Bukefalos 28 år!

Skällig hund

E

Elwis_86

Vad ska man göra med en skällig hund? Han är 10 månader, så fort man är ute o går och möter människor eller andra djur så blir han galen och skäller helt otroligt.

Vad ska man göra?
 
Sv: Skällig hund

Elwis_86 skrev:
Vad ska man göra med en skällig hund? Han är 10 månader, så fort man är ute o går och möter människor eller andra djur så blir han galen och skäller helt otroligt.

Vad ska man göra?

Prata med honom innan ni går förbi och spela jätterolig. Ta gärna med en leksak och fånga hans uppmärksamhet med. Ta också med godis och beröm när han gör rätt. Dra in honom så han går precis vid din sida vid mötet och gör till dig så du är jätterolig.,.,,,du ska vara roligare än hunden som ni går förbi. Lägg även in kommandot nej precis innan mötet. Om han är duktig så fortsätt gå och feter ca 10 meter stanna och beröm så han vet att han gjort rätt.
Bli inte arg för det gör honom bara mer busig. Lycka till :)
 
Sv: Skällig hund

Men han reser ragg och skäller som om han skulle kunna ha ihjäl den andra. Men sen när han väl kommer närmare så blir han jätte rädd. Så han tror att han är jätte tuff när han är hur osäker som helst.

Vi har provat att fånga hans uppmärksamhet, men det går inte. Han är hopplös. Man får ingen kontakt med honom vad man än säger.
 
Sv: Skällig hund

Elwis_86 skrev:
Men han reser ragg och skäller som om han skulle kunna ha ihjäl den andra. Men sen när han väl kommer närmare så blir han jätte rädd. Så han tror att han är jätte tuff när han är hur osäker som helst.

Vi har provat att fånga hans uppmärksamhet, men det går inte. Han är hopplös. Man får ingen kontakt med honom vad man än säger.

Ok..men prova med nåt han tycker är riktigt kul att leka med..en boll kanske eller en pipleksak. Gå inte omvägar bara för det gör det bara värre.
Finns det någon med hund som du skulle kunna träna tillsammans med just när det gäller möten med andra hundar osv? Isåfall var noga med att de ej får leka med varandra innan
 
Sv: Skällig hund

Okej, jag vi har försökt. Men så fort vi går i nån stad med mkt folk så skäller han åt allt o alla, han verkligen laddar. Och drar i kopplet hela tiden. Man tycker det är så pinsamt. Sen när han träffar andra hundar skakar han av osäkerhet.
 
Sv: Skällig hund

Elwis_86 skrev:
Okej, jag vi har försökt. Men så fort vi går i nån stad med mkt folk så skäller han åt allt o alla, han verkligen laddar. Och drar i kopplet hela tiden. Man tycker det är så pinsamt. Sen när han träffar andra hundar skakar han av osäkerhet.

Usch ja det förstår jag är jobbigt. Kanske ska du ta kontakt med nån hundklubb eller så och höra med nån instruktör eller kanske rent utav börja på lydnadskurs med honom. Det tror jag är absolut det bästa.
 
Sv: Skällig hund

Elwis_86 skrev:
Okej, jag vi har försökt. Men så fort vi går i nån stad med mkt folk så skäller han åt allt o alla, han verkligen laddar. Och drar i kopplet hela tiden. Man tycker det är så pinsamt. Sen när han träffar andra hundar skakar han av osäkerhet.

Det viktiga är att ni inte ger upp så han tror att han vinner. För då kommer han bara fortsätta
 
Sv: Skällig hund

Ja, vi funderar starkt på det. Han kommer säkert bli en jätte bra hund när han blir lite äldre. Han är ju i "tonåren" nu. Men som sagt, det blir nog mkt träning.
 
Sv: Skällig hund

Elwis_86 skrev:
Ja, vi funderar starkt på det. Han kommer säkert bli en jätte bra hund när han blir lite äldre. Han är ju i "tonåren" nu. Men som sagt, det blir nog mkt träning.

ja det tycker jag definitivt att ni ska börja på. Sen är det himla skoj också att träffa andra hundägare och byta erfarenheter och så. Ja jag vet hur det är haha.. Min golden är snart tio månader också. Könsmognaden vettu *ler*
Jag tror säkert att din hund blir en toppen hund bara med lite träning så :) Övning ger färdighet som det så fint heher. har du ingen bild på vovven??
 
Sv: Skällig hund

Ja, det tror jag med. Vi får försöka med det.
Nej, tyvärr det är iaf en svart Dvärg schnauzer. :D
 
Sv: Skällig hund

Gud så söt! :D

Ja, han är så mysig annars. Han är en som vill göra nått hela tiden. Han vill aktiveras mkt.
 
Sv: Skällig hund

Elwis_86 skrev:
Gud så söt! :D

Ja, han är så mysig annars. Han är en som vill göra nått hela tiden. Han vill aktiveras mkt.

ja men det är ju bara bra, men han måste ändå kunna ta det lugnt ibland men det kan han väl??
Kanske kan ni sen om ni gått nån kurs börja aktivera honom i t ex aguility eller utsällningar el likande.
 
Sv: Skällig hund

Joda, han är avslappnad också. Men han är på hugget hela tiden. Men det är väl mest att han fortfarande är ung.
Han skulle nog tycka om Agility mycket.
 
Sv: Skällig hund

Elwis_86 skrev:
Joda, han är avslappnad också. Men han är på hugget hela tiden. Men det är väl mest att han fortfarande är ung.
Han skulle nog tycka om Agility mycket.

Jo de lugnar ju ner sig när de blir äldre..Vid ett år brukar det trappas ner. Ja ni får göra nåt sånt kul eftersom han tycker om det aktiva livet
 
Sv: Skällig hund

Ja, precis. Vi får försöka, han bir ju trots allt äldre.
Men vi får se vad som händer.
 
Sv: Skällig hund

Elwis_86 skrev:
Ja, precis. Vi får försöka, han bir ju trots allt äldre.
Men vi får se vad som händer.

Ja precis :) Lycka till med allt :bump:
 
Sv: Skällig hund

Julie är också litegrann av samma typ, dock inte i närheten av lika mycket. Kanske beror på att jag tränat en hel del med henne. Jag kan gå på stan med henne utan problem hon bryr sig inte om någon, men så ibland händer det ju att människor böjer sig ner för att klappa den söta lilla hunden (man blir så gud förbannad) och då blir hon rädd, reser ragg och börjar tokskälla. (vad har hänt med att man frågar om man får klappa hunden?)
Egentligen försöker jag undvika att låta människor hälsa på henne, bara för att hon ska förstå att människor inte är ute efter henne. Att hon kan gå med mig och känna sig trygg, ingen kommer att röra henne. Men om någon vill hälsa och jag godkänner det, så ger jag dem instruktioner hur de ska bete sig. Att först bara stå stilla, inte titta på henne (definitivt inte i ögonen) och bara låta henne bekanta sig med dem. Sedan kan de lungt få sätta sig på huk, hålla fram en hand och låta henne nosa på den. (allt detta i tysthet). När hon väl har nosat in en person så pass brukar det fungera bra om de sedan börjar prata lite smått med henne.

Det jag kan tycka att du skulle kunna prova är ju att utsätta din hund för mäninskor och andra djur, men i ett lungt tempo. Hur reagerar han om du håller honom i famnen? Jag vet inte hur många timmar jag tillbringat inne i stan med Julie i famnen, sittandes på någon parkbänk och bara tittat på en massa människor och hundar som går förbi. Genom att du sitter ner med honom i famnen, gärna om det finns någon bänk lite avsides, så kanske han inte känner sig lika trängd? Då har du ju även lättare att få kontakt med honom, i och med att du har kroppskontakt och kan ta tag i honom. Belöna honom när han är lugn och stilla. Sedan när han klarar av att bara ligga i din famn och titta på folk, hur beter han sig om du låter honom ligga bredvid dig, sedan sitta/ligga själv på marken och titta? Även där belöna honom när han kan sitta där i godan ro och bara titta på folket som rör sig. Sedan när han klarar det, kan du även kan börja gå litegrann med honom bland folk. Du kan ju ha någon leksak eller gott godis att distrahera honom med så att han är fokusread på dig. Få honom att söka ögonkontakt med dig och belöna honom varje gång han kan se på dig när det finns andra människor i närheten.

Nu är det ju svårt att veta vad sånt här beteende beror på, och jag är långt ifrån någon expert. Jag kanske tom har gjort helt fel med Julie enligt många. :o Men det är så jag har jobbat med Julie och hon har gjort stora framsteg.
 
Sv: Skällig hund

om han blir helt blockerad och kontakten är noll råder jag dig att ta kontakt med en instruktör som kan hjälpa dig att bryta utfallen och skapa en bättre kontakt er emellan.

jag kämpade i fyra år och det blev aldrig riktigt bra, jag gjorde dessutom alla fel man kan göra som att bli förbannad, försöka muta, slänga runt henne på rygg osv.

efter lite turer hos mindre seriösa och kalla handen från den lokala BK:n fick jag tag i en kille som var väldigt duktig på min ras och sedan en till som hjälpte mig med samarbetet och lydnaden.

nu behöver det inte vara så illa ställt med din hund, och han är ju trots allt inte så gammal (min var en 2 årig misskött omplacering), men har man inte så mycket erfarenhet och en känslig hund så är det bäst att få hjälp av en som är riktigt duktig.
 
Sv: Skällig hund

Jag tycker att aningsfull här ovan kommer med bra tips! Jag har själv dvärgschnauzer (och riesen) och har gjort ungefär likadant. Det är dock viktigt att inte "ynka" hunden, så att man förstorar rädslan istället! Tyck alltså inte synd om hunden utan var ganska passiv och belöna när han har lugnat ner sig.
Ibland behöver en scnauzer också få höra att man inte gillar uppförandet... Dom försöker gärna att köra med en. Visa tydligt vilka beteenden du inte tycker om och vice versa. Hur man påtalar att man är missnöjd får man avgöra från hund till hund. Det kan bara du själv avgöra.
En hund som har lätt att stressa upp sig brukar må bra av lite hjärngympa. Än så länge ligger snön ganska djup, men när marken blir bar tycker jag att du ska prova att spåra med din hund. En ypperlig aktivitet för små skäggiga troll! Vill du inte gå en kurs, finns det bra böcker i ämnet att låna på biblioteket.
Små sökövningar inne är också bra. Leta efter favoritleksaken eller lite godis.
Försök att aktivera dig i någon övning varje dag med din hund. Ju bättre samspel ni får desto mer kan hunden lita på dig när ni möter andra hundar. Det handlar mycket om att skapa ett förtroende mellan er. Vet din hund att han kan lita på att du tar hand om allt, behöver han inte stressa upp sig så.
En dvärgschnauzer är mycket mer av brukshund än storleken skvallrar om! Det är en underbar ras, men den kräver lite arbete.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 681
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 525
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp