Bukefalos 28 år!

Skaffa häst?

KNUTEN

Trådstartare
Hejsan!
Jag har ridit aktivt i 7år och har haft medryttar häst under 5 år av den här tiden och även tragglat endel på ridskola. Känner nu att jag vill ha egen häst då jag vill kunna arbeta mer "fritt" om ni förstår vad jag menar. Så min fråga är hur länge ni hade ridit när ni skaffade eran första häst och dylikt.

Tacksam för svar då jag velar lite på min förmåga. Att ha häst är mycket ansvar!
 
Sv: Skaffa häst?

att äga häst handlar om stort ansvar och kräver stor kunskap och ändock större plånbok.

jag hade ridit på ridskola i ca 6 år, haft medryttarhästar och jobbat en heldel i stall och på ridskola.
 
Sv: Skaffa häst?

jo jag är fullt medveten om alla dessa saker.
Pengarna har jag räknat ut ska räcka, det är mina kunskaper jag tvivlar på. Det kännse helt fel att köpa häst när jag inte är tillräckligt duktig för det.
 
Sv: Skaffa häst?

det är viktigt att du har duktiga människor runt omkring dig som du kan få hjälp/råd av. sen blir man aldrig fullärd så det viktigaste tycker jag (förutom att man har tid o pengar) är att man har andra personer att diskutera med o som man kan få hjälp av!
 
Sv: Skaffa häst?

om du känner att du inte är tillräckligt duktig så har du 2 alternativ, 1. ta hjälp av folk som kan mer än du själv och som du litar på, 2. vänta tills dina kunskaper och framförallt erfarenhet är större.
 
Sv: Skaffa häst?

Jo, man blir ju lite självblind. Man behöver ju folk runtom som kan hjälpa en det är klart. En sak jag inte rikitgt är helt haj på det är det där med att sätta upp foderstat. Känns ungefär som att lägga ett 1000 bitars pussel på en kvart tycker jag :s
 
Sv: Skaffa häst?

Jag hade ridit i 4 år. Jag var väl lite aningslös, men det funkade väldigt bra för mig faktiskt.
 
Sv: Skaffa häst?

ja, men det tycker nog de flesta att det är knepigt med foderstat ;) men som sagt, har du ngn hyfsat klok människa att rådfråga så är det nog inga problem :) dessutom finns det en sida på Slu:s hemsida (hippocampus tror jag den heter, e inte säker) där man kan få lite hjälp med foderstaten (om man vet värdet på höt å så.)

lycka till med att skaffa häst! :bump:
 
Sv: Skaffa häst?

Tack för alla svar!:bow:

Vi får se hur det blir kanske fortsätter som medryttare ett litet tag till såatt jag känner mig helt 100. Men jag känner mig säkrare nu iaf :banana:
 
Sv: Skaffa häst?

Tack för alla svar!:bow:

Vi får se hur det blir kanske fortsätter som medryttare ett litet tag till såatt jag känner mig helt 100. Men jag känner mig säkrare nu iaf :banana:

när ja skaffade min pålle kunde jag inte så mkt om foder osv, för det sköter oftast ägaren själv när man är medryttare. men jag lärde mig snabbt, vilket nog är rätt viktigt att man gör.. man villl ju att sin älskling ska äta det bästa !
 
Sv: Skaffa häst?

Jag skaffade min häst när jag ridit i 7 år på ridskola, olika medryttarhästar och haft foderhäst.
Trots det så skulle jag aldrig klarat det utan min hästkunniga mamma och de i stallet där jag stod som var snälla nog att hjälpa mig med alla de problem som uppstod.;)
 
Sv: Skaffa häst?

Hmm... har väl ridit i 12 år, men inte helt regelbundet. Provat de flesta dicipliner lite grann.
Gått ut hästhållningslinjen på gymnasiet. Kan jag tillräckligt för att ha egen häst? Absolut inte! Speciellt inte rida. Ändå har jag två hästar under mitt ansvar (min och pappas, pappa är intresserad men kan inte jättemycket men lär sig fort). Till råga på det var min egen häst en oinriden, stressad travare och även om jag känner folk som kan häst, är det inga som jag träffar varje dag.
Men jag är bättre på sån't runt omkring ridning (hantering m.m.) och det tycker jag är viktigast att ha koll på.
Trots en del missöden pga min otålighet och dumhet (krossad handled som aldrig kommer läka rätt, en väldigt avmagrad häst första sommaren som tack och lov har gått upp i en fin vikt igen) så har det ändå gått bra. Vi har två glada, väluppfostrade hästar. Travaren har börjat ridas igen nu med hjälp från tränare, och det går utmärkt. Han lugnade sig väldigt snabbt när han kommit hem.
Det jag saknat har varit någon att ta stöd från, men det har jag fått iom min tränare. Det behövs inte alltför ofta men det är bra att veta att hon hjälper mig om det behövs.

Så jag anser att man lär sig på vägen. Ridningen är inte så viktig (bara du kan alla gångarter inklusive ''springa fort som fasen-gallop ;), svänga, stoppa och starta så kan du lära dig resten) men se till att din första häst är van vid ryttare, snäll och sammarbetsvillig. Jag rekommenderar faktiskt en inriden, lugn vbl travare som första häst just för att de brukar vara välhanterade och sammarbetsvilliga, men det viktigaste är att du och hästen trivs ihop, oavsett ras. Och vill du tävla högre klasser i dressyr kan det bli svårt med travare eftersom de rör sig annorlunda än halvblod, även när de bär sig rätt och samlat. :P
Så se till att ha folk omkring dig som du litar på har en bra hästhantering, rid för tränare ibland, det ger så mycket mer än man tror, var öppen för andras åsikter (men sluta inte tänka själv) och våga prova!
 
Sv: Skaffa häst?

Du verkar ha rätt funderingar, men jag undrar hur gammal du är? Du blir väldigt låst av att äga en häst. En hund kan du lämna in på pensionat om du vill åka utomlands, att fixa hästvakt kan vara betydligt svårare. Sen när man får barn är det väldigt svårt att få tiden att räcka till, men lycka till, allting går om man vill! Tant Ylva
 
Sv: Skaffa häst?

Jag red i 14 år innan jag skaffade min häst. Visst, det kräver mycket kunskap och vilja (och ekonomi :angel:) men har man hästkunniga människor i sin närhet som är villiga att ge råd och stöd kan man klara det i alla fall...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 243
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 289
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp