Bukefalos 28 år!

Skadligt att tugga Vildsvinsfötter?

Lena Furberg

Trådstartare
Idag började Viltspårkursen - JÄTTEroligt och intressant och inspirerande! Men vi använde inte rådjursklöv, som jag är van vid, utan Vildsvin. Vid spårslutet fick hunden behålla klöven och tugga på den, tillbaka till bilen. Min hund är ju ett matvrak av stora mått och var helt salig över sin vildsvinsfot! Han hann nog tugga i sig en hel del!
Så nu undrar jag - hur är det med exempelvis Trikiner hos Vildsvin? Kan min hund få dem av att tugga på klöven? Får man bort Trikiner med vanlig avmaskning?
 
Sv: Skadligt att tugga Vildsvinsfötter?

Trikiner är svårt att bota vad jag vet. Dock är det ovanligt med trikiner på vildsvin, det har varit väldigt få fall konstaterat. Dock testas inte allt kött, men jag har för mig att allt kött som säljs måste testas och det är väldigt låga procent sist jag läste något om det.
 
Sv: Skadligt att tugga Vildsvinsfötter?

Jag vet inte hur vanligt det är med trikiner hos vildsvin.
De jag känner som jagar o äter sådant kött själva/utfodrar hundarna med, testar varje djur först.
 
Sv: Skadligt att tugga Vildsvinsfötter?

Jag har aldrig hört om något trikinangrepp varken på människa eller hund. Vi har annars varit ganska generösa emot våra hundar när det kommer till inälvor och ben från vilt, även vildsvin. Har faktiskt inte funderat över trikiner - jag har bara antagit att allt är testat... Alltid bra att få någonting nytt att tänka på! :)
 
Sv: Skadligt att tugga Vildsvinsfötter?

Här testar vi alltid vildsvinen för trikiner INNAN hundar eller människor får äta något. Har aldrig hört om att någon hund utsatts för trikiner och det är få fall av de testade vildsvinen som bär på trikiner, vad jag vet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp