Skaffa kompis till missen??

Kaktusblomma

Trådstartare
Jag och min sambo funderar på att se om våran kisse vill ha en kompis. Hon är 7 år gammal
och vi har haft henne i 1½ år. Hon kom från ett katthem och var skygg och osäker.
Hon har blivit mycket säkrare och mer social sedan hon kom till oss. Hon är busig
som en kattunge och jag tror att hon skulle bli lite mer aktiverad av en kompis
och ha sällskap när vi är på jobbet. Vad tror ni att vi ska ha för "kattyp" till
henne för att det ska fungera. På katthemmet tyckte hon inge vidare om andra katter
sa de, men då var hon så fruktansvärt osäker i sig själv så hon tyckte inte riktigt om
människor heller. Har ni några tips??
 
testa med någons kompis katt först å se hur d funkar vettja!
jag får också intrycket av att eran katt är innekatt?
om det är så så brukar de oftast ha lättare för å "acceptera" andra katter.
men, testa med en kompis katt först å se hur det går. förvänta er dock itne att d ska gå bra i början! det gör d nog nästan aldrig när man sätter ihop 2 katter..
 
Jo hon är en innekatt. Det var faktiskt en kompis till mig idag som erbjöd sig att komma
över med en av sina sociala hankatter och se hur det fungerar... jag hoppas att
det ska fungera bra och att hon inte blir allt för stressad i början. Det jag nästan fasar
mest över är att hon ska fatta tycke för kissen och sen ska den gå hem...
 
Jag tycker inte du ska testa med din kompis katt. Katter är individer, och bara för att det funkar bra/inte funkar alls med den katten behöver det inte betyda att de funkar på samma sätt med den ni skaffar.

De flesta katter har lätt att acceptera en unge, eftersom den inte innebär något hot. Om ni tar den från en katthem borde det finnas möjlighet att lämna tillbaks den om det absolut inte funkar, det ligger ju i katthemmets intresse att det ska bli så bra som möjligt.

Hoppas det funkar bra, de flesta katter lever upp när de får en lekkamrat. :)
 
Jag har ju en ytterst personlig kisse och jag skulle gissa på att en unge vore en ganska
bra kamrat eftersom hon är väldans busig trots sina 7år på nacken som nog har varit ganska
hårda stundtals. Det är ju dock ganska svårt att få just en unge från ett katthem eftersom
dom är mest eftertraktade, så ska vi ha en unge får vi nog hitta det någon annanstans...
 
Katthemmen har ofta gott om ungar! De tar ju in dräktiga honor eller honor som fött en kull ute. Jag tycker absolut att du ska försöka där.

mandalaki
 
Jo katthemmen har ofta ungar, men det är ju dom som är mest attraktiva och så fort dom
blir bokningsbara så bokas dom ju... Men vi får titta runt och se om vi kan få till någon
deal att vi får prova och se om det fungerar...
 
Varför måste ungen vara från ett katthem? För att du vll rädda en katt? Isf kan du lika gärna ta vilken bondkattunge som helst, och rädda den redan från scratch och låta den slippa vägen via katthemmet? Hänger du med hur jag menar? =)
 
Jo jag hänger med. Det dom andra menade med att ta från ett katthem är att där kan du antagligen
lämna tillbaka kissen om det inte skulle fungera med katten jag har nu. Köper man av en
privatperson så är det oftast inte populärt att få tillbaka ungen, även om det säkert går
att hitta personer som går med på en "prövotid". Vi har fortfarande inte bestämt oss
för om vi ska försöka eller inte, det är mest min sambo som är tveksam till om det fungerar...
 
Jag tycker absolut ni ska pröva med en kattkompis!
Kolla iaf med katthemmet där ni bor. Hos oss har vi just nu en precis leveransklar kattunge och flera stycken under ett år. Problemet är mer att en del av de halvvuxna är ganska skygga och inte alla vill köpa en katt som de inte kan gosa med direkt.

Jag håller med om att innekatter behöver en kattkompis att busa med. Först kanske de inte gillar varann men det går med strösta sannolikhet över på ett par veckor eller en månad. Så var det iaf med våra två.
Det är ovanligt att de inte går iohp, då ska ni ha otur så pröva absolut!
 
Jag tycker du ska köpa en katt från ett katthem. Själv har jag kontakter inom den världen och kan hjälpa dig att få tag på en kattunge. Har själv två hemma som inte kommit ut på Internet än och vet flera andra som det är samma sak med.
Anledningen till att man hellre ska köpa katthemskatt än oseriösa ägares kattungar är att de med ägare har ett HEM. Katthemskatter är hemlösa och rättslösa. De som föds upp hos någon har ett hem, de är ägarens ansvar även om de inte vill ta det. :mad: Risken finns att de låter katten fortsätta gå okastrerad och föda ungar om de märker att de faktiskt finns "köpare". Gör man det lite krånligare för de kanske de tänker efter innan nästa gång (förhoppningsvis) Katthemmen behöver allt stöd de kan få och valet av en katthemskatt gör att en annan HEMLÖS katt har möjlighet att komma in och slippa leva en till vinter ute.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 686
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Har två kattfarbröder (12 och 9 år) som är bästisar. Den äldre levde själv tills vi skaffade den yngre och det höjde hans livskvalitet...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: cewe
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 040
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp