Skaffa hund?

Vi hänger ju i samma bebistråd! När jag hade fyra veckor kvar till BF skaffade vi en valp, en engelsk springer spaniel. Urmysig hund som är med på allt men som också kan ta det lugnt ett par dagar. Utöver bebis har vi ju två barn till på 3 och 5 år och absolut att det var kämpigt i börjar när valpen ville bitas och härja som värst men nu tycker jag det går väldigt bra. Femåringen och valpen skulle kunna leka tillsammans hela dagarna om vi inte la oss i.

Vi har varit och är fortfarande väldigt noga med att när hunden vilar ska hon vara ifred, vi får påminna ibland såklart eftersom det är barn vi pratar om men det går ändå bra tycker jag.

Nu var ju inte bebis född när valpen kom så det var inga problem att gå ut på nätterna för att kissa, kan nog vara bökigare med liten bebis kanske.. efter fyra veckor vill jag minnas att vi inte gick ut på nätterna längre men jag minns faktiskt inte riktigt.

Vi funderade också på golden men blev dels lite avrådd pga hälsan men också för att sambon tyckte de var för stora. Vi har en Volvo kombi och det är trångt i bilen med tre barn, två vuxna och en hund plus barnvagn men det går! 😁

Självklart har det inte alltid varit enkelt med valp och småbarn men vi var inställda på totalt kaos och riktigt så mycket kaos blev det aldrig så det går över förväntan 😄 Och nu upplever vi att det bara blir bättre och bättre ju äldre hunden blir. Helt klart fördel med trädgård och jag skulle absolut inte klarat det om inte trädgården var inhägnad. Så det är mitt absoluta tips när det kommer till valp och småbarn, inhägnad trädgård och skaffa hund på vår eller sommaren.
 

Screenshot_20221231_222143_Facebook.jpg


:D
 
Om vi struntar kanske i rasen då, utan mer tänker på småbarn och hund, har ni kommentarer då? 😅

Jag tycker en hund runt 10-20kg är rätt lämplig runt barn. De är inte för små men inte heller för stora för barnen att vara runt.

Vi har border collie och de är ju inte för alla.
Men ras som inte är skarp, lite tålig och inte stresskänslig.
Någon spaniel eller retriver kanske, om man vill ha något mindre så kanske en Sheltie.

Vi köpte senast en halvvuxen hund på knappa året och det var fantastiskt då man visste i princip precis vad man fick i fråga om temperament.

Vi har barn på 2år och 5år. 5åringen skulle vi kunna ha runt vilken hund som helst som är normalt trevlig men krävs endel av oss föräldrar att ha tvååringen och hunden tillsammans (för hundens! välmående)
 
Men 🙈🙈
Mina två corgisar gjorde inte en sko förnär 😂
Nu har jag en 5 månader Cocker och hon är en ängel men har mycket energi. Min mamma som är hundvakt är putt för att jag inte skaffade en corgi igen, för de var så snälla 🥹

Mina tre har varit de värsta jag haft, och då har jag haft hund sen jag föddes. :D
 
Alla valpar är inte jobbiga, blir nästan lite skräckpropaganda ibland när det kommer till valp 😁
Det beror helt på vad ni köper för ras.
Min har sovit nätterna igenom från dag ett, blev nästan helt rumsren vid fyra månader, har inte förstört något osv.
Det mest jobbiga var att gå ut ofta i början men det var å andra sidan inga långa stunder vi var ute.
Nu när han är nästan 7 månader är det som att ha en vuxen hund. Han är av sällskapsras, hög energinivå dock men det ville jag ha 😁
Så var vår briard också. Vi förväntade oss att valptiden skulle vara hemsk men den var supermysig. Han fyller 3 i år och är fortfarande världens enklaste hund. ❤️
 
Jag har haft brukshund. Förstörde ingenting i jämförelse med mina corgisar där två av tre åt upp en halv vägg och den tredje ett golv. :meh::p
Säker på att det var en corgi och inte en bäver du hade? - Jag har ju sett skämtbilder, där folk kommit hem med en svartvit ko i stället för bordercollie, när de tappat glasögonen eller varit på fyllan... ;)

Nej. Jag skojar bara. Jag har flera vänner som har haft corgis och de är riktiga pajaser och "marodörer"... :heart
 
Själva förstörandet och bråligheten brukar dock brukshundar vara bättre på, uppväxt med dobbisar 🙄

Ts har ju också fördelen av att bo i villa, inte samma projekt för att ta sig ut och kissa 😁
Tycker inte dobbisar förstör så mkt 😅 De kan vara rätt dryga som unghundar däremot 😂
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 137
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 604
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 604
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 723
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp