Skälig ersättning efter skada

LuckyMe

Trådstartare
Varning för långt inlägg :p

Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket resulterade i två frakturer i första ländkotan. En spricka ca 1 cm stor och en ca 1 cm stor bit av kotan som lossnade. Pga den lösa benbiten blev det operation dagen efter då den satt så illa till att den skulle kunna hamna fel så att jag riskerade att få större skador. De fick sätta in 5 skruvar och 2 stag. Dom skruvade ihop T12-L2 så jag är alltså helt stum där.

Av detta blev det ett ca 13 cm långt och 1 cm brett ärr mitt över ryggraden. Ett riktigt fult ärr som jag verkligen avskyr. Sedan har jag problem med att alla 5 skruvarna känns utifrån så sitter jag ex. lutad mot ryggstödet på en stol eller står mot en vägg kommer jag åt skruvarna så det gör ont. En "normal" människa utan övriga kroppsliga fel skulle bli ganska påverkad av detta, men för mig är det som en fisk i havet om man jämför med min andra skada som jag har stora problem med (ej relevant för detta). Pga att ryggen är stum där så kompenserar nedre delen av ländryggen (svanken) för det område som nu är "dåligt" vilket resulterar i mer smärta i ländryggen. Det är visserligen "bara" en överansträngning som oftast släpper helt när jag får hänga mig på något för att kunna sträcka ut ländryggen vilket resulterar i ett ordentligt knak som gör fruktansvärt ont men all värk i området försvinner i princip helt efter knaket.

Efter denna operation har jag blivit stelare (mindre rörlig) som ex. när jag står med raka ben och försöker nudda golvet med fingrarna kommer jag ca 20 cm högre upp än innan operationen. Detta är väl inget jag egentligen lider av i vardagen men jag kommer aldrig att kunna uppnå samma elasticitet som innan operationen.

Jag var sjukskriven i 4 månader med totalt 8 månaders rehabilitering med bland annat sjukgymnast. Jag har under denna tid inte kunnat jobba alls då jag hade stora smärtor och blev kraftigt försvagad i muskulaturen i bålen. Jag var (är) arbetslös men kunde inte tacka ja till jobb eftersom jag inte hade kapacitet för att arbeta under rehab tiden. Läkarna tyckte det var onödigt att sjukskriva mig när jag ändå var arbetslös..

Nu bara sisådär 8 månader senare efter att papperna skickades in får jag ett brev från försäkringsbolaget där det står följande;
Vi har fått medicinska handlingar.

I samråd med vår medicinsk rådgivare bedömer vi merinvaliditeten efter skadan till 3 procent.

Ersättning för invaliditet betalar vi i form av ett engångsbelopp. Vid en fullständig invaliditet är försäkringsbeloppet för din del 890 000 kronor. Vi betalar 3 procent av försäkringsbeloppet och ersättningen blir 26 700 kronor.

Är detta en skälig ersättning för min typ av skada eller kan jag kräva mer från försäkringsbolaget?
Menar dom att jag enbart kan få ut 890 000 kr totalt av min försäkring eller är det endast för just denna typ av skada vid full invaliditet? Jag fick ut ca 3000 kr av försäkringen efter att jag legat inne på sjukhuset i 7 dagar. Detta skulle täcka sjukhuskostnaderna mm i samband med skadan om det har av betydelsen.

Tacksam för svar :)
 
Du skulle nog få bäst svar av en jurist som kan det där med olycksfalls/sjukförsäkringar. En del brukar ha gratis tel rådgivning på 15 minuter eller så.
 
Det är klart att det inte känns som en skälig ersättning men eftersom du har ett så lågt försäkringsbelopp så blir det ju inte så mycket.

Jag skadade mig för 14 år sedan och har inte kunnat arbeta alls sedan dess. Jag är alltså förtidspensionär utan tidsbegränsning. Om jag inte minns fel bedömde de min invaliditet till 6%. Det kändes verkligen som ett hån. Jag hade dock ett högre försäkringsbelopp på min försäkring än vad du har (1,5 miljon) men det blev iallafall inte en rimlig summa med tanke på att jag inte kan jobba eller ens ta hand om mitt hem själv. Lägg därtill enorma smärtor och ett antal år i rullstol...

Försäkringsbeloppet som står är den summa du skulle få om du blev så invalidiserad att du inte kan röra dig alls. Dvs. om du skulle bli så svårt skadad att du inte ens kan blinka eller andas själv.

Du kan självklart överklaga procentsatsen de har satt men det är enormt svårt att få dem att höja procentsatsen. De har ju sina riktlinjer att gå efter och eftersom du är arbetsför nu och inte har större besvär än vad du har så tror jag att det blir svårt att få ut mer.

Däremot kan det vara bra att kolla upp om det kan finnas någon mer försäkring som du kan få ut något på. Har hästen kanske någon försäkring som täcker ryttaren? Någon mer olycksfallsförsäkring som du inte har tänkt på?

Som jämförelse så har jag en kompis som skadade sitt ena öga såpass allvarligt att han nu är i stort sett blind på det ögat. Han fick inte ens ut så att det räckte till ett par glasögon från försäkringen.
 
Tack för svar :)

Jag ska ringa advokat under dagen för rådfrågning.

Min kompis fick en raket i ögat som gjort att h*n numera ser ca 20% på det ögat samt att det är förstört och krävdes operationer. Hon fick ut närmre en halv miljon och då lider h*n inte det minsta. H*n har aldrig haft några större problem av skadan.



Tänker man just på den här skadan så skulle jag väl kunna jobba närmre heltid men jag har ytterligare en ryggskada (bröstryggen) som gör att jag inte kan jobba mer än ca 25-30% med anpassat arbete. Men den skadan är fortfarande inte "färdigutredd" även fast 5 läkare, 2 kirurger och 5 sjukgymnaster säger att det inte finns något mer att göra och att jag kommer få leva så här resten av mitt liv. MEN ingen vill skriva ner skiten på papper så jag kan skicka in det till försäkringsbolagen.. Men nu handlar det inte om denna skadan utan den andra (ländryggen).


Ländryggsskadan finns det bara en försäkring som täcker. Hästen jag ramlade av hade ingen försäkring som täcker personskador vilket jag var medveten om innan jag ens satt upp på hästen. Min hemförsäkring tar inget av någon skada iom att jag tecknade den efter att skadorna uppkom och likaså med min andra fritidsförsäkring. För bröstryggsskadan täcker skolans försäkring då skadan uppkom på skoltid med skolans hästar.
 
Jag bedömdes som 7% invalid och fick närmare 90.000 för ca 20 år sedan så 26.700:- låter ju "rimligt". Däremot om 3% invaliditet stämmer, det kan ju diskuteras.
Jag jobbar heltid med mina 7% men har ju alltid ont (uthärdligt, jag lever ett bra liv) och ser lite konstig ut:p
 
Min pojkvänn blev av misstag sparkad i huvudet under en träning vilket resulterade i att en medfödd (och ej upptäkt) missbildning i några blodkärl i hjärnan brast och han fick en mindre hjärnblödning. Detta resulterade i att han förlorade en del av sin periferisyn, ffa på vänstersidan. Tror han fått/ska få ut närmare 800'000 kr för hela kalaset.
 
Min kompis fick en raket i ögat som gjort att h*n numera ser ca 20% på det ögat samt att det är förstört och krävdes operationer. Hon fick ut närmre en halv miljon och då lider h*n inte det minsta. H*n har aldrig haft några större problem av skadan.
H*n hade nog ett högre försäkringsbelopp då.
Exempel: Om man har en försäkring med maxbelopp 500 000 och de bedömer 10 % invaliditet så får man 10% av 500 000.
Har man ett maxbelopp på 5 milj så får man om de bedömer 10% invaliditet 10% av 5 milj.
Man kan inte få ut mer än man försäkrat sig för.

(Jag är inte insatt i försäkringar men antar att det är så här).
 
Och jag är 3% invalid för ett nyckelben jag bröt och orsakade vissa besvär då plus att jag blev sned, men i jämförelse med dig så hade jag lika väl kunnat vara 0%..
Tycker du ska överklaga beslutet, det skadar inte!
 
Det låter "lite" med 3% invaliditet. Jag är bedömd till 5% invaliditet och jag är inte så påverkad av mina saker i vardagen.

Sedan beloppet i sig är ju baserat på din försäkring så det är ju "rätt" utefter vad du är försäkrad för.
 
Se till att skaffa en ordentlig olycksfallförsäkring. Inte för att det hjälper med denna skada men för framtiden.

Det du kan göra är att överklaga och gå till en läkare för att få ett intyg på din försämrade rörlighet osv. Det är inte säkert att det blir någon skillnad.
Olika kroppsdelar bedöms olika så det är svårt att jämföra på det viset med ögat. Hennes kanske hade ett bättre skydd än du?
 
Tack alla för svar :)

Just denna skada uppkom ju innan jag tecknade en annan via hemförsäkringen och det är den försäkring min mamma tecknade på mig när jag var liten.


Jag ringde 2 advokater i går som båda tyckte att det lät alldeles för lite för min typ av skada och de besvär jag fått av skadan.

Ringde Folksam (där ja har försäkringen) direkt efter att jag pratat med advokaterna men tjejen skratta bara och sa att jag inte får ut mer av försäkringen. Hon sa att om jag var missnöjd fick jag gå till högre makter..

Ena advokaten sa att om jag en gång fått ut en ersättning så är det svårt att kräva mer i efterhand. Men nu är det så här att tjejen på Folksam sa att mina pengar lämnades från deras konto för en månad sedan och att jag bör ha dom i morgon. Igår fick jag brev om utbetalning, innan det har jag inte hört ett dugg..

Jag kommer anlita en av advokaterna så denne kan gå igenom allt för att se om vi har en chans mot försäkringsbolaget. Har vi det tänker jag strida.


Advokaten sa även att jag borde fått ett beslut där det står vad pengarna täcker. Alltså vilken summa jag får för ärret, en annan för sveda och värk, en tredje för förstörda kläder och utrustning osv. Fick enbart det brev jag skrev här. Ingenting annat.. :banghead:
 
Advokaten sa även att jag borde fått ett beslut där det står vad pengarna täcker. Alltså vilken summa jag får för ärret, en annan för sveda och värk, en tredje för förstörda kläder och utrustning osv. Fick enbart det brev jag skrev här. Ingenting annat.. :banghead:

Betala nu inte advokaten 2000 kr/timme för att efterlysa en specifikation över vad du fått utbetalt. Det är kaptitalförstörelse.

Ring Folksam och begär en specifikation på utbetalningen.
 
Tack alla för svar :)

Just denna skada uppkom ju innan jag tecknade en annan via hemförsäkringen och det är den försäkring min mamma tecknade på mig när jag var liten.


Jag ringde 2 advokater i går som båda tyckte att det lät alldeles för lite för min typ av skada och de besvär jag fått av skadan.

Ringde Folksam (där ja har försäkringen) direkt efter att jag pratat med advokaterna men tjejen skratta bara och sa att jag inte får ut mer av försäkringen. Hon sa att om jag var missnöjd fick jag gå till högre makter..

Ena advokaten sa att om jag en gång fått ut en ersättning så är det svårt att kräva mer i efterhand. Men nu är det så här att tjejen på Folksam sa att mina pengar lämnades från deras konto för en månad sedan och att jag bör ha dom i morgon. Igår fick jag brev om utbetalning, innan det har jag inte hört ett dugg..

Jag kommer anlita en av advokaterna så denne kan gå igenom allt för att se om vi har en chans mot försäkringsbolaget. Har vi det tänker jag strida.


Advokaten sa även att jag borde fått ett beslut där det står vad pengarna täcker. Alltså vilken summa jag får för ärret, en annan för sveda och värk, en tredje för förstörda kläder och utrustning osv. Fick enbart det brev jag skrev här. Ingenting annat.. :banghead:

Självklart kommer advokaten säga att det är värt att strida för! Hen vill ju tjäna pengar! Jag hade aldrig betalat en advokat för något sådant. Överklaga beslutet kan du göra själv. Det behöver du ingen advokat för utan vad du behöver är ett utförligt läkarintyg. En specifikation kommer du förmodligen att få och om inte så får du efterlysa det hos försäkringsbolaget eftersom de då har begått ett misstag.
 
Har du sökt ersättning för skadade kläder? Den får man isf direkt efter att du skickat in dina kvitton.
Alla försäkringar ersätter inte för sveda och värk, läs dina villkor.
Skickade du in bilder på ditt ärr?

Jag har själv Folksam och det funkar väldigt bra. Mailade in bilder på mitt ärr i onsdags kväll, i torsdags togs beslutet, i måndags fick jag brevet och idag satt pengarna på kontot.
På deras hemsida ser du hur ärr ersätts
 
Tack alla för svar :)

Just denna skada uppkom ju innan jag tecknade en annan via hemförsäkringen och det är den försäkring min mamma tecknade på mig när jag var liten.


Jag ringde 2 advokater i går som båda tyckte att det lät alldeles för lite för min typ av skada och de besvär jag fått av skadan.

Ringde Folksam (där ja har försäkringen) direkt efter att jag pratat med advokaterna men tjejen skratta bara och sa att jag inte får ut mer av försäkringen. Hon sa att om jag var missnöjd fick jag gå till högre makter..

Ena advokaten sa att om jag en gång fått ut en ersättning så är det svårt att kräva mer i efterhand. Men nu är det så här att tjejen på Folksam sa att mina pengar lämnades från deras konto för en månad sedan och att jag bör ha dom i morgon. Igår fick jag brev om utbetalning, innan det har jag inte hört ett dugg..

Jag kommer anlita en av advokaterna så denne kan gå igenom allt för att se om vi har en chans mot försäkringsbolaget. Har vi det tänker jag strida.


Advokaten sa även att jag borde fått ett beslut där det står vad pengarna täcker. Alltså vilken summa jag får för ärret, en annan för sveda och värk, en tredje för förstörda kläder och utrustning osv. Fick enbart det brev jag skrev här. Ingenting annat.. :banghead:
Men de 3000 du fick efter 7 dagar på sjukhuset borde väl täcka förstörda kläder och utrustning?

Pengar för sånt brukar man få omgående och inte behöva vänta ett år på.
 
Ska ta reda på vad dom tar innan jag anlitar någon självklart. Likaså med hemförsäkringen om dom täcker advokatkostnader.

Dom där 3000 kronorna gick enbart till sjukhuskostnader och dom kommande 3 återbesöket för att ta bort stygn och lägga om såret osv ingenting för kläder eller liknande.


Har inte skickat in några bilder på ärret men det kanske är dags att göra det nu :p


Vad för kvitton ska ja ha för skadade kläder? Har ju inte några kvitton kvar av utrustningen och kläderna som förstördes. Eller menade du för den utrustning och de kläderna som jag fick köpa efteråt? :)
 
Varning för långt inlägg :p

Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket resulterade i två frakturer i första ländkotan. En spricka ca 1 cm stor och en ca 1 cm stor bit av kotan som lossnade. Pga den lösa benbiten blev det operation dagen efter då den satt så illa till att den skulle kunna hamna fel så att jag riskerade att få större skador. De fick sätta in 5 skruvar och 2 stag. Dom skruvade ihop T12-L2 så jag är alltså helt stum där.

Av detta blev det ett ca 13 cm långt och 1 cm brett ärr mitt över ryggraden. Ett riktigt fult ärr som jag verkligen avskyr. Sedan har jag problem med att alla 5 skruvarna känns utifrån så sitter jag ex. lutad mot ryggstödet på en stol eller står mot en vägg kommer jag åt skruvarna så det gör ont. En "normal" människa utan övriga kroppsliga fel skulle bli ganska påverkad av detta, men för mig är det som en fisk i havet om man jämför med min andra skada som jag har stora problem med (ej relevant för detta). Pga att ryggen är stum där så kompenserar nedre delen av ländryggen (svanken) för det område som nu är "dåligt" vilket resulterar i mer smärta i ländryggen. Det är visserligen "bara" en överansträngning som oftast släpper helt när jag får hänga mig på något för att kunna sträcka ut ländryggen vilket resulterar i ett ordentligt knak som gör fruktansvärt ont men all värk i området försvinner i princip helt efter knaket.

Efter denna operation har jag blivit stelare (mindre rörlig) som ex. när jag står med raka ben och försöker nudda golvet med fingrarna kommer jag ca 20 cm högre upp än innan operationen. Detta är väl inget jag egentligen lider av i vardagen men jag kommer aldrig att kunna uppnå samma elasticitet som innan operationen.

Jag var sjukskriven i 4 månader med totalt 8 månaders rehabilitering med bland annat sjukgymnast. Jag har under denna tid inte kunnat jobba alls då jag hade stora smärtor och blev kraftigt försvagad i muskulaturen i bålen. Jag var (är) arbetslös men kunde inte tacka ja till jobb eftersom jag inte hade kapacitet för att arbeta under rehab tiden. Läkarna tyckte det var onödigt att sjukskriva mig när jag ändå var arbetslös..

Nu bara sisådär 8 månader senare efter att papperna skickades in får jag ett brev från försäkringsbolaget där det står följande;
Vi har fått medicinska handlingar.

I samråd med vår medicinsk rådgivare bedömer vi merinvaliditeten efter skadan till 3 procent.

Ersättning för invaliditet betalar vi i form av ett engångsbelopp. Vid en fullständig invaliditet är försäkringsbeloppet för din del 890 000 kronor. Vi betalar 3 procent av försäkringsbeloppet och ersättningen blir 26 700 kronor.

Är detta en skälig ersättning för min typ av skada eller kan jag kräva mer från försäkringsbolaget?
Menar dom att jag enbart kan få ut 890 000 kr totalt av min försäkring eller är det endast för just denna typ av skada vid full invaliditet? Jag fick ut ca 3000 kr av försäkringen efter att jag legat inne på sjukhuset i 7 dagar. Detta skulle täcka sjukhuskostnaderna mm i samband med skadan om det har av betydelsen.

Tacksam för svar :)
 

Liknande trådar

Äldre Är det någon här inne som haft problem med försäkringsbolag när ni fått en bestående skada som ni får leva med resten av livet? En skada...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är nu mitt uppe i en diskussion med försäkringsbolaget och det har kommit fram att veterinären har sagt en sak till mig som...
2
Svar
24
· Visningar
3 636
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 539
Hästmänniskan Vart sparkad för ca 4-5 månader sen,fick en rejäl lårkaka samt skitont i knät då jag på nått sett vred till det och hoppade på kryckor i...
Svar
3
· Visningar
2 744
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp