & Jobb Hej allihopa :heart Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad...
Svar
16
· Visningar
1 652
Senast: Halcyon
·
Äldre Jag blev påkörd av en bilist när jag cyklade till jobbet i morse. Jag cyklade på cykelbana som korsade en påfart där bilarna har...
Svar
13
· Visningar
2 219
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp