Skaffa hund?

Fille

Trådstartare
Vi funderar på att skaffa hund, obs funderar! Sambon kan bara tänka sig Golden Retriver. Jag har inget emot rasen, förutom storleken. Tycker den är något stor. Vi har en femårig son och tvillingar på sex månader. Ska vara föräldraledig till aug-24, sen är tanken att båda ska gå ner i tid på arbetet. Jag har haft jack russel innan, sambon är uppvuxen med golden hos sina morföräldrar (som han bott mkt hos pga föräldrarnas skiftarbete).
Vi bor i hus, gillar promenader i skog och mark. Finns möjlighet till jakt om det är något hunden väldigt gärna vill.

Är vi knäppa som ens tänker tanken? Har ni kloka tankar och idéer?
 
Vi hade golden när jag och min bror var små. De tränades bl.a. i bruks och lydnad. Det var goldens av utställningslinjer men inte soffpotatisar. Det var krut i dem men inte på samma nivå som en bruksras.

De var fantastiska hundar runt oss barn. Enormt snälla!

Nu har jag hört att det kan vara svårt att få tag på en bra golden. Jag hade kollat hos uppfödare som använder hundarna till att jobba och inte bara utställning. Jag skulle inte vilja ha en av de goldens man ser ibland som är stora feta pälsmonster som knappt har styrfart och som har diverse allergier/annat. Men såna som vi hade var fantastiska hundar!
 
Min tanke. De Golden Retriever jag träffat har varit ”jaktgolden” och har krävt en del. Kommer man med i en jaktträningsgrupp vill nog de övriga deltagarna att man tränar regelbundet.
Storleken tror jag inte blir något problem. Nu vet jag inte hur det står till med hälsan, men en ”sällskapsgolden” tror jag inte är otänkbart.
Såg nu att ett svar inkommit när jag skrev. Ni får luska runt bland uppfödare.
 
Jaktgolden verkar betydligt mer sunda än sällskap men de kräver mycket.
Sällskapsavlade är ofta tunga, mycket päls, allergier, hudproblem och HD är tyvärr inte ovanligt.
Jag hade inte köpt en golden.
 
Vi tänker oss en golden mer åt ”jakthållet” då de oftast är nättare och mindre sjuka vad vi förstått. Frågan är bara om vi kan aktivera en sådan 🙈
 
Fast jag har träffat på rätt många "vanliga" goldens som är väldigt trevliga, ja de är större, men tycker inte ni behöver räkna bort dem. SÅ sjuka är de inte, och letar ni bra kennel och träffar ett par innan köp tror jag det kan bli jättebra med :)
 
Om vi struntar kanske i rasen då, utan mer tänker på småbarn och hund, har ni kommentarer då? 😅
 
Om vi struntar kanske i rasen då, utan mer tänker på småbarn och hund, har ni kommentarer då? 😅

Det är krävande. Speciellt i början när hunden är valp. Jag hade inte pallat både och men vissa gör ju det.
Har ni haft hund innan?
När det gäller ras och era förutsättningar med barn mm så hade jag hellre tagit ett säkert kort, sällskapsras med andra ord 🙂
 
Om vi struntar kanske i rasen då, utan mer tänker på småbarn och hund, har ni kommentarer då? 😅

Man måste vara på barnen och aldrig acceptera att barnen behandlar hunden illa. Vi var på middag hos ett par utan barn men med hund. En väldigt snäll hund. Rasgrupp 9. Ett annat par med ett litet barn var också där. Barnet tyckte att hunden var jättespännande och satte sig på huk bredvid hunden som låg i sin bädd och vilade. Och klappade och kramade hunden och klängde på den. Jag som är uppväxt med hundar blev mer och mer irriterad och varnade alla inblandade men gjorde inte mer än så eftersom det varken var mitt barn eller min hund. Hunden sa till sist (efter mycket klängande och kramande) till mot barnet och nafsade lite efter det. Inte förrän då fattade föräldrar och hundägare att barnet inte kunde bete sig så mot hunden. Hunden borde inte ha satts i den situationen! Det här var alltsåen hund som jag inte hade några problem alls med att låta mitt eget lilla barn umgås med. En snäll hund helt enkelt. Mitt barn visste redan som liten knatte hur man beter sig mot hundar. Den hunden tyckte mycket om att ligga i soffan med mitt barn och bli klappad.

Mitt råd:
Ge hunden en bädd/fäll någonstans där den ALLTID får vara ifred. Barnen får ALDRIG störa hunden där. När jag var liten var reglen dessutom att vi barn aldrig fick gå fram till en hund som vilar.

Sen är det jobbigt att ha valp. Så är det. Det är en bebis ni kommer få hem. Se till att ni orkar och har engagemanget att ge valpen en bra start i livet!
 
Om vi struntar kanske i rasen då, utan mer tänker på småbarn och hund, har ni kommentarer då? 😅
Att det kan dröja innan de kan umgås på ett säkert sätt, utöver att det är krävande såklart. Speciellt med valp som ska ut flera gånger på nätterna, eller hund som är dålig i magen (och man är ensam med barn och hund framför allt). Vi har en snart ett år gammal son och två vuxna hundar. Håller dem åtskilda då ena hunden inte uppskattar barnet just nu och det dröjer ju ett tag innan man kan förklara för barnet hur man umgås på ett säkert sätt med hund. En unghund kan ju dessutom vara rätt stökig, och sen är det ju tyvärr så att inte alla hundar uppskattar att leva med barn.

Sen är plats i bilen ytterligare en aspekt, speciellt så länge man använder barnvagn. Hundbur tar plats och även om man köper en mindre modell blir det begränsat med bagageutrymme kvar. Och med tre barn finns det ju inte mycket till alternativt lastutrymme - om man inte köper en 7-sitsig bil eller liknande.
 
Om vi struntar kanske i rasen då, utan mer tänker på småbarn och hund, har ni kommentarer då? 😅
Om det främst är en trevlig familjehund ni vill ha så är engelsk springer spaniel ett bra alternativ. Jag hade velat ha mer arbetslust i min hund, men som familjehund är han en riktig stjärna. Få vara med familjen är hans bästa. Får man utöver det något gott att äta så är livet komplett 😊
 
Alla valpar är inte jobbiga, blir nästan lite skräckpropaganda ibland när det kommer till valp 😁
Det beror helt på vad ni köper för ras.
Min har sovit nätterna igenom från dag ett, blev nästan helt rumsren vid fyra månader, har inte förstört något osv.
Det mest jobbiga var att gå ut ofta i början men det var å andra sidan inga långa stunder vi var ute.
Nu när han är nästan 7 månader är det som att ha en vuxen hund. Han är av sällskapsras, hög energinivå dock men det ville jag ha 😁
 
Alla valpar är inte jobbiga, blir nästan lite skräckpropaganda ibland när det kommer till valp 😁
Det beror helt på vad ni köper för ras.
Min har sovit nätterna igenom från dag ett, blev nästan helt rumsren vid fyra månader, har inte förstört något osv.
Det mest jobbiga var att gå ut ofta i början men det var å andra sidan inga långa stunder vi var ute.
Nu när han är nästan 7 månader är det som att ha en vuxen hund. Han är av sällskapsras, hög energinivå dock men det ville jag ha 😁
Är nog mer individ än ras det handlar om. Jag har haft en brukshund som var rumsren vid 8 veckors ålder. Men en valp måste ju fortfarande gå ut ofta och har man då dessutom små barn som ska kläs på och följa med kan det göra det rätt krångligt även med en väldigt enkel valp.
 
Är nog mer individ än ras det handlar om. Jag har haft en brukshund som var rumsren vid 8 veckors ålder. Men en valp måste ju fortfarande gå ut ofta och har man då dessutom små barn som ska kläs på och följa med kan det göra det rätt krångligt även med en väldigt enkel valp.

Själva förstörandet och bråligheten brukar dock brukshundar vara bättre på, uppväxt med dobbisar 🙄

Ts har ju också fördelen av att bo i villa, inte samma projekt för att ta sig ut och kissa 😁
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 144
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 607
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 615
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 734
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp