Bukefalos 28 år!

Skäll-valp

J

J3O

Fy ushh.. Fick en adoptivshund för ca 1 månad sen :love: .. Jätte gullig på 6 månader :rofl: .. Men han skäller.. HELA tiden :cry: Det går inte att skälla på honom över det för då tror han att man antingen leker med honom :confused: eller så eggar det upp honom att skälla igen :mad: .. Speciellt på hästarna.. Jag försökte att släppa in honom med min häst Rambo i hans box :idea: (Rambo är världens snällaste).. Det gick ju bra tills Rambo tänkte hälsa genom att lukta på honom.. Zippo (hunden) bet Rambo i mulen.. Inte nog med att han fortfarande skäller på hästarna, nu han har ingen respekt för dem längre heller (han kunde ju sätta en häst som väger 20 ggr så mycket som han själv på plats). :(
Han skäller inte bara på hästar.. Även på hundar innan han kommer fram och hälsar, fåglar, katter, människor (som ser mystiska ut), sin egen spegel bild, så fort någon rör sig i trappen.. o.s.v. HJÄÄÄÄÄLP. Vad kan jag göra?

(Snabb info; Hund; Zippo Ras; bland ras 80% schäfer 20% dobber Vikt; ca 30 kg redan (kommer nog väga ca 50-60 när han är färdig växt) Övrigt; hur snäll som helst annars.)
 
Sv: Skäll-valp

Hade jag vart hund hade jag också bitit den häst som försökte blåsa mej i plytet. Respekt för hästar vet inte jag hur du definierar, är det att vara rädd för dem?
Jag anser att häst och hund inte ska vara så nära inpå varandra även fast man har hunden som stallhund, de talar så olika språk -hästen är dessutom ett stort djur med hårda hovar och tänder som säkerligen säjer ifrån om du lämnar hunden att stå och gaffla på hästar (de flesta hästar jag känner blir förbannade och/eller rädda) och det är inte så lyckat att ha en vallras i en hästflock.
Det är ett väldigt bra sätt för hunden att få skallbenet intryckt.
Det lättaste sättet att lära hunden att knipa igen är att lära den skall och sedan tyst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skäll-valp

Det låter som att han är en feg liten skit innerst inne, tror du att jag uppfattat honom rätt då? Har du provat att istället för att säga åt honom (vilket gör honom osäkrare), kalla honom till dig med "kom" (bra att träna massor på rent allmänt) och ge honom en god godis när han kommer? Det låter helflängt att belöna ett felbeteende, men det du egentligen gör är att bryta beteendet med ett av dig önskat beteende (att komma) och sedan belöna det.
 
Sv: Skäll-valp

Men... Det är ju därför jag skriver.. Jag vill ha lite hjälp om hur jag ska få han att sluta ju... :crazy: Förstods inte det?? Dessutom hade jag aldrig släppt in honom till någon häst som jag inte hade vetat hur den hade reagerat.. Jag VET att Rambo aldrig skulle göra något.. JAAA.. det är självklart att jag vill att han ska vara lite rädd för hästarna nu i början.. Så att han inte springer in till någon annan häst som kan bli agressiv mot honom.. Det är jobbigt inte bara för hästarna när han skäller ju.. Bättre att han är rädd än kaxig och blir skadad.
 
Sv: Skäll-valp

Jo.. jag försökte att skälla ett tag.. det jag har gjort nu de senaste veckorna är att antingen säga till honom lite "lätt" -Skit i det nu. eller så kallar jag på honom och då kommer han, jag berömer sen springer han rätt ut och skäller igen. :cry:
Men han är nog väldigt osäker och det är därför han skäller. men det har liksom inte minskat alls och hållt på i ca 1 månad nu.. :confused:
 
Sv: Skäll-valp

det där beteendet påminner väldigt mycket om min kompis hunds (50/50 schäfer/dobermann), och om den är som henne går det inte över av sig självt. den hunden är snart 4 år och har fortfarande de tendenserna. håller hunden på så även i andra situationer är mitt råd att leta reda på en mjuk och duktig instruktör. under tiden tränar ni kontakt och försöker minimera stressen + träna avslappning och försöka installera en avknapp.

att släppa in hunden till en häst är ganska oansvarigt. hästar är stora djur och det krävs bara en spark för att det ska vara finito med lilla vovven. dessutom har hunden vassa tänder som kan skada hästen. träna istället på avstånd och närma er succesivt.
 
Sv: Skäll-valp

"träna istället på avstånd och närma er succesivt. "

??? Hur ???

Jag vill ju helst att han ska bli så säker och duktig att han kan följa med ut när jag rider..
 
Sv: Skäll-valp

Jag skulle då aldrig släppa in hunden i boxen, min hane
har växt upp tilsammans med min häst, de kommer bra
överrens, men jag skulle aldrig komma på tanken att släppa
in honom i hennes box..

Låter som om din hund är osäker, jag skulle försöka
att träna mycket miljöträning med den, samt lära den
ett ordentligt "nej".För oavsett om de är osäkra så kan man inte tillåta dem att skälla i tid och otid.
 
Sv: Skäll-valp

hur tror du? ställ er på så långt avstånd så att hunden kan slappna av, beröm (men inte översvallande). närma er tills ni når en "kritisk" punkt och stanna där tills hunden är lugn. och så fortsätter ni framåt. men pressa inte hunden till att stressa upp sig själv. ignorera den när den skäller. i det ögonblick den slutar får den beröm.

att ha hunden med sig på ridturerna utan problem handlar om lydnad, inte rädsla för hästarna.
 
Sv: Skäll-valp

Jag vill bara att ni ska förstå att han är jätte duktig på allt redan.. Mycket lydig, kommer när jag kallar.. osv. Han är kanon på allt sådant. Han utvecklas jätte bra. Men det enda problem jag har är att han vägrar sluta skälla.. På allt. När jag säger till honom så slutar han.. men 2 sek senare så kan han inte låta bli att börja igen. Och mot hästarna så skäller han riktigt agressivt. Sen om jag släppte in honom i boxen så får ni tycka vad ni vill.. Jag vet hur läget är, Rambo skulle aldrig göra något.. men jag visste däremot inte att Zippo skulle göra så som han gjorde.. Jag lär ju inte göra om det..
 
Sv: Skäll-valp

J3O skrev:
det jag har gjort nu de senaste veckorna är att antingen säga till honom lite "lätt" -Skit i det nu. eller så kallar jag på honom och då kommer han, jag berömer sen springer han rätt ut och skäller igen.:

Vad bra att han kommer när du ropar även när han skäller! Då har du kommit en bra bit på väg :). Det jag skulle göra om jag var du då, när han kommit till dig, är att visa honom vad du vill att han ska göra istället för att ränna iväg och skälla igen. Ge honom en uppgift: be honom att sätta sig eller lägga sig, uppmuntra honom ett leka med en boll eller säg med spännande röst "kom så går vi och tittar här istället" och uppmuntra honom att gå in och kika i hästens box t ex (när hästen inte är där). Allt som håller honom sysselsatt och får honom att vara i närheten av hästarna utan att skälla är bra saker. Du kan också (om hästen är lugn och snäll) ta med båda två på en promenad. Hunden i ena handen och hästen i den andra. På det viset lär sig hunden att hästen inte är läskig när den rör på sig, och hästen lär sig att hunden inte är läskig.

Mina hundar springer fritt in och ut i boxen med islänningarna. De är snälla och hundvana (jag har haft med mig hund i stallet och när jag ridit i 16 år och det är samma hästar:)) och bryr sig inte ett skvatt om att hundarna snirklar under magarna och runt hovarna på dem. Däremot får hundarna INTE gå in till lillsyrrans ponny. Hon är inte alls hundvan (iaf inte positivt van, hon är 27 år och har bott på gården i 1 år bara så hunderfarenhet lär hon väl ha skaffat sig genom livet) och är mycket snabb på att ta till hovarna mot mindre djur. Så visst kan man känna sin häst tillräckligt för att våga lita på den även i en sådan situation - eller inte lita på den, beroende på hästen.
 
Sv: Skäll-valp

J3O skrev:
"träna istället på avstånd och närma er succesivt. "

??? Hur ???

Jag vill ju helst att han ska bli så säker och duktig att han kan följa med ut när jag rider..
Du får göra som jag gjort med lagotton, som varit livrädd för hästar från början och skällt på dem för att hon varit rädd.
Vi har stått och tittat på hästar (trygga hästar som totalt ignorerat de gånger hon skällde i början) som varit i en hage (koppel på hunden). Sen blev ju hästarna nyfikna också och kom och nosade. Lagotton nosade tillbaka och insåg att de inte var farliga trots allt och inte behöver skälla. Nu verkar det än så länge bara fungera på dessa hästar :D men så fort vi får chansen ska vi träna på fler hästar.
Bara ett litet tips.....
 
Sv: Skäll-valp

Och bara en snabb tanke när jag läste ditt första inlägg igen, det låter som om han är i spökåldern.
"Han skäller inte bara på hästar.. Även på hundar innan han kommer fram och hälsar, fåglar, katter, människor (som ser mystiska ut), sin egen spegel bild, så fort någon rör sig i trappen.. o.s.v."
 
Sv: Skäll-valp

han kanske skäller för att han är just rädd och osäker?

Fick lära mig på unghundskurs att en hund som flyr är mindre rädd än en hund som stannar och skäller och verkar vilja ha bråk.
Har papprena på det någonstans med bättre förklaring också på det..

lycka till i alla fall :bump:
 
Sv: Skäll-valp

Du visste att din häst ingen skulle göra säger du. Men du visste inte vad hunden skulle göra. Jag tror din hund blev rädd och trängd, därför bet den hästen.
Och du kan inte vara säker på din häst heller. Tänk om hunden fått spelet där i boxen och börjat skälla och tex springa runt och bitit i benen, hade din häst stått still då?
Jag tycker det du gjorde var oansvarigt gjort mot hunden.

Avled din hund när den skäller, det hjälper inte att ryta att den ska vara tyst om den inte vet vad tyst är.
Gör något med hunden och ha alltid godis i fickan. Då kan du träna lite och avleda det den skäller för.

Jag tror din hund är osäker, det är därför den skäller i tid och otid.

Jag kan berätta lite om hur min valp var. Jämt när jag släppte ut henne på gården så sprang hon iväg och bara skällde, det fanns inget att skälla på, men skälla gjorde hon.
Jag gjorde då så att innan hon fick gå ut, så gick jag ut först och kollade mig omkring, för att visa att jag "ledaren" (gillar egentligen inte det ordet) kollar så allt är ok.
Och det var som att få en ny hund, redan från första försöket så slutade hon så gott som att skälla. Kanske ett litet voff, sen inget mer. Och det håller fortfarande i sig.
Men, sen gjorde hon så att ser hon någon på gården så skäller hon tills hon får se vem det är. Ibland kommer min sambos bror hit och bor i svärfars hus. och då var hon ju tvungen att skälla varje gång hon såg honom.
Jag insåg att så ville inte vi ha det. Så vi har satt upp ett tillfälligt staket runt huset, och huxflux så behövde hon inte skälla mer. Hon kan fortfarande gå på gården, men staketet är ändå en trygghet för henne tror jag.
Att hon tar det lite så att nu behöver inte hon ha koll på allt.

Kommer tex svärfar in hit och bara vill säga något till sambon, då kallar jag alltid till mig henne och gör något, lite sitt och en godis eller nåt. För skälla lite när det kommer folk det gör hon, men det är ok för mig. Men när svärfar kommer in en snabbis och bara vill säga något, då gör jag så som jag skrev. För han orkar inte vänta tills hon är tyst och tror han orka överrösta henne :-))


Som sagt, jag tror din hund är osäker. Kolla på kroppsspråket hur hon reagerar, sånt brukar många glömma bort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 515
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 695
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 946
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 802
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp