Skaffa häst igen efter mer än 20 års uppehåll?

strumpan2

Trådstartare
Har haft häst i min "ungdom" (innan barnen kom) och har sagt till mig själv att någon gång skaffa häst igen när barnen är stora, vilket de är nu.

Har dock ett annat intresse som jag har pysslat med under de "hästfria" åren som jag fortfarande är verksam inom. Dock börjar jag känna mig "nöjd" med det intresset, i alla fall på tävlingsnivå, dock ej klar ännu.

Till saken hör att detta intresset blir lite av en livsstil och ibland vet jag inte vad jag vill. Jag står så att säga med "en fot i varje hink" när det gäller val av dessa intressen.

Har under de "hästfria" åren ridit till och från, både på ridskola och privat. Dock har det aldrig blivit något långvarit, utan slutat, börjat osv. Har nyligen ridit på ridskola ett par år, men kände till slut att det inte gav något utbildningsmässigt. Oengagerad ridlärare.

OM jag vill så kan jag med all säkerhet hitta en bra medryttarhäst om jag engagerar mig lite. Har dock inte gjort det ännu, då det andra "intresset" fortfarande finns kvar, dock på avsvalning, iaf på tävlingsnivå, vilket också tar en hel del tid.

Nu börjar jag fundera om jag ska skaffa häst igen, om jag törs (ridolycka med nyköpt häst förut) och vad jag ska ha i sådana fall.
Sitter ofta på Blocket och Hästnet och drömmer mig bort.

Hur ska jag ta reda på vad jag vill?
Vet att det bästa sättet är att vara medryttare på en häst på lite mera "allvar" och på så sätt ta reda på hur jag känner. Men efter att ha ägt egna hästar så känns det lite som konstgjord andning.

Ser också att nästa steg kan vara att vara fodervärd för att se om man verkligen har intresset kvar eller om det bara är gamla drömmar.

Givetvis om jag blir medryttare eller fodervärd så går jag in för det på samma sätt som om jag äger hästen, dvs med fullt allvar.

Många funderingar har jag, men känner att jag måste "bena" ut vad jag vill så att jag kan antingen fortsätta på mer allvar med nuvarande intresse (svalnandet beror på många orsaker, bla tankar på "hästeriet") eller om jag ska börja rida på allvar igen..


Tar gärna emot era tankar, frågor och synpunkter.
OBS. Jag är helt seriös och gör inget "bara så där". Är/blir jag medryttare så tar jag fullt ansvar.

Hoppas att ni hängde med på mina tankar och funderingar. :banghead:
 
Sv: Skaffa häst igen efter mer än 20 års uppehåll?

Är precis i din sits! Ska jag eller ska jag inte? Läser annonser och drömmer för att i nästa stund - nä jag tror inte det. Jag har eget stall där mina döttrars hästar står så jag har inte varit utan häst så att säga men inte haft MIN. Nu är döttrarna stora och klarar sig själva. På det sättet vet jag ju vad jag ger mig in på. Ena dagen vill jag och andra dagen undrar jag om jag pallar.
 
Sv: Skaffa häst igen efter mer än 20 års uppehåll?

Du har det ju iaf lite lättare iom att du dels har häst redan i familjen samt har eget stall. Men jag förstår din fundering iaf.....

Egentligen är det enda sättet att ta reda på om man vill. är att skaffa.
Min tanke var isf ta en foderhäst om man hittar någon bra.
Då kan man alltid lämna tillbaka om det inte känns ok. Givetvis så har man kontraktet ut och är seriös mot ägaren, men på något vis så känns det enklare.

Ja, än är det inte riktigt aktuellt för mig men snart kanske...man ska nog inte fundera så mkt. Livet är kort! :)
 
Sv: Skaffa häst igen efter mer än 20 års uppehåll?

Jag skaffade häst efter 10 års uppehåll, och uppehållet var mestadels verkligen uppehåll, dvs jag red inte alls, mer än någon enstaka gång. Jag gjorde väl allt fel egentligen, skaffade tvååring och tänkte rida in själv... Red dock lektioner under de första åren jag hade honom, för att inte vara helt ringrostig. I vilket fall som helst så fick jag till slut lämna bort honom på inridning ;). Och sedan dess har jag inte varit hästlös en enda dag!
 
Sv: Skaffa häst igen efter mer än 20 års uppehåll?

Ja, än är det inte riktigt aktuellt för mig men snart kanske...man ska nog inte fundera så mkt. Livet är kort! :)

Det tror jag med, mycket man gör går ju faktiskt att ändra på ett eller annat sätt om det skulle gå helt åt skogen ;)
 
Sv: Skaffa häst igen efter mer än 20 års uppehåll?

Jag tror inte det är så lyckat att återuppta hästintresset med att köpa egen häst direkt... Bättre att börja med att vara medryttare eller fodervärd.
 
Sv: Skaffa häst igen efter mer än 20 års uppehåll?

Fast jag tror att det är skillnad på att skaffa häst när man är ung och att återuppta ett intresse efter många år när man är lite äldre. Man får en himla massa livserfarenhet med åren och ett beslut att skaffa häst har då ofta föregåtts av många långa överväganden, och samtidigt så inser man att livet faktiskt är såpass kort att om man tvekar för länge kan det vara för sent, om man har otur...
 
Sv: Skaffa häst igen efter mer än 20 års uppehåll?

Jag hade hoppat över alla privata annonser och åkt till en stor handlare som säljer många hästar varje år. Där kan man rida massor med olika hästar, man kan testa utan att någon tar det konstigt eller tycker att man är jobbig, och ifall det inte fungerar när man kommit hem så bra kan man nästan alltid byta mot en annan häst. Jag hade hört av mig till en handlare som säljer mycket till ridskolor, de köper in den typ av häst som du är ute efter - en mentalt bra häst som fungerar.

Sen hade jag inte stirrat mig blind på ålder och utbildning. Ju mer utbildad en häst är ju svårare är den att rida eftersom den också kräver en massa. En pigg och alert häst är också en häst som ser mycket och som ofta är skvättig när man rider ut tex. Vill du ha en trygg och säker häst så ska du köpa dig en sådan häst, oberoende på hur gammal den är, för temperamentet ändras inte sådär avsevärt mycket. En lugn och trygg 3-åring är en lugn och trygg häst. En hoppig 17-åring blir aldrig lugn och trygg, oavsett utbildningsnivå.

Men jag hade köpt en häst. Det är en helt annan känsla.
 
Sv: Skaffa häst igen efter mer än 20 års uppehåll?

ja, visst är det men samtidigt så vet jag vilket jobb det är.

MEN NU ÄR DET GJORT!:D

Om allt går som det ska så står hon här i helgen. När jag väl bestämde mig så känns det bara roligt. Vi får väl se hur kul det är när novembervindarna viner och regnet kommer vågrätt;)
 
Sv: Skaffa häst igen efter mer än 20 års uppehåll?

Om du har alla förutsättningar som krävs: kör på och skaffa hästen!

Vad är det värsta som kan hända? Ifall det skiter sig så är du inte den första att sälja till exempel..

Vi har en tjej i vårt stall som också haft uppehåll på 20 år tror jag som köpte häst igen och tog upp sitt intresse/dröm om att äga egen häst när rätt tillfälle i livet kom..och det har gått hur bra som helst!

Känner du dig ringrostig finns tränare att skaffa sig som hjälp, kanske goda stallkamrater som ger dig tips och råd osv.

Eller om du känner dig tveksam, ta en häst på foder eller bli medryttare men det kan också i sig bli lite svårare tyvärr då det kanske blir främmande för många hästägare att ta sig an någon som inte sysslat vidare mycket med hästar på så lång tid och därför kanske andra går före
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Andromedae
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp