Skadad transport!

Fahlis

Trådstartare
Senariot:
Min splitter nya transport (ca. 2½ veckor gammal), uppställd på anvisad plats vid stallet där jag har hästen inackorderad. Brevid står en äldre transport som ägs av annan "inackordering".

Kommer upp till stallet (förra veckan) för att koppla på mitt släp o upptäcker rejält hål i aluminiumplåten under skötardörren. Fattar efter ett tag att släpet brevid har på något vis farit in m kulhandsken o skurit upp mitt. (Spår av färg på den andres kulhandske.) Det andra släpet har ej haft varken bromsen åtdragen el. haft block framför/bakom hjulen. Mitt släp är bromsat. (Skåne är ett blåsigt ställe spec. nu på vinterhalvåret).
Tar upp detta m släp-ägaren vad som hänt! Hon ska prata med sitt försäkringsbolag.

Ringer till mig för ett par dagar sedan för att säga att f-bolaget sagt att hon inte ska betala en spänn, inte ens självrisken, för hon har inte varit oaktsam.

VAAA? :eek:

Är det inte oaktsamt att inte ha bromsat sitt släp på nått vis? Spec. om det är parkerat ex. i rad m, flera andra transporter? Jag fattar ingenting! Så jag kan ställa min transport el. annat släp hur som helst obromsat o aldrig vara skyldig till att det förstör något?
Hade förstått om släpet var bromsat, då har man ju ändå fösökt på bästa sätt att undvika en olycka...men?
Hon tyckte att jag kunde ta det på min försäkring o att halva självrisken kunde hon ställa upp på. Men..... då var hon snäll!

Idag "drabbade" vi samman i stallet. Jag förklarade att jag var faktiskt riktigt arg o ledsen över situationen... INGEN empati fick jag öht över situationen.
Utan hon blir skitförbannad o skriker åt mig att hon minsann kan betala hela självrisken, men då ska hon ha kvitto på det!

Finns det ingen moral i samhället längre?
Jag har ju inte gjort något fel!! Det är ju hon som inte har bromsat sitt släp o jag får lida för det!

Någon som varit utsatt för liknande?



Som grädde på moset så hade vi inbrott/stöld i stallet natten mellan torsd/fred denna vecka. Då försvann mina 2 sadlar, tömkörningsgjorden, 2 bröstselar, div. täcken, alla mina tömmar, polypad-underlägg, träns m.m., m.m. + stallägarens travutrustning (selar, huvudlag m.m.)
Så nu har jag inget att arbeta min unghäst med!

LIVET ÄR UNDERBART!!! :cry:
 
Sv: Skadad transport!

Tyvärr har hon rätt! Fullkomligt moraliskt fel anser jag också, men lagligt rätt. Och hennes försäkringsbolag kommer ju inte ställa upp med en spänn. Däremot undrar jag om inte ditt bolag när du utnyttjar försäkringen försöker klämma hennes bolag på stålarna? Vore det jag skulle jag betala hela din självrisk, skulle se det som en självklarhet. Men folk är så fräcka, man hoppas de själva hamnar i samma situation någon gång! :mad:

Vad har du för bolag? Mitt släp gick sönder för några månader sedan, när jag skulle ta ut det på försäkringen fick jag veta att det bolaget har någon sorts bonus jag tjänat in pga skadefria år. Man fick använda den bonusen till att betala premier eller betala självrisken. Kolla om du har något sådant, min skada (gick lös på över 19.000:- :crazy: ) kostade mig inte en spänn, jag använde den där bonusen till självrisken.

Beklagar du fick ditt släp förstört och beklagar verkligen att du fick dina saker stulna! Så jobbigt att köpa nytt även om försäkringen betalar!

Håller tummarna att du slipper mer sådant där trams och otur igen!
 
Sv: Skadad transport!

Tack för stödet!

Det lustiga är att vi har samma f-bolag. Tänkte ringa imorgon o fråga hur de ställer sig till min situation. Om de då anser att "hennes" bolag ska stå för det!
Intressant att höra!

Vore det jag skulle jag betala hela din självrisk, skulle se det som en självklarhet.
Ja, jag hade gjort detsamma! För mig är det oxå en självklarhet! Därför blir jag så förbannad!

Ingen jätteskada o det går att använda transporten....men det är :devil::ligt onödigt!

DSC05397.jpg


DSC05399.jpg


Detta år verkar ha gått i moll.
Förutom släpet o stölden har vi även försäkringsärenden ang. reseförsäkring (maken fick akutopereras för brusten blindtarm, 1:a dagen på vår Greklandresa-fått en del pengar men f-bolaget vill ej betala ersättningsresa..."suck") samt en bilskada (någon har sprungit över motorhuv, framruta o tak på min bil med bucklor, lackskador o spräckt ruta som följd)
....ett axplock av "trevliga" händelser under 2009.

Hoppas 2010 blir bättre :confused: !!
 
Sv: Skadad transport!

Om man inte drar år handbromsen eller parkerar så att ett fordon kan flytta sig så anser jag att man inte visar hänsyn till omgivningen.
Om man sen upptäcker att ens släp skadat ett annat släp och inte ens säger till så är man väldigt arrogant mot den som drabbats av skadan och det är ännu värre för mig.
Skadar jag något som tillhör någon annan för att jag varit för lat att dra åt handbromsen så hade det varit naturligt att jag dels meddelat det men även tagit upp det med mitt försäkringsbolag.

Jag hoppas ditt försäkringsbolag kan lösa det för dig så att du kan njuta av ditt nya släp (grattis till det förresten).
 
Sv: Skadad transport!

Om man inte drar år handbromsen eller parkerar så att ett fordon kan flytta sig så anser jag att man inte visar hänsyn till omgivningen.
Om man sen upptäcker att ens släp skadat ett annat släp och inte ens säger till så är man väldigt arrogant mot den som drabbats av skadan och det är ännu värre för mig.
Skadar jag något som tillhör någon annan för att jag varit för lat att dra åt handbromsen så hade det varit naturligt att jag dels meddelat det men även tagit upp det med mitt försäkringsbolag.

Precis! :)

Pratade med mitt f-bolag (dvs samma) o hon tyckte oxå det lät märkligt! Hon undrade vilken avdelning hon pratat med?!

Så om jag förstår det rätt...
Hade hennes transport varit kopplad till en bil- går det på hennes bils trafikförsäkring.
Men om den är okopplad finns det ju ingen trafikförsäkring, eftersom ett släp inte kan trafikförsäkras...och i det läget borde hennes ansvarsförsäkring genom hemförsäkringen gå in o täcka!
Detta tyckte då hon på f-bolaget var konstigt att de inte hänvisat henne till.....då det i det här fallet antagligen är en ansvars-fråga!

Det är ingen jättesumma det är tal om! Det rör sig om en självrisk på 1500:-.
Men jag blir så less på folk o hur en del tänker...el. inte!

Jag hoppas ditt försäkringsbolag kan lösa det för dig så att du kan njuta av ditt nya släp (grattis till det förresten).

Tack :bow:! Jag är jättenöjd med det! Bra plats för pållen o kanon efter bilen!
 
Sv: Skadad transport!

Vad har du för bolag?

L*nsförsäkringar! Vad har du? Låter intressant det bolaget :)!

Så när vi nu är inne i en otursperiod så föll det sig väl naturligt att det (i går kväll) gick en liten bit ur min ena framtand!..... Ovan på allt annat......:cool: Bara sådär helt appropå :angel:!
 
Sv: Skadad transport!

Sa hon inte ens till dig att det hade hänt???? Hon har ju flyttat tillbaks sitt släp och då måste hon ju sett skadan på ditt!!! Bara det är dålig stil!!!
 
Sv: Skadad transport!

Är det inte oaktsamt att inte ha bromsat sitt släp på nått vis?
Jo, det tror jag att du kan hävda ganska ihärdigt i diskussionerna med f-bolaget.

Trafikförordningen 3. kap
50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt. ...
 
Sv: Skadad transport!

Usch stackare:(

Jag ville bara berätta att en liknande grej har hänt mig fast då var det en bil som var parkerad som rullade in i min parkerade bil. När jag kom och skulle åka i väg (besökt läkare med nyfödd febrig bebis och 30 minusgrader ute)så hade jag hela bilen intryckt i förardörren:(.
Jag kunde omöjligt själv rulla bort den i all snö som fallit så jag blev tvungen att ringa polisen som kom och hjälpte mig. De dokumentarade det hela innan de sköt bort den okända bilen från min. De kollade med registret vem som var ägare, försökte ringa denne utan resultat. Lämnade en lapp på vindrutan hur denne skulle kunna kontakta mig och bad mig ringa dom om jag fick problem.:)

På kvällen ringde en förtvivlad kvinna som nästan grät i telefonen. Hon hade inte vågat dra åt handbromsen pga kylan sen glömde hon att lägga i växel:angel:
Inga som hellst problem med försäkringbolagen då heller:)

Så stå på dig och berätta hur det går!
 
Sv: Skadad transport!

Jag har If.

Ajdå, otur med tanden! Mina tänder lyckades också gå sönder på det viset som dina förra året. Flera på samma år!

Håller tummarna att ditt 2010 blir bättre!
 
Sv: Skadad transport!

Precis! :)

Pratade med mitt f-bolag (dvs samma) o hon tyckte oxå det lät märkligt! Hon undrade vilken avdelning hon pratat med?!

Så om jag förstår det rätt...
Hade hennes transport varit kopplad till en bil- går det på hennes bils trafikförsäkring.
Men om den är okopplad finns det ju ingen trafikförsäkring, eftersom ett släp inte kan trafikförsäkras...och i det läget borde hennes ansvarsförsäkring genom hemförsäkringen gå in o täcka!
Detta tyckte då hon på f-bolaget var konstigt att de inte hänvisat henne till.....då det i det här fallet antagligen är en ansvars-fråga!

Det är ingen jättesumma det är tal om! Det rör sig om en självrisk på 1500:-.
Men jag blir så less på folk o hur en del tänker...el. inte!



Tack :bow:! Jag är jättenöjd med det! Bra plats för pållen o kanon efter bilen!

Se till att k*rringen betalar bara! J-vla dumheter!
Ansvarsförsäkringen ska täcka detta och se till att den gör det nu! Ge dig INTE! Sådana här "hästmänniskor" som snyltar sig fram i livet ska sättas dit stenhårt.

Lånade själv ut mitt nya BOJ-släp till en tjej, vi skrev hyreskontrakt där det står att hon är skyldig att ersätta alla kostnader orsakade av hästen, när jag kom nästa dag och skulle använda släpet så var sparkskivan och mellanväggen fullständigt söndersparkade. Hon har inte ens sagt till att detta hänt utan bara parkerat transporten och åkt hem. Behöver jag nämna att jag blev vansinnig?? Jag sa åt henne att betala och hon kunde ju inget säga eftersom att hon själv skrivit på kontraktet. Men vilken enastående tur att jag ändå hade modet att se till att hon skrev på kontraktet. Ibland är man ju sådär dumsnäll liksom. Det är väldigt vanligt att folk glatt lånar saker som är värda runt 100.000 utan att för ett ögonblick reflektera över att de inte ens har råd att betala självrisken för försäkringen om något skulle hända... :eek:
 
Sv: Skadad transport!

Där fick jag mig en tankeställare...
Jag, likom många andra skulle jag gissa, hyr/lånar ut mitt släp då och då. Alltid till "såna man känner", och man tar nån hundralapp för det och självklart ska den som hyr släpet stå för eventuella kostnader om det händer nåt. Har aldrig tänkt tanken att skriva nåt papper på det, man tar så för givet att folk är reko. Nu har jag aldrig varit i nån situation där det faktiskt har hänt nåt, men säg att man hamnar där en dag.
För de allra flesta är det ju en självklarhet att man både säger till, samt betalar om något skulle gå sönder. Men så finns det ju alltid ruttna ägg i korgen, och många gånger uppdagas ju inte det förrän man sitter i skiten. Visst, muntliga avtal är lagligt sett lika bindande som skriftligt, men hamnar man i en ord-mot-ord-sits så...

As of today, inga fler lättsamma uthyrningar. För mig är det nog inte ens värt pengarna om jag ska vara ärlig, man lånar/hyr ut sin transport bara för att vara snäll. Men när jag tänker efter så har jag ju knappast köpt mig en dyr kärra för att andra ska använda den, och skulle jag hamna i en situation där jag plötsligt står med ett söndersparkat släp pga nån annans användande - då skulle jag bli riktigt sur på mig själv.
Nä, nu ska jag bli ego och tänka på mig själv.
Tack för insikten!
:D
 
Sv: Skadad transport!

Det är bättre att lägga saker vid hjulen än att dra åt parkeringsbromsen på släpet för den ska inte användas vid långvarig parkering står det. Det kan rosta fast och liknande.

Mitt släp står ensamt på stallplan men jag brukar inte dra åt någon broms. Däremot lägger jag en tegelsten mellan hjulen (boggi) så den inte kan svänga runt eller flytta sig om det skulle blåsa. Har man ett enkelaxlat släp är det ju större risk att det rullar omkring.
 
Sv: Skadad transport!

Dessutom så vet jag i nuläget bara ett försäkringsbolag som ersätter skador som hästen orsakat inne i släpet. Och är de man lånar ut till så ärliga att de lägger upp X antal tusen för en reparation som inte ens en försäkring täcker? :crazy:

Jag är MYCKET restriktiv till vem jag lånar ut mitt släp till! Förutom att det bara är till de jag vet gör rätt för sig om något går sönder så får de inte köra vilken häst de vill i mitt släp heller! Just pga att jag vet att försäkringen inte täcker det en häst demolerar inne i släpet.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: Fredag
·
Utrustning som rubriken lyder, hur ställer ni det? har ni det framför hästen? fäst i frambommen i den tomma spiltan? fäst i bakbommen i den...
Svar
7
· Visningar
6 978
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 130
Senast: axel
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp